la_luz Skrevet 27. mai 2008 #22 Skrevet 27. mai 2008 Jeg ønsker meg jubeleumsdrakten. Hva er prisen på denne?
Arwen Skrevet 27. mai 2008 #23 Skrevet 27. mai 2008 Kommer litt an på, men med hvit skjorte, sjal, men uten sko og jakke kommer den på 26 000 - 27 000 tror jeg jeg regnet ut.
Saeria Skrevet 27. mai 2008 #25 Skrevet 27. mai 2008 Definitivt jubileumsdrakten. Den var jo kjempeflott!
Miel Skrevet 27. mai 2008 #26 Skrevet 27. mai 2008 Kommer litt an på, men med hvit skjorte, sjal, men uten sko og jakke kommer den på 26 000 - 27 000 tror jeg jeg regnet ut. Inkludert sølv...? Jeg skal begynne å spare rett over sommeren, har jeg bestemt. :-D Det må vel forresten være ok å bruke vanlige bunadsko til den også? Så vidt jeg har forstått ble ikke skoene som hører til lansert før et par år etter selve drakten.
Arwen Skrevet 27. mai 2008 #27 Skrevet 27. mai 2008 Ja, med sølv jeg liker ikke skoene, dessuten koster de 3000,- så jeg kommer til å kjøpe vanlige bunadssko til.
Miel Skrevet 29. mai 2008 #28 Skrevet 29. mai 2008 3000? Pokker ikke verdt det. De ser litt vonde ut å gå med også, så tynn hæl i forhold til bunadsko.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #29 Skrevet 13. mai 2010 Kan man bruke jubileumsdrakten selv om man ikke er fra Oslo? Eller må man ha tilknytning til Oslo for å bruke denne?
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #30 Skrevet 13. mai 2010 Man skal vel helst ha tilknytning, men om det er nødvendig, er vel en annen historie.
Wonders Skrevet 21. mai 2010 #31 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg har bestemt meg, etter snart 10 år tenking. Oslo-bunadens blå skjorte plager meg. Den er litt usselig og billig, selv med fargerik brodering. Hvem vil heller ha hvitt til denne??? JEG! Men det går ikke. Jubileumsdrakten er for nøytral, og enkel, dog fin. Jeg går for Hundreårsdrakten jeg.... I forbindelse av 100-årsmarkeringen for Norge har Eva Lie designet denne festdrakten. Inspirasjon fra Jugenstilperioden, århundreskiftet, unionsoppløsningen. Skone er så nysselige... Stoffene er ull, silke, bomull, mens smykkene er laget i sølv og gull besatt av edelstener. Jakken til er kort og god. Det er to forskjellige forkler til, en i gulltråder -og en i bomull... Var å så på den i Skoveien rett bak slottet for ca en måned siden, å da var det liten tvil gitt. Scroll sidelengs her! Endret 11. juni 2010 av Wonders
Gjest Badabing Skrevet 21. mai 2010 #32 Skrevet 21. mai 2010 Jeg pleier å foretrekke bunad framfor drakt, men jubileumsdrakten er såpass flott at jeg ville valgt den i stedet. Jeg synes Oslobunaden også kan være fin, men det er enkelte som ikke kler den i det hele tatt. Litt for spesiell farge på mange, men har man lyse farger selv, ser den fin ut.
Wonders Skrevet 11. juni 2010 #33 Skrevet 11. juni 2010 (endret) Her er Hundreårsdrakten Endret 14. september 2010 av Wonders
Montezuma Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #34 Skrevet 11. juni 2010 Jeg har bestemt meg, etter snart 10 år tenking. Oslo-bunadens blå skjorte plager meg. Den er litt usselig og billig, selv med fargerik brodering. Hvem vil heller ha hvitt til denne??? JEG! Men det går ikke. Jubileumsdrakten er for nøytral, og enkel, dog fin. Jeg går for Hundreårsdrakten jeg.... I forbindelse av 100-årsmarkeringen for Norge har Eva Lie designet denne festdrakten. Inspirasjon fra Jugenstilperioden, århundreskiftet, unionsoppløsningen. Skone er så nysselige... Stoffene er ull, silke, bomull, mens smykkene er laget i sølv og gull besatt av edelstener. Jakken til er kort og god. Det er to forskjellige forkler til, en i gulltråder -og en i bomull... Var å så på den i Skoveien rett bak slottet for ca en måned siden, å da var det liten tvil gitt. Scroll sidelengs her! ehhhh..... det er jo nettopp den vi snakker om her...... Jubileumsdrakten fra 1000-årsjubileet.
Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2010 #35 Skrevet 11. juni 2010 ehhhh..... det er jo nettopp den vi snakker om her...... Jubileumsdrakten fra 1000-årsjubileet.Nei, jubileumsdrakten og hundreårsdrakten er to forskjellige drakter. 2
Gjest scorpius Skrevet 11. juni 2010 #36 Skrevet 11. juni 2010 Jubileumsdrakten er absolutt vakrest, MEN smak og behag
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #37 Skrevet 11. september 2011 Jeg syns akerdrakten er finest Her er bilde og informasjon: http://www.museumshandverkerne.no/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=56 kommer i 6 varianer Er forelska i den <33 er så stolt for at jeg er fra Oslo som før var Aker. Originalstoffene ble vevet i årene 1808 – 10 av premierte veversker fra Ullern, Ullevold, Grefsen, Vøien ved Akerselva, Nes i Maridalen. Furuset og Ulsrud.
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2011 #38 Skrevet 12. september 2011 (endret) Jeg er vanligvis for å kjøpe bunad, men akkurat Jubileumsdrakten er veldig fin! Edit: haha, jeg hadde visst svart på denne før! Har i alle fall ikke endret syn på saken det siste året Endret 12. september 2011 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå