Gå til innhold

Oslodrakt eller Jubileumsdrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker jubileumsdrakten best :)

Skrevet

Jeg ønsker meg jubeleumsdrakten. Hva er prisen på denne?

Skrevet

Kommer litt an på, men med hvit skjorte, sjal, men uten sko og jakke kommer den på 26 000 - 27 000 tror jeg jeg regnet ut.

Skrevet

Jubileumsdrakten er jo bare knallvakker! :Nikke:

Skrevet

Definitivt jubileumsdrakten. Den var jo kjempeflott!

Skrevet
Kommer litt an på, men med hvit skjorte, sjal, men uten sko og jakke kommer den på 26 000 - 27 000 tror jeg jeg regnet ut.

Inkludert sølv...? Jeg skal begynne å spare rett over sommeren, har jeg bestemt. :-D

Det må vel forresten være ok å bruke vanlige bunadsko til den også? Så vidt jeg har forstått ble ikke skoene som hører til lansert før et par år etter selve drakten.

Skrevet

Ja, med sølv :jepp: jeg liker ikke skoene, dessuten koster de 3000,- så jeg kommer til å kjøpe vanlige bunadssko til.

Skrevet

3000? :hakeslepp: Pokker ikke verdt det. De ser litt vonde ut å gå med også, så tynn hæl i forhold til bunadsko.

• 1 år senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan man bruke jubileumsdrakten selv om man ikke er fra Oslo? Eller må man ha tilknytning til Oslo for å bruke denne?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man skal vel helst ha tilknytning, men om det er nødvendig, er vel en annen historie.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg har bestemt meg, etter snart 10 år tenking. Oslo-bunadens blå skjorte plager meg. Den er litt usselig og billig, selv med fargerik brodering. Hvem vil heller ha hvitt til denne??? JEG! Men det går ikke.

Jubileumsdrakten er for nøytral, og enkel, dog fin.

Jeg går for Hundreårsdrakten jeg....

I forbindelse av 100-årsmarkeringen for Norge har Eva Lie designet denne festdrakten. Inspirasjon fra Jugenstilperioden, århundreskiftet, unionsoppløsningen. Skone er så nysselige...

Stoffene er ull, silke, bomull, mens smykkene er laget i sølv og gull besatt av edelstener.

Jakken til er kort og god. Det er to forskjellige forkler til, en i gulltråder -og en i bomull...

Var å så på den i Skoveien rett bak slottet for ca en måned siden, å da var det liten tvil gitt.

Scroll sidelengs her!

Endret av Wonders
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg pleier å foretrekke bunad framfor drakt, men jubileumsdrakten er såpass flott at jeg ville valgt den i stedet.

Jeg synes Oslobunaden også kan være fin, men det er enkelte som ikke kler den i det hele tatt. Litt for spesiell farge på mange, men har man lyse farger selv, ser den fin ut.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Her er Hundreårsdrakten

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg har bestemt meg, etter snart 10 år tenking. Oslo-bunadens blå skjorte plager meg. Den er litt usselig og billig, selv med fargerik brodering. Hvem vil heller ha hvitt til denne??? JEG! Men det går ikke.

Jubileumsdrakten er for nøytral, og enkel, dog fin.

Jeg går for Hundreårsdrakten jeg....

I forbindelse av 100-årsmarkeringen for Norge har Eva Lie designet denne festdrakten. Inspirasjon fra Jugenstilperioden, århundreskiftet, unionsoppløsningen. Skone er så nysselige...

Stoffene er ull, silke, bomull, mens smykkene er laget i sølv og gull besatt av edelstener.

Jakken til er kort og god. Det er to forskjellige forkler til, en i gulltråder -og en i bomull...

Var å så på den i Skoveien rett bak slottet for ca en måned siden, å da var det liten tvil gitt.

Scroll sidelengs her!

ehhhh..... det er jo nettopp den vi snakker om her...... Jubileumsdrakten fra 1000-årsjubileet.

Gjest Elfrida
Skrevet

ehhhh..... det er jo nettopp den vi snakker om her...... Jubileumsdrakten fra 1000-årsjubileet.

Nei, jubileumsdrakten og hundreårsdrakten er to forskjellige drakter.
  • Liker 2
Annonse
Gjest scorpius
Skrevet

Jubileumsdrakten er absolutt vakrest, MEN smak og behag ;)

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg syns akerdrakten er finest :) Her er bilde og informasjon: http://www.museumshandverkerne.no/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=56

kommer i 6 varianer :) Er forelska i den <33 er så stolt for at jeg er fra Oslo som før var Aker. Originalstoffene ble vevet i årene 1808 – 10 av premierte veversker fra

Ullern, Ullevold, Grefsen, Vøien ved Akerselva, Nes i Maridalen. Furuset og Ulsrud.

Skrevet (endret)

Jeg er vanligvis for å kjøpe bunad, men akkurat Jubileumsdrakten er veldig fin!

Edit: haha, jeg hadde visst svart på denne før! Har i alle fall ikke endret syn på saken det siste året ;)

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...