Gjest Lily1 Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Jeg snakket akkurat med en venninne, der hennes datter hadde vært involvert i en mobbe-episode i dag. Det har visst blitt en trend blant unge mobbere å gjøre seg selv til ofre for å få voksen hjelp til å straffe sine mobbeofre. Venninnen min sammenlignet det med hunder... Hva skjer hvis noen trenger en hund inn i et hjørne,og får hunden til å føle seg usikker og truet? Jo, hunden vil mest sannsynlig først knurre, som for å si "la meg være i fred", så vil den (forhåpentligvis) glefse for å advare om at "lar du meg ikke gå nå, så biter jeg", før den til slutt biter. Og uansett hva hunden gjør er det den som blir straffet, selv om handlingen var framprovosert av "offeret". Slik er også mobbemetoden min venninne beskrev. Mobberne trenger mobbeofferet inn i et hjørne der de framprovoserer en handling. Når så mobbeofferet reagerer (knurrer eller glefser) løper mobberne til en voksen for å fortelle at de ble truet av mobbeofferet. De voksne griper inn og mobbeofferet blir da syndebukken som blir straffet, mens mobberne opplever ingen konsekvenser siden de blir "ofrene" som får all støtte og sympati. Mobberne har oppnådd det de ville, at mobbeofferet "får som fortjent", og kan dermed gå videre enten med samme mobbeoffer, eller finne et nytt offer... Jeg vet ikke om dette er en ny metode, men mener det er viktig at vi som foreldre er oppmerksomme på at slikt skjer. Vi bør tenke på at det kan være en mer benyttet metode enn vi tidligere har vært klar over, og at vi med det i bakhodet sørger for å komme til bunns i hva som har skjedd hvis barna våre kommer hjem og forteller om straff, eller trusler... Endret 23. mai 2008 av Lily1
Gjest StoreSky Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Tragisk men gammelt nytt. En av grunnene til at mobbere får fortsette. Og øker skydfølelsen til den som allerede blir mobbet....
Gjest Lily1 Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Jeg vet at det "alltid" har vært en konsekvens, og at det er gammelt nytt på det viset, men at metoden blir brukt bevisst er nytt for meg. Endret 23. mai 2008 av Lily1
Rosalie Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Jotakk, du, kjenner meg igjen. Jeg var hunden som ble presset inn i hjørnet...
Mixelite Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Ingenting nytt i dette. Jeg har vondt for å tro at mobberne som brukte disse metodene før ikke visste utmerket godt hva de gjorde.
Gjest Lily1 Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Som sagt, jeg visste at dette også tidligere har vært en konsekvens når mobberne ble tatt på fersk gjerning, men at det ble brukt som en bevisst (og godt planlagt) handling var nytt for meg... Den tiden jeg gikk på skolen og ble mobbet gjorde mobberne jobben selv! De behøvde ikke hjelp fra voksne for å fullføre og komplettere "jobben". Men uansett: se på denne tråden som en påminnelse om at det fremdeles pågår da. En påminnelse er også viktig!
Rosalie Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Herrlig når det er lærerene som faktisk fullfører jobben. Da føler du deg utstøtt, da...
Nelle Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Slik er også mobbemetoden min venninne beskrev. Mobberne trenger mobbeofferet inn i et hjørne der de framprovoserer en handling. Når så mobbeofferet reagerer (knurrer eller glefser) løper mobberne til en voksen for å fortelle at de ble truet av mobbeofferet. De voksne griper inn og mobbeofferet blir da syndebukken som blir straffet, mens mobberne opplever ingen konsekvenser siden de blir "ofrene" som får all støtte og sympati. Mobberne har oppnådd det de ville, at mobbeofferet "får som fortjent", og kan dermed gå videre enten med samme mobbeoffer, eller finne et nytt offer... Dette er på ingen måte noen ny metode. Dette er hva psykopater har drevet med i årevis. Been there, seen that...
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 Dette kjente jeg ikke til. Ser at mange her er mest opptatt av å fortelle ts at dette er en gammel metode... Lite konstruktivt... Takk til ts som åpnet øynene mine litt, nå ser jeg bedre hvorfor nabobarna har det slik de har det.
Gjest Lily1 Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Herrlig når det er lærerene som faktisk fullfører jobben. Da føler du deg utstøtt, da... Ja ikke sant... Og enda verre, når det er foreldrene som fullfører jobben! De skal jo være barnets trygghet! Tenk når foreldrene tvinger barna til å be de som har mobbet barnet om unnskyldning? Hvor lite føler ikke barnet seg da? :gråte: Dette er på ingen måte noen ny metode. Dette er hva psykopater har drevet med i årevis. Been there, seen that... Å sammenligne 8-12 åringer med psykopater er vel å dra det litt langt? Men at det er utspekulert og en grusom måte å mobbe på er jeg absolutt enig i. Dette kjente jeg ikke til. Ser at mange her er mest opptatt av å fortelle ts at dette er en gammel metode... Lite konstruktivt... Takk til ts som åpnet øynene mine litt, nå ser jeg bedre hvorfor nabobarna har det slik de har det. Takk for de ordene.
Gjest Mobbeoffer Skrevet 24. mai 2008 #12 Skrevet 24. mai 2008 Nå skal ikke jeg være en av de mange som absolutt skal påpeke at dette er en gammel metode... men jeg ble ofte mobbet på denne måten i mine yngre dager, og straffet for det etterpå. Husker veldig godt den følelsen av håpløshet når man sto der trengt ine hjørnet og har valget mellom å ta i mot hersjingen til mobberne, eller ta igjen hvilket ville føre til at mobberne løp inn til lærere eller foreldre og sa at jeg hadde vært slem og så fikk jeg kjeft eller enda verre; lapp med hjem hvis mobberne hadde klart å juge godt nok. Det "beste" var jo de gangene jeg prøvde å fortelle hjemme at jeg ble mobbet på skolen, og fikk til svar at "du må lære deg å ta igjen"..... Og til foreldre som har barn som blir mobbet og ikke vet hvordan dere skal håndtere det, vær så snill, ikke fei det under teppet med et "ikke noe å bry seg om". For det første vet sannsynligvis ikke barnet hva det betyr (det skjønte i alle fall ikke jeg), og for det andre er det i de fleste tilfeller mer alvorlig enn som så.
Mixelite Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Nå var ikke meningen med mitt svar å være noe "ærtabærta visste du virkelig ikke dette fra før?". Det jeg mener er; dette er ikke noe nytt, dette er utbredt og har pågått lenge, så det er så absolutt på sin plass å være obs på det! Ikke tro at dette nye, det er sikkert noe som foregår et annet sted og ikke her hos oss, eller noe i den duren.
Gjest Emera Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 (endret) Dette kjente jeg ikke til. Ser at mange her er mest opptatt av å fortelle ts at dette er en gammel metode... Lite konstruktivt... Takk til ts som åpnet øynene mine litt, nå ser jeg bedre hvorfor nabobarna har det slik de har det. Vel. Når trådtittelen insinuerer at dette er en ny metode, da er det naturlig å si at det er den altså ikke. Tror neppe det lå noe mer bak det. Dette kalles vel rett og slett komplotter. Barnet mitt ble mobbet på denne måten (også). Alles syndebukk, både medelevers, læreres og medelevers foreldres. Jeg fikk ikke vite noe, for straffen for å sladre er som kjent hard. Likevel så følte jeg jo at alt ikke var som det skulle, men tok jeg det opp med kontaktlærer ble jeg bare avfeid. Og barnet ble pålagt all skyld i det kontaktlærer kalte "konflikter." Det var èn setning fra barnet som skulle åpne øynene mine (som viste meg at selvtiliten var nesten borte), og da handlet jeg raskt. Barnet går nå på ny skole, og har det kjempefint. Skolen har blitt gjort oppmerksom på problemet (mitt barn er nemlig ikke alene om å bli mobbet på den skolen), men ser bare ut til å toe hender. Endret 24. mai 2008 av Emera
Gjest S22 Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 Takk for opplysning. Min "vennine" tok heller å sparka meg, slo meg + andre stygge ting og løp gråtende til medelever å fortalte at jeg hadde gjordt det før jeg rrakk å si noe. (hun passet selvfølgelig på at det aldri var vitner.) Så de andre hatet MEG. HUN var psykopat hun! Allerede på barneskolen. Og nei, det er ikke overdrevent. Hun psyket meg ned, fikk andre til å hate meg, stjal å ødela de få vennskapene jeg klarte å få og lurte meg til å være venn med henne, enda så slem hun var.. Dette allerede i en alder av 10 år! Er ikke det psykopatisk kanskje??
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #16 Skrevet 24. mai 2008 Nå er vel ikke psykopat en diagnose som er i bruk lengre, men psykopatiske trekk. Og mangel på empati, kombinert med manipulerende trekk kan godt være til stede fra barndommen.
Saeria Skrevet 25. mai 2008 #17 Skrevet 25. mai 2008 (endret) Antisosial personlighetsforstyrrelse er navnet på diagnosen som tidligere ble kalt psykopati. Det er pr. i dag ingen praksis å sette en sånn diagnose på barn, da dette ikke har noe for seg. Det er vanskelig å sette en slik diagnose på barn, da de ikke er mentalt utviklet nok. Dessuten kan en slik diagnose på et barn fort vise seg å være feil og dessuten virke stigmatiserende. Men, voksne mennesker med denne diagnosen viser alt som barn, symptomer på denne sykdommen. Det er heller ingen kur for denne metale lidelsen. Eller må jeg si at det er trist å lese om dere som har vært utsatt for den typen mobbing som er beskrevet i denne tråden. Endret 25. mai 2008 av Saeria
Lemming Skrevet 25. mai 2008 #19 Skrevet 25. mai 2008 Jeg vet ikke hvorvidt det er bevisst eller ikke, eller skal jeg si med overlegg eller ikke, men de minste bruker også denne metoden! Dette er noe som skjer allerede i barnehage, på 0-3 års avdelingene. Der kan det skje at èn unge blir hakkekylling, spesielt hvis det er en unge som har tendenser til å være ekkel med andre barn. Det er på grunn av dette at de fleste barnehager mer eller mindre har gått bort fra det å straffe og kjefte på (så små) barn når de gjør noe galt. De sier heller i fra at det som ble gjort ikke er greit, og gir heller mer oppmerksomhet til offeret. Man har sett at hvis barn som gjør noe galt får mye kjeft osv, begynner andre barn å fremprovosere dårlig oppførsel hos disse barna, som resulterer i mer og mer kjeft. Dette er noe man kan tenke litt på hvis man synes barnehagen er for "snill" med barn som gjør noe galt.
Humptihum Skrevet 26. mai 2008 #20 Skrevet 26. mai 2008 Å sammenligne 8-12 åringer med psykopater er vel å dra det litt langt? Det er jo akkurat slik de oppfører seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå