Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Vi flyttet hit vi bor for en stund siden. Datteren min er blid og grei, var veldig godt likt der vi flyttet fra. Da vi kom til det nye stedet hadde jeg umiddelbart en hastesak med et vedtak om omsorgsoverdragelse o.l hvor mor hadde vært i fengsel. Nå blir min datter mobbet for dette og jeg finner av og til råtne egg og tagging på bilen min. Vi vet jo selvsagt hvem det er og for min del er det ikke så "farlig" - bilen greier seg, men ikke datteren min. Nå er vi jo ved slutten av skoleåret men hun blir mobbet, igår kom hun hjem og fortalte om stenkasting fra "barnevernsbarnet". Tok det opp med skolen men de var ikke særlig behjelpelige. Lærerinnen sa "Sånt må man regne med når man tar fra noen foreldrene sine". Jeg ble mildt sagt sjokkert, jeg satt i et utvalg med 4 andre og var ikke alene om avgjørelsen. Jeg har fått inspektør til å kalle inn til tverrfaglig, men så tenker jeg at nå som det snart er ferie kan jeg hjelpe henne med fagene her hjemme og så skifte henne over på en annen skole i nabobyen? Jeg syns det er innmari trist. Hun har jo ikke gjort noe galt.
Gjest men Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Lærerinnen sa "Sånt må man regne med når man tar fra noen foreldrene sine". Jeg ble mildt sagt sjokkert, jeg satt i et utvalg med 4 andre og var ikke alene om avgjørelsen. Da ringer man rektor, og om nødvendig får man gå høyere også. En lærer skal gjøre jobben sin når et barn blir mobbet, uansett hva læreren måtte mene om forelderens yrkesutøvelse.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Fælt at barn skal måtte få gjennomgå pga foreldrenes valg... Men jeg hadde absolutt sett litt nøyere på hjemmeundervisning, om ikke annet for å ha det som en mulig nødløsning.
sommerglede Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Da ringer man rektor, og om nødvendig får man gå høyere også. En lærer skal gjøre jobben sin når et barn blir mobbet, uansett hva læreren måtte mene om forelderens yrkesutøvelse. helt enig... sånn oppførsel av en lærer er ikke akseptabelt...
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Vi flyttet hit vi bor for en stund siden. Datteren min er blid og grei, var veldig godt likt der vi flyttet fra. Da vi kom til det nye stedet hadde jeg umiddelbart en hastesak med et vedtak om omsorgsoverdragelse o.l hvor mor hadde vært i fengsel. Nå blir min datter mobbet for dette og jeg finner av og til råtne egg og tagging på bilen min. Vi vet jo selvsagt hvem det er og for min del er det ikke så "farlig" - bilen greier seg, men ikke datteren min. Nå er vi jo ved slutten av skoleåret men hun blir mobbet, igår kom hun hjem og fortalte om stenkasting fra "barnevernsbarnet". Tok det opp med skolen men de var ikke særlig behjelpelige. Lærerinnen sa "Sånt må man regne med når man tar fra noen foreldrene sine". Jeg ble mildt sagt sjokkert, jeg satt i et utvalg med 4 andre og var ikke alene om avgjørelsen. Jeg har fått inspektør til å kalle inn til tverrfaglig, men så tenker jeg at nå som det snart er ferie kan jeg hjelpe henne med fagene her hjemme og så skifte henne over på en annen skole i nabobyen? Jeg syns det er innmari trist. Hun har jo ikke gjort noe galt. Jobber du virkelig i barnevernet?
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Dette var en merkelig historie.Kan umulig være sant?Aldri i livet om en som jobber i barnevernet blir møtt slik.Attpåtil så læreren dette? Har du noen erfaring i barnevernet eller? BV er jo en av di instansene skoler ofte trenger hjelp fra,også i alvorlige mobbesaker. Mener du burde vite hva som må gjøres ved denne skolen-der det befinner seg en person som så absolutt ikke skulle hatt med barn å gjøre! Nekter å tro at en lærer tillater at en elev blir steinet. Merkelig historie,men slettes ikke umulig.Blir jo ansatt så mye rart i stillinger som har med barn å gjøre.Mennesker som ikke er voksne og ansvarsbeviste nok og.Hehe. Kan jammen lure på hva DEM lærte i SIN utdannelse.
ceca Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Da ringer man rektor, og om nødvendig får man gå høyere også. En lærer skal gjøre jobben sin når et barn blir mobbet, uansett hva læreren måtte mene om forelderens yrkesutøvelse. enig
Brukernavn Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Ring rektor, og om ikke det når frem; ta kontakt med skolesjefen!!
Gjest Anonym -i denne tråden Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Jobber du virkelig i barnevernet? Det var en merkelig uttalelse. Hva mente du? Jeg har en veninne som jobbet på sosialkontor i en av de største byene i Norge. Hun har opplevd mye rart, trusler på nattetid mm. De måtte få hemmelig tlf. nr. Hun skiftet til slutt jobb fordi hun var redd det skulle gå ut over barna. Hun har fortalt at dette er helt vanlig på sosial kontor, men også i barnevernet. Mange leger har hemmelig tlf etter at de er blitt truet av narkomane mm. Som lærer har jeg fått ufyselige henvendelser etter å ha gitt bv. opplysninger i forbindelse med omsorgssvikt / bekymringsmelding til bv. Det er nok desverre vanlig der en jobber med fortvilete mennesker. Er forøvrig enig med de andre i at du må kontakte rektor og få et møte med læreren. Saken må behandles som den mobbesaken det er. Men når dette er sagt, skal du også gå ut fra at skolen jobber mye med den andre familien. De kan bare ikke fortelle deg det. Jeg har en elev i gruppa mi som jeg ofte blir kontaktet om av andre foreldre. De tror sikkert ikke at skolen gjør noe med denne jenta og familien hennes. Sanheten er at bv, ppt, bup osv er inne med fult apparat, men de kan jo ikke trylle, og andre foreldre ser at ingenting skjer. A
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Det var en merkelig uttalelse. Hva mente du? Jeg har en veninne som jobbet på sosialkontor i en av de største byene i Norge. Hun har opplevd mye rart, trusler på nattetid mm. De måtte få hemmelig tlf. nr. Hun skiftet til slutt jobb fordi hun var redd det skulle gå ut over barna. Hun har fortalt at dette er helt vanlig på sosial kontor, men også i barnevernet. Mange leger har hemmelig tlf etter at de er blitt truet av narkomane mm. Som lærer har jeg fått ufyselige henvendelser etter å ha gitt bv. opplysninger i forbindelse med omsorgssvikt / bekymringsmelding til bv. Det er nok desverre vanlig der en jobber med fortvilete mennesker. Er forøvrig enig med de andre i at du må kontakte rektor og få et møte med læreren. Saken må behandles som den mobbesaken det er. Men når dette er sagt, skal du også gå ut fra at skolen jobber mye med den andre familien. De kan bare ikke fortelle deg det. Jeg har en elev i gruppa mi som jeg ofte blir kontaktet om av andre foreldre. De tror sikkert ikke at skolen gjør noe med denne jenta og familien hennes. Sanheten er at bv, ppt, bup osv er inne med fult apparat, men de kan jo ikke trylle, og andre foreldre ser at ingenting skjer. A Jada,og enkelte som jobber i politiet kan også oppleve ubehag. Det jeg mente med mitt spørsmål var at ei som jobber i barnevernet burde vite hvem man kontakter og hva man gjør i slike saker!Vet ikke barnevernsansatte slikt, så er det ingen vits at fortvilte foreldre av mobbeoffer (som ikke møter samarbeid med skole) kontakter bv.Trodde de visste bedre,men det er vel annerledes når det blir sitt eget barn. Leit å høre hva denne dattra gjennomgår,og en slik OND lærer!Fysj!Slå HARDT ned på dette!Skulle ønske denne lærern ble sparket!
Tiit Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Føler skikkelig med dere! Det er rart med det, når det gjelder en selv og egne barn kommer det følelser inn i bildet som ikke er der når en jobber med slike saker. Det er uakseptabelt at barnet ditt får gjennomgå fordi du har gjort jobben din. Det er vel alle bvn-ansattes mareritt. Man blir så utrolig hjelpeløs. Det overrasker meg overhodet ikke at du fikk den reaksjonen du gjorde fra lærer. Det er slett ikke alle av barnevernets samarbeidspartnere som har så veldig stor respekt for den jobben barnevernet gjør. Det er min erfaring. Man kan lett oppleve slikt som kjennes som å bli dolket i ryggen. Du får gå til rektor eller skoleledelsen og be om støtte til deg og barnet ditt .Nytter ikke det, får du vurdere skolebytte. Jeg ville ikke risikert barnet mitt i en slik situasjon.
Teriyaki Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Jada,og enkelte som jobber i politiet kan også oppleve ubehag. Det jeg mente med mitt spørsmål var at ei som jobber i barnevernet burde vite hvem man kontakter og hva man gjør i slike saker!Vet ikke barnevernsansatte slikt, så er det ingen vits at fortvilte foreldre av mobbeoffer (som ikke møter samarbeid med skole) kontakter bv.Trodde de visste bedre,men det er vel annerledes når det blir sitt eget barn. Leit å høre hva denne dattra gjennomgår,og en slik OND lærer!Fysj!Slå HARDT ned på dette!Skulle ønske denne lærern ble sparket! Det er HELT anderledes med ens eget barn. Kan ta meg selv som eksempel. Moren min er klinisk sosionom og masse rart, har ikke helt dreisen på utdanningen hennes. Kjempeflink i jobben er hun, og hun har jobbet med både ungdom og voksne. Jeg har opp gjennom årene sletet med psykiske problemer, alt for høyt fravær osv. Til tider har moren min håndtert dette greit, men det er ikke få ganger hun har stått der og ropt og bannet til meg og vært helt forferdelig kjip mot meg. Til tross for at jeg har gjort så godt jeg kan for å bevare fatningen. Hun har sagt masse sårende ting til meg, og jeg skjønner ikke at en dame med utdanning på dette feltet skulle utagere på dette viset. Men som sagt, er det ens eget barn, blir det vanskelig. Da moren min var i rettsak mot eks-stefaren min pga. misshandlign, klarte hun heller ikke bruke de metodene man skal bruke for å takle en slik situasjon. hun ble som alle andre misshandlede personer som kunne trengt hjelp av en som henne eller psykolog. man glemmer ofte det faglige når det er personelig. Synes forøvrig det er hårreisende at en lærer kan uttale seg sånn.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 Jeg synes det er en langt mer hårreisende å fraskrive seg ansvaret fordi det var flere om avgjørelsen. Man blir da ikke mindre ansvarlig av den grunn. Synes det vitner om manglende ansvarsfølelse.....og at man legger "skylden" på andre. Men vel ikke akkurat overraskende når det gjelder ansatte i barnevernet...hvordan skulle de ellers takle jobben.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #14 Skrevet 5. juni 2008 Jeg synes det er en langt mer hårreisende å fraskrive seg ansvaret fordi det var flere om avgjørelsen. Man blir da ikke mindre ansvarlig av den grunn. Synes det vitner om manglende ansvarsfølelse.....og at man legger "skylden" på andre. Men vel ikke akkurat overraskende når det gjelder ansatte i barnevernet...hvordan skulle de ellers takle jobben. Jada, men barnet hennes har uansett ikke noe ansvar eller skyld oppi dette. TS: Om du ikke har oversikten selv, har du ikke noen kollegaer som kan se om de finner ut hvor du skal lete etter informasjon?
Far til 2 Skrevet 5. juni 2008 #15 Skrevet 5. juni 2008 Jeg synes det er en langt mer hårreisende å fraskrive seg ansvaret fordi det var flere om avgjørelsen. Man blir da ikke mindre ansvarlig av den grunn. Synes det vitner om manglende ansvarsfølelse.....og at man legger "skylden" på andre. Men vel ikke akkurat overraskende når det gjelder ansatte i barnevernet...hvordan skulle de ellers takle jobben. Jada, men barnet hennes har uansett ikke noe ansvar eller skyld oppi dette. TS: Om du ikke har oversikten selv, har du ikke noen kollegaer som kan se om de finner ut hvor du skal lete etter informasjon? Nå er vi vel litt på siden av den egentlige debatten, men jeg må si meg veldig enig med første gjest. Kommunalt ansatte er utrolig dyktig til å fraskrive seg ansvar når noe går galt. Det opprettes gjerne "en komitè" som skal vurdere tiltak. Det synes som om ingen er faglig ansvarlig for hva denne "komitè'en" i ettertid gjennomfører. Og det som kansje er mest skremmende er at de kommunalt ansatte mener at det er riktig at ingen i denne komiteen er ansvarlig. I tråder som dette er det KANSJE en leder for barnevernet eller kommunens helse og sosial sjef som i teorien er ansvarlig. Men heller ikke dette ansvaret synes å være verd noe fordi de ikke vil ta anvar for hva en komitee de ikke har deltat i har kommet frem til. Kommunalt/statlige ansatte i Norge må være en av de virkelig få yrkesgrupper i den vestlige verden som ikke er ansvarlig for handlingene som gjennomføres. "Komiteen" er ansvarlig, men hvem i komiteen ? Lærere og andre ser kansje ikke hvordan barnevernet kan håndtere saker uten at noen personer er ansvarlig for det som kan oppfattes som overgrep, for lærere er langt mer ansvarlig for sine handlinger og hvordan barna blir håndtert på skolen. Derfor kan det til tider skyldes på de ansatte i barnevernet selv om de barnevernsansatte ikke er ansvarlig i de komiteene de er del i.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #16 Skrevet 6. juni 2008 Jada, men barnet hennes har uansett ikke noe ansvar eller skyld oppi dette. TS: Om du ikke har oversikten selv, har du ikke noen kollegaer som kan se om de finner ut hvor du skal lete etter informasjon? Det var vedkommende selv som trakk fram dette som formildende for sitt barn. Og poenget blir vel forsatt det samme....
Helen Skrevet 6. juni 2008 #17 Skrevet 6. juni 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Casey Skrevet 6. juni 2008 #18 Skrevet 6. juni 2008 Lærerinnen sa "Sånt må man regne med når man tar fra noen foreldrene sine". Jeg ble mildt sagt sjokkert, jeg satt i et utvalg med 4 andre og var ikke alene om avgjørelsen. Det er klart det er trist. Din datter er jo helt uskyldig. Det er synd barnevernet har et så dårlig omdømme i befolkningen. Samtidig har jeg ikke sett så mye initiativ fra denne offentlige instansen i å forsøke å endre det inntrykket mange har av barnevernet. Det er mye negativt forbundet med BV!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #19 Skrevet 7. juni 2008 Det var vedkommende selv som trakk fram dette som formildende for sitt barn. Og poenget blir vel forsatt det samme.... Formildende? Uavhengig av hva foreldrene har gjort skal vel ikke barna lastes for det?
Gjest Mål og mening Skrevet 7. juni 2008 #20 Skrevet 7. juni 2008 Dette er vel ikke en tråd om barnevernets manglende ansvar eller kompetanse? Det spiller da virkelig ingen rolle om foreldrene gjør en god eller dårlig jobb, om de er politi eller barnevern, kriminell eller på byens solside? Saken dreier seg om at en forelders yrkesutøvelse får konsekvenser først fra en part i saken forelderen har deltatt i og deretter fra en mildest talt uprofesjonell lærer? Det kan være vanskelig å få gjort noe her trådstarter, uten å gjøre vondt enda verre for hvis dette er en liten bygd så kan det jo være at det er ute på bygden raskt dersom du tar saken videre? Jeg ville ikke sittet stille å funnet meg i behandligen, men vurdert sterkt de videre skritt. Jeg ville først og fremst tatt en prat med den læreren det gjaldt og sagt at det faktisk ikke er slik hun sier at man skal være nødt som barn å finne seg i dritt pga foreldrenes yrkesutøvelse. Hvis det kom mer dritt fra denne læreren ville jeg sagt til henne at du ville gå til rektor med det. Og da ville jeg altså tatt dette møtet med rektor sammen med læreren - for å unngå at vedkommende bruker saken til å skape mer sladder om at du gikk bak vedkommendes rygg. Det er bra at du står opp for datteren din, og veldig enig i vurderingen av skolebytte. Det er også viktig å forklare barnet at det som skjer ikke er noe hun skal finne seg i heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå