Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Jeg og samboeren har vært sammen i litt over tre år nå, og har som regel alltid fått plass til en ferie sammen i sommerferie. Vi er studenter begge to. I år har jeg foreslått at vi kunne dratt sammen med et annet par til syden, feks kompisen hans og kjæresten. Husker ikke hva han svarte på dette, men det ble ikke til at vi snakket noe mer om det. Senere har jeg tatt initativet til å snakke om ferien vår i år et par ganger, bla. fordi sjefen på jobben min trengte å vite om jeg kunne jobbe når hun trengte det, i forhold til ferie. Han har som regel bare svart ting som at han ikke vet noe enda om når han hadde ferie. (fikk vite litt senere at det eneste han visste var at han hadde noen uker i en bestemt sommermnd, men ikke en hel mnd, altså mellom to og tre uker) Så en dag når jeg skulle bruke dataen, sto nettsiden oppe, med Ving eller et eller annet reiseselskap sin side, hvor det var søkt på en sydenreise for å få opp pris/tidspunkter. Jeg ble glad og tenkte kanskje han hadde tatt initativ til noe, og prøvd å se etter sydentur til oss. Lukket nettsiden, og kom til å tenke på at det faktisk hadde stått; antall reisende: 6 pers. Stusset over dette, og spurte han om det, så fortalte han at han og kompisene hadde tenkt å ta en sydentur til sommern. Jeg spurte om han ikke hadde tenkt å fortelle det, i og med at vi også må planlegge for å få ferie samtidig. Hvertfall, så viser det seg at de nå har bestilt turen, uten at han sa fra før etter noen dager og jeg føler meg litt forbigått. Hadde det vært meg hadde jeg jo selvfølgelig fortalt han det samme dagen som det ble bestilt, vi er jo tross alt samboere. Problemet er at det er en to ukers tur, og pga avreisedato og hjemkost (som begge er midt i ei uke) (slik at to ukersturen tar opp tre uker, hvis dere skjønner) tar den opp de ferieukene han visste at han skulle ha. Pga at han jobber så mye utenom studiene, har jeg følt at jeg gledet meg til sommern når vi skulle få litt tid sammen, også blir det sånn at han skal jobbe hele sommern, og så drar han to uker til syden med kompisene? Jeg tenker sånn; hva med oss da? Synes det er så rart at han ikke har tenkt noe på det, føler meg såret og forbigått. Forstår jo at det er morro å dra på tur med gutta, men skulle ønske han hadde tatt litt initativ for at vi kunne fått en uke sammen vi to også. Men har vel egentlig ikke fått inntrykket av han er så ivrig på akkurat det. Er jeg urettferdig mot han da, han hadde kanskje bare ikke tenkt så langt som til hva vi skulle gjøre sammen. Vet ikke helt hva jeg spørr etter her, men vil gjerne ha noen innspill hvis dere har noen. Hilsen jente i snart midten av 20 årene
Nabodama Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Den var DRØY!!! Greit nok at en kan dra til syden med venner, men en snakker da med partneren og blir enig på forhånd. En går jo ikke bare bak ryggen på samboeren og bestiller ferie som tar opp alle ferieukene, hva slags forhold er nå det? Er det ikke viktig i et forhold å ha litt tid sammen også? Dette var skikkelig dårlig gjort av ham, synes jeg. Jeg hadde nok ikke vært bare såret og følt meg forbigått, jeg hadde blitt rasende!
Gjest Gjest_Jennifer_* Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Må bare si at noe sånt hadde jeg aldri akseptert av min samboer! I så fall skulle han hatt en vannvittig god forklaring på hvorfor han ikke hadde fortalt det før turen ble bestillt! Er man samboere, så synes jeg det er naturlig å snakke sammen om man vil tilbringe ferien sammen eller ikke...
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Dette var respektløst av han! Jeg hadde heller aldri godtatt noe slikt. Makan... Hadde noe slikt skjedd hjemme hos meg hadde jeg laget et h*lvetes leven.
Alice Ayres Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Den var DRØY!!! Greit nok at en kan dra til syden med venner, men en snakker da med partneren og blir enig på forhånd. En går jo ikke bare bak ryggen på samboeren og bestiller ferie som tar opp alle ferieukene, hva slags forhold er nå det? Er det ikke viktig i et forhold å ha litt tid sammen også? Dette var skikkelig dårlig gjort av ham, synes jeg. Jeg hadde nok ikke vært bare såret og følt meg forbigått, jeg hadde blitt rasende!
The Kitten Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Den var DRØY!!! Greit nok at en kan dra til syden med venner, men en snakker da med partneren og blir enig på forhånd. En går jo ikke bare bak ryggen på samboeren og bestiller ferie som tar opp alle ferieukene, hva slags forhold er nå det? Er det ikke viktig i et forhold å ha litt tid sammen også? Dette var skikkelig dårlig gjort av ham, synes jeg. Jeg hadde nok ikke vært bare såret og følt meg forbigått, jeg hadde blitt rasende! Bedre kan det vel knapt sies. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Reka Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Den var DRØY!!! Greit nok at en kan dra til syden med venner, men en snakker da med partneren og blir enig på forhånd. En går jo ikke bare bak ryggen på samboeren og bestiller ferie som tar opp alle ferieukene, hva slags forhold er nå det? Er det ikke viktig i et forhold å ha litt tid sammen også? Dette var skikkelig dårlig gjort av ham, synes jeg. Jeg hadde nok ikke vært bare såret og følt meg forbigått, jeg hadde blitt rasende! Nabodama said it, fullstendig enig!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er så kynisk at jeg tror han vil bort fra deg og være singel med kompisene sine, med alt dette innebærer. Guttertur til syden er lik knulling. Enkelt og greit. At han ikke respekterer deg nok til å gi beskjed om sine prioriteringer er ille det og. Hvorfor tror du han skal til syden uten deg? Stoler du på han når han er drita full med lettkledde damer rundt seg? Får sikkert mye pes nå, men jeg har ingen tro på at gutta boys ikke er ute etter mer enn sosialt samvær om de reiser til syden. Da kunne de tatt seg to uker på vidden. Men merkelig nok er ikke det like attraktivt. On før noen sier at jeg er kynisk, så ja, det er jeg. Å legge opp til sydentur uten partner er russisk rulett, om da ikke gjengen er avholdsmennesker.
Gjest Gjest_Frøken Fryd_* Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Jeg er så kynisk at jeg tror han vil bort fra deg og være singel med kompisene sine, med alt dette innebærer. Guttertur til syden er lik knulling. Enkelt og greit. At han ikke respekterer deg nok til å gi beskjed om sine prioriteringer er ille det og. Hvorfor tror du han skal til syden uten deg? Stoler du på han når han er drita full med lettkledde damer rundt seg? Får sikkert mye pes nå, men jeg har ingen tro på at gutta boys ikke er ute etter mer enn sosialt samvær om de reiser til syden. Da kunne de tatt seg to uker på vidden. Men merkelig nok er ikke det like attraktivt. On før noen sier at jeg er kynisk, så ja, det er jeg. Å legge opp til sydentur uten partner er russisk rulett, om da ikke gjengen er avholdsmennesker. Problemet er ikke at gutten reiser til Syden med kompisene sine. Det er snarere måten denne turen ble planlagt og bestilt på. Det handler om kommunikasjonen mellom et samboerpar. Eller mangelen av sådan. Kan hende han virkelig ønsket en ferie sammen med kompisene sine, men var redd for å få nei fra deg? At det var lettere å få tilgivelse enn tillatelse når turen først ble bestilt. Som samboere har man et ansvar i forhold til hverandre, men man eier ikke hverandre. Du har lov til å fortelle ham at du ble såret og lei og føler deg forbigått. Fortell ham at du ville gjort det annerledes dersom du skulle planlagt noe med venninner, og spør rett ut hvorfor han handlet som han gjorde. Turen er bestilt og reisen skal skje. Det har ingen hensikt å "straffe" ham eller gjøre livet surt for ham (og deg) av den grunn. Da får dere heller utnytte de fridagene og timene dere har sammen til å gjøre noe fint sammen. Har dere det ellers godt sammen i forholdet, med følelser på plass, vil han savne deg de ukene han er borte. Forhåpentligvis har han lært å inkludere deg neste gang han planlegger noe, sånn at dere får lagt til rette for tid både sammen og hver for dere. Ha en flott sommer, og pass endelig på å fylle ferien din med noe DU vil sette pris på.
Gjest Marthin Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 Skulle nesten tro det var en forbrytelse å reise på tur med kompisene sine. Å reise til Syden med kompiser er ikke ensbetydende med knulling i øst og vest. Det mest morsomme er festing, drikking, og ikke minst internhumoren. Et forhold skal ikke være en tvangstrøye.
Gjest Glad i reiser Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Skulle nesten tro det var en forbrytelse å reise på tur med kompisene sine. Å reise til Syden med kompiser er ikke ensbetydende med knulling i øst og vest. Det mest morsomme er festing, drikking, og ikke minst internhumoren. Et forhold skal ikke være en tvangstrøye. Hadde du lest innlegget før du skrev hadde du sluppet å skrive dette. TS har ikke noe i mot at han skal på tur med gutta, men hvordan turen ble ordnet. Fikset og bestilt uten at TS visste noe, da hadde jeg også blitt arg!! Til deg TS: du får kanskje bare prøve å gi slipp på dette og heller gjøre det helt klart at du ikke vil at dette skal skje igjen uten at han diskuterer dette meg deg! Jeg liker å dra på jenteturer, men det er klart jeg diskuterer dette med samboeren min før jeg bestiller! Jeg snakker så mye om planlegging av turene at når jeg drar er han sikkert letta
LindaL Skrevet 24. mai 2008 #12 Skrevet 24. mai 2008 jeg er enig med noen her at han burde absolutt diskutert det med deg først.Kanskje han trodde at det ikke kom til og bli så populært,og tok sjansen på at du "oppdaga "det av deg selv.Og tok det fra der.... Jeg er litt tilhenger av at når man jobber og sliter hele året så er det et lyspunkt at man vet at man skal på ferie sammen når sommeren kommer.Mannen min var på guttetur 1 uke for noen år siden,jeg syns ikke det var stas men man kan heller ikke nekte for det.På en annen side så syns jeg 14 dager på guttertur i syden når man har samboer er for lenge...men det er min mening da. Men som alltid,det beste er og fortelle akkurat hva du synes om hele opplegget,så kanskje han forstår til en annen gang at kanskje ferie med dere to sammen er MINST like viktig.... Lykke til hvertfall...
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Det kan virke som om han er på vei ut av forholdet! Desverre var han for feig til å informere deg om at han heller ville på guttetur enn å reise sammen med deg. Dette er ikke en mann man kan planlegge en fremtid sammen med. Om han hadde vært interessert i deg ville han ha svart deg ordentlig første gang du brakte temaet på bane. Han kunne ha sagt at han hadde lyst til å dra på en tur sammen med venner, men at han gjerne ville koordinere med den felles-reisen dere to skulle ha. Ja takk til venner og samboer er ikke problematisk i seg selv, kun når løgn blandes inn. En ærlig og redelig person med gode hensikter ville fortalt det som det var, og tatt deg med på hele prosessen. Beklager men dette er helt uakseptabel oppførsel, ikke en mann å spare på. Lykke til med oppryddingen i forholdet! -Det kan hende han forstår tabben og blir med på fanmilieråd.
Gjest Lille Lea Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 Han sa ikke noe til deg fordi han visste han ville få pes for det, og gjøre det på denne måten gjør det jo at han slipper unna med overtalelse, diskusjon og ferie med deg.. Selv hadde jeg blitt driiiit forbanna! Hva med å gjøre det samme? dra på sydentur med flere venninner?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 Samboeren min har reist på tre gutteturer til utlandet etter vi ble sammen. Siste gangen var vi samboere. Jeg fikk heller ikke vite noe før alt var bestemt. Tror det skjedde ganske fort. Impulsive gutter. Uansett, det var ingen sjekketur. Og han var IKKE på vei ut av forholdet! Han både ringte og sendte meldinger og kort mens han var borte. Og vi hadde det veldig bra da han kom hjem igjen. :love:
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #16 Skrevet 24. mai 2008 Skulle nesten tro det var en forbrytelse å reise på tur med kompisene sine. Å reise til Syden med kompiser er ikke ensbetydende med knulling i øst og vest. Det mest morsomme er festing, drikking, og ikke minst internhumoren. Et forhold skal ikke være en tvangstrøye. Haha, så typisk at den ene gutten som svarer på tråden misforstår. Problemet er ikke selve gutteturen. Problemet er at han bare bestilte og planla en slik tur, helt uten å innvolvere/fortelle henne, og uten å ta hensyn til deres eventuelle felles ferie! De får ikke reist på ferie SAMMEN, fordi han heller ville dra med guttene. Hun føler at han overkjørte henne, ignorerte henne og opptrådde hensynsløst og merkelig - noe som selvsagt er fult forståelig. Var det teskje nok til at du forsto det?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #17 Skrevet 24. mai 2008 Haha, så typisk at den ene gutten som svarer på tråden misforstår. Problemet er ikke selve gutteturen. Problemet er at han bare bestilte og planla en slik tur, helt uten å innvolvere/fortelle henne, og uten å ta hensyn til deres eventuelle felles ferie! De får ikke reist på ferie SAMMEN, fordi han heller ville dra med guttene. Hun føler at han overkjørte henne, ignorerte henne og opptrådde hensynsløst og merkelig - noe som selvsagt er fult forståelig. Var det teskje nok til at du forsto det? Han svarte kanskje en tidligere gjest som påstod at gutteturer i syden bestod av nettopp knulling.....
Gjest TS Skrevet 24. mai 2008 #18 Skrevet 24. mai 2008 Takk for alle svarene. Jeg skulle nok ønske det bare var en uke ja, så kunne vi dratt på ferie sammen den andre uka. Tror ikke han er på vei ut av forholdet, da vi har hatt en slik oppvask der jeg har vært usikker på framtiden vår sammen, han tok da en helomvending fra all kranglinga vi har hatt i løpet av vintern og gikk virkelig inn for at vi skulle få ting til å fungere sammen, fordi han mente vi ikke var så ulike som jeg skulle ha det til, og at jeg var den jenta han ville være sammen med. Litt ut av tema her, men jeg stoler på han, tror ikke han er på vei ut av forholdet. Til deg som hadde en kjæreste som har vært på tre gutteturer siden dere ble sammen: Var disse i sommerferien og gjorde slik at dere ikke kunne dra på ferie sammen? For det er det som er problemet her. Han har jo vært på guttetur tidligere(da var det ikke til syden)mens vi har vært sammen, og det har ikke vært problematisk da, det har heller ikke stått i veien for vår ferie sammen. Selv om det at han dro bort den gangen gjorde slik at han måtte jobbe ekstra før og etterpå, slik at vi ikke fikk en helg sammen på over tre uker. Enda vi bor sammen. Men poenget er hvertfall, jeg synes bare det er så dårlig gjort at han ikke kunne planlagt med meg parallelt med gutteturen slik at vi også hadde fått en ferie sammen :/ Men som noen her poengterer kan det være at han har nølt med å nevnt noe pga reaksjon fra meg, men han kunne jo prøvd å planlegge noe sammen med meg selv om han hadde valgt å la være å si noe. Har tenkt på det med jentetur til Syden, men alle venninnene mine skal sammen med kjæresten :/ Jeg blir så usikker, på han og på oss, et av problemene i forholdet har jo vært dårlig kommunikasjon, som vi aktivt har prøvd å forbedre, men jeg vet ikke.. Kommunikasjonskurs hos familievernkontoret er vel bare for par med barn og lengre forhold er det ikke?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #19 Skrevet 24. mai 2008 Har du fortalt ham at det sårer deg? Altså ikke hintet, men sagt det rett ut?
Kila24 Skrevet 24. mai 2008 #20 Skrevet 24. mai 2008 uff da...det var skikkelig dårlig gjort.. Hadde blitt så forbanna visst det var meg.. Er vel ikke noe annet man kan gjøre enn å snakke sammen.. fortelle han åssen det føles for deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå