Gjest Gjest_mallina_* Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Nå har barnet mitt gått i barnehage siden høsten, og det har vært mye positivt, men også negativt. Hele historien: Det begynte smått med at barnet vårt kom hjem med bæsj i trusen, fordi de hadde latt h#n gått på do alene, noe som man kunne forsstått hvis barnet hadde vært eldre (barnet er 3år gammelt). Vi måtte gi beskje om at de måtte tørke h#n når h#n gikk på do. dette ga vi beskjed om flere ganger. Og etter flere måneder med mas fra oss ble det bedre. Vi fikk mange unnskyldninger om hvorfor barnet kom hjem med veldig uren truse, men vi kjenner barnet vårt og hvet at hvis vi gir beskjed om at det må gi beskjed om når det skal på do, så gir barnet beskjed, og vi tørker det. Så Var det dette med å kle barnet slik at det ikke ble forkjølt, vi hadde flere klær liggende tilgjengelig, som bestod av ullundertøy og vanlige gensere og bukser, de visste visst ikke helt hvordan de skulle kle h#n så det var enten eller, gjerne for lite klær når det var for kaldt og for mye når det var for varmt, som eks: vi hadde gitt beskjed om at de skulle bruke dress på barnet når det var kald vind (tynn dress) og så kom jeg dagen etter for å hente barnet og da fortalte hun ene barnehage assistenten at de hadde klart å hatt dressen på hele dagen når det var veldig varmt, og barnet hadde klaget på at det var for varmt, jeg fikk litt sjokk, for de skulle ikke presse barnet til å ha dress når det var så varmt bare fordi vi hadde sagt at det skulle ha dressen når det var veldig kald vind, så det virket som om det var enten eller, ingen mellomting. vi har gitt beskjed om andre ting også, vi vil at barnet våres skal ha det best mulig når vi ikke er der, og nå er de i barnehagen veldig merkelige. De kommer ikke å hilser altid, det virker som om de unngår oss, spesielt hvis barnet vårt har skadet seg (fått en pinne på øyet, så var det vaskehjelpen som fortalte at barnet hadde hatt vondt i øyet hele dagen.) og jeg synes at det ikke er koselig å hente/ levere barnet i barnehagen fordi det er så merkelig stemnig. Vi er jo tolerante også, vi henger oss ikke opp i filleting, men ting som vi synes er viktige for barnets velvære. Og vi prøver å ta opp ting på en fin måte, og vi hadde håpet på at de kunne ta til seg det vi sa uten at alt skulle bli så merkelig.. Jeg lurer på om vi skal innkalle til møte? kanskje vi kunne fått klart opp i ting da? Gir dere beskjed om det er noe dere reagerer på? Er det vårt ansvar å sørge for at barnet vårt har det bra i barnehagen? Ville dere reagert viss det ble veldig merkelig stemning når dere var tilstede i barnehagen? ( de ser oss ikke i øynene lengre, og smatalene som fløyt før hakke veldig og det er vanskelig å ha en normal samtale.) ( og for de som skulle mene at vi skal bytte barnehage så vil vi helst ikke det, for barnet vårt trives med barna og vi vil at h#n skal føle seg trygg, vi vil ikke at de voksnes "problemer" skal gå utover barnet)
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Du virker reflektert over situasjonen, og prøver å se dette fra flere sider. Synes absolutt du innkalle til et møte med styrer.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Hei Jeg jobber selv i barnehage, og slik skal det jo ikke være. Foreldrene kjenner barnet best, og kjenner barnets behov best. Barnehagen skal så langt det mulig og fornuftig imøtekomme foreldrenes ønsker for barnets tid i barnehagen. Om jeg var deg ville jeg sagt til pedagogisk leder på avdelingen der barnet ditt går at du ønsker en samtale med henne angående barnet ditt. Dette er kjempevanlig da det ofte kan skje forandringer i barnets liv som vi i barnehagen ønsker å holde oss oppdatert på også. Men styreren skjønner jeg ikke helt hvorfor skal være der så lenge dette er en sak som gjelder avdelingen. Men selvfølgelig, om situasjonen ikke bedrer seg etter en slik samtale ville jeg nok kontakte styrer for å fortelle at kommunikasjonen ikke er helt som den skal siden du har gitt flere beskjeder som ikke er blitt gjort noe med. Lykke til håper ting ordner seg for dere, det skal jo ikke være misstemning bare fordi en forelder gir beskjed om mangler ved omsorgen ovenfor barnet mens barnet er i barnehagen. Det er jo en ting de ansatte bør strebe etter å rette opp på best mulig måte..
Gjest men Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Hvis de ansatte ikke møter blikket deres og helst unngår dere, er de enten lei dere eller redd dere. Kan det være noe med måten dere kommuniserer på, eller er de for slappe på egne rutiner og dere er de eneste som reagerer, slik at de oppfatter dere som mer masete enn de andre foreldrene? Husk at selv om barnet sier fra hjemme når det skal bæsje, kan det være sjenert for å si det i barnehagen. Detaljstyring av utepåkledning er også vanskelig å forholde seg til når man har mange barn å ta seg av, de fleste gjør nok så godt de kan med å vurdere utetemperatur og aktivitetsnivået på barnet når de bestemmer hvilket yttertøy barnet skal gå med. Kommer dere inn med mange føringer, slutter de ansatte å tenke selv for å tekkes deres ønsker, og ungen går rundt for varm fordi de vil unngå kritikk for å ha kledd barnet for tynt osv.
Gjest Gjest_mallina_* Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Hvis de ansatte ikke møter blikket deres og helst unngår dere, er de enten lei dere eller redd dere. Kan det være noe med måten dere kommuniserer på, eller er de for slappe på egne rutiner og dere er de eneste som reagerer, slik at de oppfatter dere som mer masete enn de andre foreldrene? Husk at selv om barnet sier fra hjemme når det skal bæsje, kan det være sjenert for å si det i barnehagen. Detaljstyring av utepåkledning er også vanskelig å forholde seg til når man har mange barn å ta seg av, de fleste gjør nok så godt de kan med å vurdere utetemperatur og aktivitetsnivået på barnet når de bestemmer hvilket yttertøy barnet skal gå med. Kommer dere inn med mange føringer, slutter de ansatte å tenke selv for å tekkes deres ønsker, og ungen går rundt for varm fordi de vil unngå kritikk for å ha kledd barnet for tynt osv. Takk for svar. Ja jeg vet at kommunikasjonen er dårlig, vil rette på den, men vi har jo prøvd virkelig å være høflig og prøve å få til en skikkelig samtale. Jeg håper at de ikke er redd oss eller føler at det er ubehagelig fordi vi vil virkelig at det skal fungere, det er jo best for barnet og oss som foreldre. Det at barnet skal bæsje, ja jeg tenkte også at det kanskje var sjenert overfor å fortelle det i barnehagen, men det viste seg at de bare måtte være strenge på dette området og at det da slik fikset seg til slutt, men det krevde litt innsats fra barnehage personellet. Som sagt så vil jeg ikke at de skal føle at det er "kritikk" for det er bare enkle beskjeder vi prøver å formidle når det er noe, og vi vil så gjerne ha en god kommunikasjon med de som faktisk tar vare på barnet vårt, for ja jeg synes at de gjør en god jobb... men det er bare denne kjedelige stemningen som gjør meg litt frustrert. Til gjest 2 Nei hadde ikke tenkt til å innkalle hele avdelingen, bare et lite møte med styrer, og kanskje fått tilbakemeldinger om hvordan de oppfattet oss, fordi det er jo ikke sikkert at vi ser hvordan vi selv formidler beskjeder. Kanskje de oppfatter oss som negativt innstillt? Til gjest 1 Takk prøver jo å se andre sin side, kanskje ikke det enkleste, men man må jo prøve.. - Hvordan formidler dere det dere vil? - Blir barnehagepersonellet merkelige? - Hvordan gi enkle beskjeder på en best mulig måte?
Gjest Gjest-M- Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Som pedagogisk leder i barnehage, vil jeg råde dere til å be om en samtale med ped.leder på barnets avdeling. Skriv gjerne ned det du ønsker å ta opp, slik at dere kan gå gjennom punkt for punkt det du ønsker å rydde opp i. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men hvis det var foreldre på min avdeling som følte det som dere gjør, ville jeg satt pris på at de tok initiativ til en samtale. Når situasjonen blir slik du beskriver, tror jeg kanskje personalet blir litt usikker på dere. De vil gjerne leve opp til deres ønsker og forventninger, men at noen ting kan glippe litt i en travel hverdag. Vi erfarer noen ganger at enkelte foreldre ikke helt evner å tenke på at vi har flere barn enn deres å ta vare på i løpet av dagen. Jeg sier ikke at det gjelder dere, merk det. Jeg er veldig opptatt av å spille på lag med foreldrene, fordi det er en forutsetning for at barna skal ha det bra. De kjenner barna sine best, og skal være aktivt deltagende i barnas hverdag. Og vi har samme mål, nemlig å gi barna en best mulig oppvekst. Det er viktig å huske på.
Gjest Gjest_mallina_* Skrevet 24. mai 2008 #7 Skrevet 24. mai 2008 Som pedagogisk leder i barnehage, vil jeg råde dere til å be om en samtale med ped.leder på barnets avdeling. Skriv gjerne ned det du ønsker å ta opp, slik at dere kan gå gjennom punkt for punkt det du ønsker å rydde opp i. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men hvis det var foreldre på min avdeling som følte det som dere gjør, ville jeg satt pris på at de tok initiativ til en samtale. Når situasjonen blir slik du beskriver, tror jeg kanskje personalet blir litt usikker på dere. De vil gjerne leve opp til deres ønsker og forventninger, men at noen ting kan glippe litt i en travel hverdag. Vi erfarer noen ganger at enkelte foreldre ikke helt evner å tenke på at vi har flere barn enn deres å ta vare på i løpet av dagen. Jeg sier ikke at det gjelder dere, merk det. Jeg er veldig opptatt av å spille på lag med foreldrene, fordi det er en forutsetning for at barna skal ha det bra. De kjenner barna sine best, og skal være aktivt deltagende i barnas hverdag. Og vi har samme mål, nemlig å gi barna en best mulig oppvekst. Det er viktig å huske på. Takk for svar. Ja det virker som om de er usikre, eller kanskje de synes vi kommer med kritikk, men vi prøver hele tiden å vinkle det vi har å si på en fin måte og ta hensyn til de. Men jeg synes heller ikke vi har gitt beskjed om for mye heller. Og det har vært en god del rot, det har vi fått høre fra andre som ikke en gang har barn i barnehagen, så dette bare bekrefter det vi har følt. Vi tenker som slik at hvis det ikke er noe som er så nøye så gir vi ikke beskjed, vi tar heller viktige ting, som kan påvirke barnet. Ja jeg kommer til å få et møte med pedagogisk leder, og få klarnet opp i hvordan vi ser denne situasjonen, og vi håper at det blir lettere å møte personellet. Men jeg vet at det vi har gitt beskjed om er ting som er viktige, vi er ikke alt for nøyen (hvertfall jeg) og ting vi har blitt enige om å gi beskjed om er tenkt igjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå