Gå til innhold

er det slemt av meg

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_e
Skrevet

Jeg er en 16 år (snart17) gammel jente, som har fått meg valp. Det er ei border collie tispe, og alt har gått strålende til nå. Jeg er fryktelig redd for at jeg ikke kan gi henne det hun trenger når hun blir voksen, og dermed gjør ting vanskelig for både hun og meg. En bc trenger jo veldig mye mosjon, og jeg vet ikke om jeg klarer å gi henne det hun fortjener. I tillegg bor jeg alene.

Jeg går opptil tre turer med henne daglig, leker mye, har planer om agility...

men jeg er så usikker.

Kan noen "diskutere" litt med meg? veie litt for og imot..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du er gammel nok til å vurdere den problemstillingen før en så viktig anskaffelse. Du sier ingen ting om hvorfor det ble bc, så er det snakk om et impulskjøp? For en border collie krever såpass mye at et menneske som har satt seg litt inn i rasen bør være veldig klar over hva det innebærer å eie en. Først og fremst et stort behov for mental stimulans, og en utfordring med å plukke av gjeting og dempe stress. Mange mener at den ikke har noe å gjøre i et hjem der den ikke får bruke gjeteregenskapene sine. Ja, i det hele tatt bruke seg hver dag. Men dessverre er det blitt en veldig 'pop' rase på grunn av at den er lettlært, grei i størrelsen og vakker av utseende.

Uansett, det er selvfølgelig positivt at du reflekterer over om du er den rette eier for valpen tross alt. Og det er en veldig bra begynnelse på veien til å bli en god eier. :jepp: Meld deg inn i raseklubb og den lokale hundeklubben din, hvis du ikke allerede er medlem. Så får du hjelp og veiledning til å ta best mulig vare på hunden din.

Utover det så må du vurdere om du er interessert og har mulighet til å være hundeeier på heltid 10-15 år fremover. (selv om det er noe du burde tatt en avgjørelse på i forkant!)

Gjest Gjest_e
Skrevet

Jeg har såklart tenkt LENGE over anskaffelse av hund, samt hvilken rase. Jeg har allerede lagt henne opp for salg, men vegrer meg litt. Har blitt så forferdelig glad i henne, og det er ikke bare bare å selge henne igjen.. Jeg må jo allikevel tenke på hva som er best for henne, men akkurat nå vet jeg ikke svaret..

Gjest styggeulven
Skrevet

helt ærlig synes jeg du er for ung til å ha hund. du er bare 16 17 år var det? du har utdanning å tenke på også, hva skal hunden gjøre mens du er på skolen hver dag? og du sier du tenkte deg om før du anskaffet deg hunden. vel da tenkte du ikke deg godt nok om! en hund er for livet ut! du må leve rundt hundens behov. ikke hva du vil. men du skal ha for at du har på en måte inrømmet at du har tatt på detg for stort ansvar!

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet
Jeg har såklart tenkt LENGE over anskaffelse av hund, samt hvilken rase. Jeg har allerede lagt henne opp for salg, men vegrer meg litt.

Om du hadde tenkt deg lenge om før anskaffelse så hadde du ikke kommet til konklusjoen at du må kvitte deg med valpen.

Slik går det når man ikke forbreder seg, velger rase etter kriterier basert på hva som passer til det livet man har og man ikke er villig til å gjøre de endringer som er krevd når man får en hund.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns du er gammel nok til å vurdere den problemstillingen før en så viktig anskaffelse. Du sier ingen ting om hvorfor det ble bc, så er det snakk om et impulskjøp? For en border collie krever såpass mye at et menneske som har satt seg litt inn i rasen bør være veldig klar over hva det innebærer å eie en. Først og fremst et stort behov for mental stimulans, og en utfordring med å plukke av gjeting og dempe stress. Mange mener at den ikke har noe å gjøre i et hjem der den ikke får bruke gjeteregenskapene sine. Ja, i det hele tatt bruke seg hver dag. Men dessverre er det blitt en veldig 'pop' rase på grunn av at den er lettlært, grei i størrelsen og vakker av utseende.

Uansett, det er selvfølgelig positivt at du reflekterer over om du er den rette eier for valpen tross alt. Og det er en veldig bra begynnelse på veien til å bli en god eier. :jepp: Meld deg inn i raseklubb og den lokale hundeklubben din, hvis du ikke allerede er medlem. Så får du hjelp og veiledning til å ta best mulig vare på hunden din.

Utover det så må du vurdere om du er interessert og har mulighet til å være hundeeier på heltid 10-15 år fremover. (selv om det er noe du burde tatt en avgjørelse på i forkant!)

Sier meg enig i denne.

Få et nettverk rundt deg som kan hund, og som kjenner til hvordan akitvisere en såpass krevende hund som BC.

Gjest Gjest
Skrevet

sitter litt i samme situasjon jeg.... har fått meg valp, og har blitt glad i den, men så ser jeg hvor mye den krever, det er en blanding og jeg treger litt på det nå, men er som sagt blitt glad i den. Den krever mye tid av meg, tid jeg trodde jeg hadde, som jeg nå ser at jeg ikke har. Er det flaut å dra tilbake til oppdretteren med valpen? 1 uker etter jeg fikk den. Jeg vil jo bare hundens beste. Jeg tror nok hunden kan få det like godt og gjerne bedre hos noen andre.

Hvordan ville dere sett på det viss noen leverte den tilbake etter en uke.

Gjest Gjest
Skrevet

BC er en krevende rase. To av to BC jeg kjenner til som er skaffet som førstegangshunder er avlivet pga av adferdsproblemer.

Den ene av familiene har sågar planer om å kjøpe seg en ny?

Men vet også om en BC i byen som storkoser seg, masse turer samt trening.

Det å ha hund er arbeidskrevende og du mister mye frihet. Det er en livsstil. Men man får tilbake MASSE :rødme:

Når du har skaffet valpen er det bare til å sette av tid til trening og aktivisering av bikkja så lenge den lever. Om du ikke vil det så er du en dust og bør selvfølgelig levere hunden tilbake. Fy på deg som i det hele tatt skaffet hund uten å tenke over hva det å eige hund er for noe.

Skrevet
helt ærlig synes jeg du er for ung til å ha hund. du er bare 16 17 år var det? du har utdanning å tenke på også, hva skal hunden gjøre mens du er på skolen hver dag?

Vel, de fleste i Norge har jo jobb eller studerer, med mindre man er blant mindretallet som er hjemme hele dagen. Så syns ikke du skal bruke det mot henne at hun går på skole. Kjenner mange 17åringer som er minst like ansvarsfulle som eldre mennesker, om man er en god hundeeier eller ikke har ingenting med alder å gjøre (med mindre man er 5 år, da).

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
sitter litt i samme situasjon jeg.... har fått meg valp, og har blitt glad i den, men så ser jeg hvor mye den krever, det er en blanding og jeg treger litt på det nå, men er som sagt blitt glad i den. Den krever mye tid av meg, tid jeg trodde jeg hadde, som jeg nå ser at jeg ikke har. Er det flaut å dra tilbake til oppdretteren med valpen? 1 uker etter jeg fikk den. Jeg vil jo bare hundens beste. Jeg tror nok hunden kan få det like godt og gjerne bedre hos noen andre.

Hvordan ville dere sett på det viss noen leverte den tilbake etter en uke.

Da er det myyye bedre at du leverer valpen tilbake snarest, siden du har innsett at du ikke kan gi valpen det den trenger. De finner forhåpentligvis noen som har tid til valpen, og det er bedre enn at den blir mye alene og ikke får trening osv.

Skrevet

Siden du tenker på og bekymrer deg over at du ikke tror du har nok tid til å ta vare på valpen i fremtiden, så ville jeg nok funnet et nytt hjem til den.

Ja, man blir glad i dem, men, man skal før man skaffer seg hund tenke nøye gjennom de fleste eventualiteter og vite at man fkatisk har tid og overskudd til å ta vare på en hund.

En Border Collie er en hund som ikke trenger så mye fysisk mosjon, men den trenger masse psykisk trening og stimuli. Selv blir jeg trist når jeg ser alle som selger BC'n som familehunder eller til folk som ikke vil drive aktivt med gjeting, lydighet eller agility - eventuelt andre brukstreninger, for det er en hund som krever mye av sin eier.

Det er dessuten bedre å gjøre det nå, som den er valp, enn senere når du er blitt enda mer knyttet til den, den kanskje har fått masse unoter 8for det kan skje) og den er knyttet til deg.

Sett inn en annonse i avisen eller heng opp lapp på butikken at du passer hunder ffor folk, at du kan gå tur med dem et par ganger i uken, passe dem nbår de skal på ferie osv. Da får du erfaring med hund og det å ha hund uten å eie den og du vil finne ut om du er klar for oppgaven å ha hund senere i livet.

Å ha hund selv om man "bare" er 17 år gammel er da ikke noe problem. Jeg har hatt hund hele livet og fikk min helt egne hund da jeg var 8 år gammel. Det var MITT ansvar og jeg fikk beskjed om at hunden røyk ut om jeg ikke tok ansvaret. Man kan være en utmekret hundeeier selv om man ikke er "voksen", men, man må være klar over at det er mye ansvar.

Ja, det er flaut å dra tilbake til oppdretteren med en valp man kun har hatt i en uke, men det er en ærlig og real ting å gjøre, og mye bedre enn å annonsere valpen eller beholde den fordi man er flau. Svelg en kamel og fortell oppdretteren at du har tatt på deg for mye og ikke er klar for dette. Jeg tror oppdretteren vil sette pris på dette. Jeg er oppdretter selv, og hadde noen levert en hund tilbake til meg fordi de ikke hadde hatt tid eller vært klar enda, så hadde jeg satt pris på deres ærlighet og åpenhet, og at de tenkte på hundens ve og vel. (dette var til gjest med ca. samme problem som ts)

Lykke til begge to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...