Gå til innhold

Gjeld hos lånekassen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Jeg har rundt 200.000,- i gjeld hos lånekassen.

Har vært syk i 12 år. Men kan ikke få gjelda slettet for lånekassen krever uførepensjon.Søkte uførepensjon,fikk ikke det.

Men så står det på lånkassens nettside at man kan få gjelda slettet hvis man har vært syk 6 år sammenhengende. Det har jeg. Men når man har blitt brukt som en ball frem og tilbake mellom sosialen ( sosialtrygd )og trygdeetaten

( attføring ) så får man jo 6 år sammenhengende hos noen av de.

For et system.

Så jeg lurer på om noen har vært i lignende situasjon, og i så tilfelle hva har dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Rettelse:

.....så får man jo IKKE 6 år sammenhengende hos noen av de..........

Skrevet

Hvis kravet bare er at man er syk nok til å ikke ha jobbet i seks år, burde det kanskje holde med en legeerklæring?

Gjest Gjest_MINA_*
Skrevet
Hvis kravet bare er at man er syk nok til å ikke ha jobbet i seks år, burde det kanskje holde med en legeerklæring?

Det er en forutsetning at låntakeren ikke har vært under medisinsk rehabilitering eller yrkesrettet attføring i perioden.

Det blir jo aldri 6 år sammenhengende når sosialen tvinger en til å gå på attføring og rehabilitering.

Skrevet
Det er en forutsetning at låntakeren ikke har vært under medisinsk rehabilitering eller yrkesrettet attføring i perioden.

Det blir jo aldri 6 år sammenhengende når sosialen tvinger en til å gå på attføring og rehabilitering.

Det var da utrolig strenge krav. Men de tenker vel som så at hvis du faktisk kommer i jobb en gang, så skal du betale gjelda. Og så lenge man har attføring/rehabilitering har man jo uansett rett på betalingutsettelse og rentefritak.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Det var da utrolig strenge krav. Men de tenker vel som så at hvis du faktisk kommer i jobb en gang, så skal du betale gjelda. Og så lenge man har attføring/rehabilitering har man jo uansett rett på betalingutsettelse og rentefritak.

Jeg har jo prøvd det ene og det andre i 12 år, attføring, rehabilitering osv...men er fortsatt syk. Men siden de har lagt opp ting slik så får jeg jo ikke gjelda slettet.

Skulle tro disse to kontorene jobber sammen.

Nå sier lånekassen at jeg ikke får mer rentefritak fordi jeg har fått sosialtrygd i 3 år og det er maksen når man går på sosialen...så nå FOR å kunne få rentefritak MÅ jeg gå på attføring eller rehabilitering....og da får jeg igjen ikke 6 år sammenhengende UTEN rehabilitering osv....

Sleipe regler.

Blir helt gal.

Gjest 7DF1E3
Skrevet

Hvorfor ikke bare motta sosialstøtte i seks år, og få lånet slettet? Lånekassen kan vel ikke kreve noe utbetalt av sosialstøtten, den er jo eksistensminimum. Problemet her er vel at hver gang systemet sier hopp så hopper du. Hva om du nektet neste gang de forsøkte å presse deg over på attføring. Hva skal de gjøre, ta fra deg sosialstøtten? Systemet er firkantet, og du må bli litt spissere i kantene selv for å overleve.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Hvorfor ikke bare motta sosialstøtte i seks år, og få lånet slettet? Lånekassen kan vel ikke kreve noe utbetalt av sosialstøtten, den er jo eksistensminimum. Problemet her er vel at hver gang systemet sier hopp så hopper du. Hva om du nektet neste gang de forsøkte å presse deg over på attføring. Hva skal de gjøre, ta fra deg sosialstøtten? Systemet er firkantet, og du må bli litt spissere i kantene selv for å overleve.

Om det bare hadde vært så enkelt.

Før man kan motta sosialstøtte skal alt annet være prøvd, heter det. Så når de sier søk attføring ( hopp ) så må man søke ( hoppe ). Gjør man ikke det, stopper de sosialhjelpen.

Gjest 7DF1E3
Skrevet
Om det bare hadde vært så enkelt.

Før man kan motta sosialstøtte skal alt annet være prøvd, heter det. Så når de sier søk attføring ( hopp ) så må man søke ( hoppe ). Gjør man ikke det, stopper de sosialhjelpen.

Det er ikke enkelt å sette sunne grenser i forhold til NAV. En må ha ryggrad for å gjøre det. Men etter 12 år i systemet, så er det kanskje på tide at du sier stopp. Jeg tviler sterkt på at du mister sosialstøtten.

Svarene mine virker kanskje strenge, men det er fordi jeg tror deg når du forteller at du er syk, og fordi jeg får inntrykk av at de presser deg for langt. Og du er den eneste som kan stoppe dette.

Skrevet

Kan en virkelig gå så lenge på sosialtrygd, trodde det var beregnet til å være en nødhjelp. Har du vært syk så lenge uten at du har klart å komme deg i jobb, burde du vel kunne søke uføretrygd. har du prøvd alt annet av attføring og rehabilitering, er vel uføretrygd det neste. Trodde ikkle det var mulig å være syk i 12 år uten å klare å komme seg i jobb, og ikke være kvalifisert til uføretrygd. Er en så syk at en ikke kan klare noen jobber er vel ikke sosialtrygd den plasen en skal være.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan en virkelig gå så lenge på sosialtrygd, trodde det var beregnet til å være en nødhjelp.

Det er fullt mulig. Kjenner en som har gått på sosialtrygd så og si sammenhengende i over 15 år kun avbrutt av en jobb som varte under et år. Jobben var det sosialkontoret som fant og presset på. Vedkommende har ikke rett til trygd da h* er frisk og rask og oppegående i hodet. Kan vel si at h*n bare ikke har lyst til å jobbe.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Kan en virkelig gå så lenge på sosialtrygd, trodde det var beregnet til å være en nødhjelp. Har du vært syk så lenge uten at du har klart å komme deg i jobb, burde du vel kunne søke uføretrygd. har du prøvd alt annet av attføring og rehabilitering, er vel uføretrygd det neste. Trodde ikkle det var mulig å være syk i 12 år uten å klare å komme seg i jobb, og ikke være kvalifisert til uføretrygd. Er en så syk at en ikke kan klare noen jobber er vel ikke sosialtrygd den plasen en skal være.

Som jeg sa har jeg blitt kastet frem og tilbake som en ball mellom div kontorer i 12 år, så jeg har gått på uføretygd også....uføretrygd,attføring,rehabliliterng....

Men tilbake til mitt spm: har noen vært i lignende situasjon og isåfall hva har dere gjort?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville søkt uføretrygd etter så mange år som sosialhjelpsmottaker og under rehabilitering og attføring som ikke har ført frem.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Jeg ville søkt uføretrygd etter så mange år som sosialhjelpsmottaker og under rehabilitering og attføring som ikke har ført frem.

Det gir da ikke grunnlag for å slette gjelda. Uførepensjan ja, men ikke uføretrygd vel?

Gjest Gjest
Skrevet

Uføretrygd gir grunnlag til å søke lånekassa om å slette studielånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...