*snuppis* Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Jeg lagde gele etter pakkeanvisningen, satte den i kjøleskapet og der har den stått nå i en halvannen time og er fortsatt ikke stiv. Trodde slikt ble stiv rimelig kjapt jeg, kanskje så kjapt at man nesten måtte skyndte seg litt..Men ikke denne gelen nei.....
SuperGjest Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Gele blir ikke så fort stiv, og i alle fall ikke så fort stiv at man må kjappe seg. Den stivner nok snart, 4 timer er vel tiden?
*snuppis* Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2008 okey, hehe *puste lettet ut* trodde vi snakket ti femten min jeg..Huff, jammen da kan jeg roe litt ned..Sånn er det å lage alt i siste liten før middagssselskap! ;)Takk
Aurela Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Nå er det forskjell på geleene hvis jeg ikke tar feil. Den gode gamle typen skal gjerne lages kvelden i forveien, mens det også har kommet en ny type som stivner på under to timer (tror jeg). Hvis du vil at den skal stivne fortere kan du sette den litt i fryseren. Husker mamma en gang skulle lage kake med gelelokk, hun satt geleen utendørs en liten stund for det var ikke plass i kjøleskapet (dette var på vinteren). Etter en liten stund begynte den å stivne, så for å få den pen på kaken satte vi den i varmt vannbad som "løste" den opp igjen. Så, konklusjonen av denne historien, jo kaldere det er jo fortere stivner den og motsatt
Gjest vimselot Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Ikke sett varm gele rett i kjøleskapet, da blir jo temp. inne i skapet betydelig høyere... Sett kasserollen med gele i kaldt vann i oppvaskkummen, ha gjerne isbiter i vannet eller bytt vann når det blir temperert, eller sett den i fryseren når den er nesten helt kald, men da blir den raskt til gele. Lenge siden jeg har laget gele, så husker ikke hvor lang tid det tar, men fire timer tok det ikke...tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Har du noe frukt oppi? Vet enkelte frukter (kiwi, ananas?) hindrer den aa stivne seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå