Gå til innhold

Overdreven bruk av sminke

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Pippilotta

Hva skal man gjøre med en ungjente som sminker seg så hun ser ut som et - unnskyld uttrykket - ludder?

Hun er nettopp fylt 13 år, og har det siste halve året begynt å bruke mer og mer sminke. Nå sminker hun seg som om hun skulle på teaterscenen, jeg overdriver ikke!

Hun er egentlig veldig pen, men hun sminker seg til det ugjenkjennelige - med det resultat at hun slett ikke er pen lenger. Skjønner?

Vi har gjentatte ganger forsøkt å fortelle henne at "less is more" og denslags, men vi når ikke frem - hun tror fortsatt hun er finest med all sminken. Venninnene hennes bruker ikke samme mengder.

Noen som har et godt tips til hvordan vi skal få henne til å forstå situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, vanskelig å si det på en grei måte uten at hun blir sur og sint. Jeg hadde et lite snev av oversminking jeg også den gangen jeg oppdaget sminke for første gang. Jeg husker min mor prøvde å fortelle meg ett og annet om både hår og sminke, men det nådde ikke inn. Jeg husker jeg bare tenkte at "hun har jo IKKE peiling"...

Kanskje hun bare må komme seg gjennom denne fasen, til hun skjønner av seg selv? Til det går opp for henne at hun har mye mere sminke enn alle de andre vennene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er usikker og har dårlig selvtillit? Har hun det kan overdreven bruk av sminke være resultatet; man legger på en maske fordi man ikke er fornøyd med slik en naturlig ser ut.

13 år er jo en kritisk alder og mange sliter vel med lavt selvbilde i tenårene. I såfall ville jeg brukt mye tid på å backe henne opp psykisk, og gått veeldig varsomt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kan du ikke tilby henne å gå på et kurs eller noe.

F.eks stands i parfymerier hvor man får råd om sminking og hudpleie.

Det er ikke alltid like lett å være 13.

Det er ikke sikkert hun ser at de andre ikke er like sminket som hun er.

Man kan bli "blind" for seg selv. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over!

Da jeg var 13 år så jeg sikkert ut som en klovn.

Brukte evigheter på å kline billig sminke utover hele ansiktet.

I tillegg var jo dette på 80-tallet, så rosa, turkis og andre morsomme farger var "in".

Etter hvert fikk jeg vel opp øynene. Leste jo masse blader, der det var sminketips o.l. Etter et år eller noe sånt var jeg tilbake på "normalen" tror jeg.

La henne få eksperimentere litt. Og hvis hun spør om råd, så vær ærlig. Det skal ikke mye til for å såre ei jente i den alderen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg ville ha brukt omvendt psykologi og begynt å kline på henne enda mere slik at hun virkelig ble lekker.

Kanskje hun da ville se hva hun holdt på med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun tar nok ikke sine foreldres råd med det første, bare fordi de kommer fra foreldrene.. Jeg synes det var et godt råd med parfymerier, de pleier å annonsere "sminking" så kan man få valgt ut og lagt sminke av en proff - som med litt flaks tar aldren til jenta i betraktning.. Jeg mener en venninne av meg var innom bodyshop for å se på sminkegreier, og da sminket de henne opp så hun så fin ut. Da kanskje det går opp et lys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 3.

Kjempesmart å komme med det forslaget om at hun kan gå på et sminke eller make up kurs. Om hun ikke vil det, så får dere jo ta skjea i en annen hånd og nekte henne å bruke så mye sminke. Hun er bare 13 og fortsatt et barn som trenger grenser og veiledning. det ungjentene ikke skjønner, er at de gir feil signaler om seg selv når de sminker seg som ja.............ludder. Og det er jo ikke det de vil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Småjentene kan lett havne opp isituasjoner de ikke helt klarer å håndtere på egen hånd da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mødrene hadde vært gode forbilder, kunne de bare latt være å sminke seg selv i oppdragende effekt, - men det virker ikke som om mødrer (les kvinner) tar slike hensyn.

Døtrer lærer av mødrene sine, det er bevist flerfoldige ganger og vi kan ikke ta debatten igjen.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mødrene hadde vært gode forbilder' date=' kunne de bare latt være å sminke seg selv i oppdragende effekt.[/quote']

Men poenget her er jo ikke at jenta ikke skal sminke seg?

Husker selv min første sminke - og at mamma syns jeg var så fæl at hun gjemte seg bort...

Hadde funnet et sminkeskrin, og her er fasiten:

Rosa rouge i ringer på kinnene.

Sølvfarget øyeskygge over HELE øyelokket - skikkelig skimmer

Blå øyeskygge på selve lokket. MASSE mascara i klumper og kajal på øyebrynene... Og lebestift da selvsagt.

Det ga seg da jeg gikk forbi en gjeng 15-åringer (skikkelig kule assa) og de pekte og holdt på å le seg ihjel. Ventet et par år før neste gang...

Ellers er motene ulike for barn og voksne, og det skal de være også. Selv ungjenter som "kan" sminke seg, og som er nydelige helt naturlig, oversminker seg - og blir "babes" av det (snakker om 15/16-åringer og oppover - 13-åringer skal ikke være babes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men, oversminking er en fase. Unge jenter gjør det. Ikke alle, men mange (selv "oppdaget" jeg ikke sminke før jeg gikk på vgs, og da så forsitig lagt at jeg fikk høre at noen sa de bare hadde sett meg med sminke tre dager (til tross for at jeg ahdde det hver dag...)) Det er en fase, og det går over. Trur ikke det hjelper å NEKTE henne å gå ut med sminken (da vil hun enten trosse deg og gå likevel, eller ta den med og sminke seg et annet sted....) Sminkekurs hørtes ut som en god ide. Eller rett og slett bare vente. Det går garantert over. Men hun er bare 13. Det er vel du som kjenner din datter best. 13 er barn etter min mening. Burde ikke bruke sminke til hverdags. Men, de gjør jo det. Da får vi gjøre det beste utav det. Pen og diskret sminke er i alle fall bedre. MEn, oversminking er et MEGET vanlig fenomen i denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

Fattern kom alltid med "ser ut som du skal spille på teater" i en syrlig tone til jeg var over tjue, "du trenger jo ikke se ut som et ludder".

Rett fra leveren der i gården! (Smiler gjenkjennende av ordbruken i tråden her)

Forøvrig har jeg senere fått mange komplimenter for naturlig sminke og at jeg er flink til å sminke meg. Skal takke pappa for det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide om du også ikledte deg sånn deilig krigsmaling - skikkelig oversminka deg - bare for å vise henne hvor ulekkert det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så rart med kvinner er at dere blir helt krakilske når noen foreslår å dekke dere til med slør, mens dere selv prøver å skjule dere så godt dere kan med sminke....

Neimen, ikke like lett å vite hvordan dere tenker bestandig... =)

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ps, jeg bare tuller. Alle vet hvorfor jenter sminker seg, - de vil ligne mest mulig på alle andre....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da "jentegjengen" begynte å sminke seg, ville selvfølgelig jeg også. Det var ikke alle som fikk lov og jeg var en av dem.

Det er jeg utrolig glad for og!

De gangene jeg sminket meg da, sminket jeg meg som en klovn, det så helt forferdelig ut for å si det mildt.

Et par år senere, da jeg fikk lv til å sminke meg, skjønte jeg at det ikke var pent med så mye sminke klint å trynet, jeg sminket meg mye mer normalt, kanskje fordi jeg var voksen nok til å skjønne poenget med sminke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje fordi jeg var voksen nok til å skjønne poenget med sminke..

.....og poenget var....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pippilangstrømpe

Selv om dette med oversminking er et kjent fenomen , så betyr ikke det at man skal la de få gjøre som de vil fordi det går over. Forbilde og grenser trenger de.Grenser er trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...