Gjest napping Skrevet 23. mai 2008 #1 Del Skrevet 23. mai 2008 tispen min er en "napperase". siden dette er første gang jeg har en hund som skal nappes så har jeg fått oppdretteren min til å hjelpe meg og lære meg å nappe. men hun klynker og piper hele tiden, dette kan da ikke være vanlig? oppdretteren mener at hun vender seg til det. nå er det tid for napping igjen, men jeg har ikke lyst. skal ikke stille henne og hun bor jo inne så trenger ikke den flotte og vannavstøtende pelsen. har lyst til å begyne å klippe henne. what to do? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alex Skrevet 23. mai 2008 #2 Del Skrevet 23. mai 2008 tispen min er en "napperase". siden dette er første gang jeg har en hund som skal nappes så har jeg fått oppdretteren min til å hjelpe meg og lære meg å nappe. men hun klynker og piper hele tiden, dette kan da ikke være vanlig? oppdretteren mener at hun vender seg til det. nå er det tid for napping igjen, men jeg har ikke lyst. skal ikke stille henne og hun bor jo inne så trenger ikke den flotte og vannavstøtende pelsen. har lyst til å begyne å klippe henne. what to do? Hunder er mer eller mindre hårsåre akkurat som mennesker. Slik du beskriver hunden din så høres det ut som den er hårsår og da er det dyreplageri å nappe den. For oppdretter kan å nappe skikkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 23. mai 2008 #3 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er "vanlig" på en del napperaser at man ikke begynner å nappe dem før valpepelsen er i ferd med å slippe taket selv. For napper du valpepelsen, så sitter den ganske hardt, og det blir vondere for hunden. Nappepels er som regel veldig lett å nappe av, du merker lett når den er "moden" nok til å bli dratt av. Begynn i det små, ikke napp av så mye av gangen at hunden klynker. Men ja, de trenger tilvenning. Det er jo sikkert ikke deilig? Har selv en napperase, men siden min ikke stilles ut har jeg valgt å bruke effileringssaks for å få vekk litt av pelsen nå om sommeren. Rett og slett fordi jeg "glemte" å venne henne til det da hun var liten, og måten hun oppfører seg på når jeg napper henne nå gir meg dårlig samvittighet Husk at om du begynner å klippe, "ødelegger" du nappepelsen! Prøv å klippe ett bittelite område, så ser du forskjellen i kvalitet når den vokser ut igjen.. er akkurat som den blir mer "trå" og vanskeligere å nappe. Hvertfall på min rase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jk Skrevet 23. mai 2008 #4 Del Skrevet 23. mai 2008 Men ja, de trenger tilvenning. Det er jo sikkert ikke deilig? Dette er jo dyreplageri. Hvem er det som vil venne hunden sin til smertefull behandling? Folk går i fistel over å ha hunden i bur, men å venne valper til smertefull napping er ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest napping Skrevet 23. mai 2008 #5 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er "vanlig" på en del napperaser at man ikke begynner å nappe dem før valpepelsen er i ferd med å slippe taket selv. For napper du valpepelsen, så sitter den ganske hardt, og det blir vondere for hunden. Nappepels er som regel veldig lett å nappe av, du merker lett når den er "moden" nok til å bli dratt av. Begynn i det små, ikke napp av så mye av gangen at hunden klynker. Men ja, de trenger tilvenning. Det er jo sikkert ikke deilig? Har selv en napperase, men siden min ikke stilles ut har jeg valgt å bruke effileringssaks for å få vekk litt av pelsen nå om sommeren. Rett og slett fordi jeg "glemte" å venne henne til det da hun var liten, og måten hun oppfører seg på når jeg napper henne nå gir meg dårlig samvittighet Husk at om du begynner å klippe, "ødelegger" du nappepelsen! Prøv å klippe ett bittelite område, så ser du forskjellen i kvalitet når den vokser ut igjen.. er akkurat som den blir mer "trå" og vanskeligere å nappe. Hvertfall på min rase Har ikke noe lyst til å venne henne til å bli nappet jeg, synes så synd på henne når hun klynker. Første napping var når hun var drøyt 5 måneder, og i følge boken skulle hun da være moden. Blir nok klipping. Spiller ingen rollen om det ødelegger nappepelsen. Var ikke klar over at det var vanlig med klynking og at man måtte venne hundene til dette, trodde tispa mi var ekstra hårsår jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 23. mai 2008 #6 Del Skrevet 23. mai 2008 Vel, enkelte hunder sutrer selv om det ikke er vondt da, så det er ikke sikkert at hun er hårsår. Et annet alternativ er rullerende napping, noe som er mye mer behagelig for hunden og mer arbeidskrevende for eier. Da napper man de lengste hårene en gang i uka, samtidig som man raker ull osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #7 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvor naturlig er det for hunden at noen river ut hårene på den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 23. mai 2008 #8 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvor naturlig er det for hunden at noen river ut hårene på den? Napperaser er avlet slik fra menneskets side. Hvis man klipper mister pelsen sin funksjon i forhold til vann, varme og kulde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. mai 2008 #9 Del Skrevet 23. mai 2008 hvis du ikke skal stille hunden kan du like gjerne skaffe deg en Coat King. Paghanini har slike og defungerer veldig bra , å slipper du at hunden syns det er vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest napping Skrevet 24. mai 2008 #10 Del Skrevet 24. mai 2008 Vel, enkelte hunder sutrer selv om det ikke er vondt da, så det er ikke sikkert at hun er hårsår. Et annet alternativ er rullerende napping, noe som er mye mer behagelig for hunden og mer arbeidskrevende for eier. Da napper man de lengste hårene en gang i uka, samtidig som man raker ull osv. Rullerende napping kan være et alternativ. Skal prøve det før jeg gir helt opp. Men er det fortsatt klynking så blir det klipp heretter. Skal ringe oppdretter å avlyse nappingen i dag. Takk for innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 24. mai 2008 #11 Del Skrevet 24. mai 2008 Dette er jo dyreplageri. Hvem er det som vil venne hunden sin til smertefull behandling? Folk går i fistel over å ha hunden i bur, men å venne valper til smertefull napping er ok? Hvis du siktet til meg, så håper jeg du leste hele innlegget mitt. Sånn i og med at jeg ikke napper min egen pga. den gir tydelig uttrykk for at det ikke er noe godt. Kun der hårene sitter ekstra "løst" og huden er tjukk napper jeg vekk. Det våkner hun ikke av når hun sover engang. Så sakser jeg vekk resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrizzBee Skrevet 24. mai 2008 #12 Del Skrevet 24. mai 2008 Dette er jo dyreplageri. Hvem er det som vil venne hunden sin til smertefull behandling? Folk går i fistel over å ha hunden i bur, men å venne valper til smertefull napping er ok? Dyreplageri er det ikke, hunden skal ikke merke stort når man napper hvis pelsen er trimmeklar, dvs slipper lett. Til og med min hund, som er veldig obs på ting som gjør bare pittelitt vondt, legger seg ned for å sove når jeg napper, så da kan det ikke gjøre vondt overhode. Enkelte plasser gjør det nok litt vondt, men da avpasser man hårmengden i hvert "napp" Har ikke noe lyst til å venne henne til å bli nappet jeg, synes så synd på henne når hun klynker. Første napping var når hun var drøyt 5 måneder, og i følge boken skulle hun da være moden. Blir nok klipping. Spiller ingen rollen om det ødelegger nappepelsen. Var ikke klar over at det var vanlig med klynking og at man måtte venne hundene til dette, trodde tispa mi var ekstra hårsår jeg. I følge boken ja, men hunder er individer og pelsen er forskjellig fra hund til hund. At det står i boken at hunden skal være nappeklar ved 5 mnd betyr ikke at din hund er det. Prøv om pelsen slipper lett, gjør den ikke det så er ikke pelsen nappeklar. Husker du å gre underull før du napper? Å nappe underull er for mange hunder vondt, det er lett å nappe underulla også hvis man ikke er flink til å gre den vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå