Gå til innhold

Bokstavkarakterer

Gunilla

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat tatt en mindre eksamen, og fikk sensuren i dag. Jeg har flere års studier bak meg, og har alltid forholdt meg til tallkarakterer. Synes derfor det er vanskelig å dreie hjernen over på bokstavkarakterer. Kan noen fortelle meg hvordan en B ligger an i forhold til det gamle systemet? Vil vite om jeg har fått laud, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser ut til at det praktiseres ulikt. fikk beskjed for noen uker siden om at b skulle være mellom 2.3 og 2.7 tror jeg det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok litt forskjellig fra sted til sted ja, for på nettet står det at det ikke innføres noen offesiell omregningstabell.

Her finner man uansett litt info om Bokstavkarakterene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den informasjonen jeg har fått fra studieveileder mv har vært at tom C er laud.

Har selv tatt juss og fått en blanding av tall og bokstaver. Holdningen er som sagt at C er laud, lavere er haud!

lykke til! (Jeg synes du skal være godt fornøyd med en B. Du er da godt over snittet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Den informasjonen jeg har fått fra studieveileder mv har vært at tom C er laud.

Har selv tatt juss og fått en blanding av tall og bokstaver. Holdningen er som sagt at C er laud, lavere er haud!

lykke til! (Jeg synes du skal være godt fornøyd med en B. Du er da godt over snittet!)

Når det gjelder juss i Oslo er jeg ikke enig i dette.

Før fikk ca 30 % laud. Når det gjelder bokstavkarakterer skal ca 10 % ha A, og de neste 20 % ha B. Ergo mener jeg at A og B er laud, C er haud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det slik:

Allmennlærer/førskolelærer: A) 1.0-2.3 B) 2.4-2.6 C) 2.7-3.0 D) 3.1-3.5 E) 3.6-4.0

Sykepleier: A) 1.0-2.0 B) 2.1-2.4 C) 2.5-2.8 D) 2.9-3.3 E) 3.4-4.0

Vernepleier: A) 1.0-2.4 B) 2.5-2.8 C)2.9-3.2 D) 3.3-3.8 E) 3.9-4.0

Ingeniør: A)1.0-1.7 B) 1.7-2.2 C) 2.3-3.0 D) 3.1-3.8 E) 3.9-4.0

Hva som er laud har jeg ingen formening om, desverre.

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Det varierer fra fakultet til fakultet. Da jeg gikk på NTNU var f.eks en A i realfag fra 1,0-1,5, mens en A på det hist.fil. fakultet var fra 1,0-2,1. B var fra 2,1-2,5. Og resten husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på HiST, og her sier de sånn at bokstavkarakterene ikke går ann å regne over til tallkarakterer...

Men, bokstavkaraterene står jo for forskjellige ting, det gjør ikke tallkarakterene... E feks. betyr egentlig at du ca ikke kan noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig veldig rart at ikke det er likt overalt.. Karakterer skal vel være likt overalt slik at man har sammenligningsgrunnlag og greier??

merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KATTAstrofe

Om en A hadde vært 1,0-1,5 i både realfag og samfunnsvitenskapelige fag, så hadde jo alle på samfunnsvitenskap generelt gjort det dårligere enn realfagsstudentene. I realfag får man konkrete svar, det er enten riktig eller galt, mens i samfunnsvitenskapelige fag er det opp til sensorene å bedømme hva de syns om besvarelsene. Derfor er intervallet større for en A i samf.fag enn eks. realfag. Det er rett og slett nesten ingen som får karakterer mellom 1,0-1,5 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hva som er laud? Hva vil laud si?

Laud er tradisjonelt den beste karakteren man kan få på universitetet. (Men er jo delt inn i deler igjen, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madley

Det nye systemet kan ikke regnes om til tall. Man må heller tenke som på ungdomskolen da vi fikk Lg, Ng, G, Mg og S. Her var det også forskjeller i hvordan det ble beregnet.

Laud er 2,5 og benyttes vel ikke lenger ettersom vi ikke har det samme karaktersystemet eller gradene med gr.fag, mellomfag og hovedfag lenger. Systemet er tilpasset EU og dermed forsvinner det gamle ut...dessverre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss:

A = 2.65 eller bedre

B = husker ikke helt, men er ok laud og ok haud

C og D: Haudkarakterer

E = stryk, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...