Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HAr prøvd å bli gravid i ett år og er i vente kø for å komme til gynekolog. 3 mnd igjen. Jeg har ikke hatt mens regelsmessig siden jeg var 17 og begynte på p- pillen da jeg var 20 og fikk da en slags svak mensen ei gang i mnd. Men siden jeg sluttet på pillen har jeg ikke hatt mensen en eneste gang på over ett år. Og det går ikke ann å bli gravid uten mens???

Er det noen som har erfaringer med pco og vet noe om hvilke prossesser jeg har i vente???

Min mann har en sønn fra før, han er min øyensten og jeg ser på han som mitt eget barn, men vi ønsker oss sterkt et barn sammen.

Må bare unnskylde om det er mange dumme og selvsagte ting jeg spør om. Har ikke så mange rundt meg jeg kan snakke med slike ting om.

Vær så grei og del erfaringer med meg. Har lest endel om pco men bedre å høre deres erfaringer og opplevelser om hele situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestn
Skrevet
HAr prøvd å bli gravid i ett år og er i vente kø for å komme til gynekolog. 3 mnd igjen. Jeg har ikke hatt mens regelsmessig siden jeg var 17 og begynte på p- pillen da jeg var 20 og fikk da en slags svak mensen ei gang i mnd. Men siden jeg sluttet på pillen har jeg ikke hatt mensen en eneste gang på over ett år. Og det går ikke ann å bli gravid uten mens???

Er det noen som har erfaringer med pco og vet noe om hvilke prossesser jeg har i vente???

Min mann har en sønn fra før, han er min øyensten og jeg ser på han som mitt eget barn, men vi ønsker oss sterkt et barn sammen.

Må bare unnskylde om det er mange dumme og selvsagte ting jeg spør om. Har ikke så mange rundt meg jeg kan snakke med slike ting om.

Vær så grei og del erfaringer med meg. Har lest endel om pco men bedre å høre deres erfaringer og opplevelser om hele situasjonen.

Jeg har pco med få symptomer, ingen insulinresistens, litt forhøya testosteronverdier eneste. Og - sjeldne eller manglende eggløsninger.

Du vil ta blodprøver for å sjekke hormonverdiene dine og om du er insulinresistent. På UL vil evt cyster bli konstatert.

For manglende eggløsninger er pergotime et middel som fremkaller eggløsning, og blir sannsynligvis neste skritt for deg. Du vil nok også på et tidspunkt bli sjekket om egglederne er åpne.

Det er maaange med pco som får barn, og det er en veldi vanlig tilstand! Som man egentlig ikke vet så veldig mye om. Mange mener at lavkarbo kosthold er bra for oss pcoere. Og mange blir også tilbudt metformin, selv om man ikke er insulinresistent, det tror jeg avhenger av legens holdning.

Lykke til! Er du langt i prosessen?

Skrevet

Jeg har vært hos gynekolog for ca 3 år siden og begeynte da på metaformin, fikk IKKE høre noe da om at jeg var insulinresisten, så var bare fo å få hormonet, gikk da samtidig på diane p-pille/hormon. Fikk dette opprimelig siden jeg trengte hormonet og ikke som p-pille. Da jeg begynte på metaformin trengte jeg diane som p-pille,det var da helt utelukkenet å bli gravid. Og etter å ha godt på metaformin i litt over et halvt år uten noen merkbare virkninger, fant legen ut at jeg skulle ta en pause. Og sist jeg var hos spseialisten er to år siden, og etter det har jeg gått et år på diane, eller den ble vel endret på slutten til feminil siden diane gikk ut. Det siste året har vi bare stått på og trent i vei mellom laknene :-D

Var hos legen før jul, og sa at jeg ville komme i gang med prossessen, og ble da henvist til gynokolog, med vente tid opp til 6 mnd, så regner med jeg hører noe nå i sommer.

Men har litt doktorskrekk så gruer meg veldig, sist besvimte jeg av sprøytene, synes de tok så mye blod ;)

Ellers er det litt greit å vite hvor lang prosses vi har i vente, ca ...

Mine symptomer med pco som jeg merker mest for uten manglende mns er økt hårvekst. JEg har ekstremt god hårvekst på normale steder men også en slags skjegg og litt bart. Dette har ført til at jeg må barbere,nappe meg annen hver dag. Og er utrolig plagsomt og ubehagelig. ER til stadighet redd for at folk skal se det eller kjenne det hvis jeg gir en klem.

Er også plaget med misfarginger i huden, spsielt i nakke og under armene.

EN av grunnene til min doktor skrekk er at den første doktoren jeg gikk til fortalte meg at jeg v ar heldig som slapp mensen og at missfargingen skyldtes dårlig hyggiene....

Tusen takk for svaret som er kommet, flere svar ønskes. Føles godt å vite at jeg/vi ikke er alene.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har også blitt diagnostisert med pco. Dette for ca 10 år siden. Her er i korte trekk min (sukess?-) historie:

- første mens som 14-åring, andre gang som 16-åring, siden ca 3-4 ggr/år

- pco-diagnose som 19-åring pga fravær av mens, behåring, magefett (minimalt, men tydelig tendens til ansamling på bukområdet), samt ultralyd av eggstokker og hormonnivåer på blodprøver.

- ble "satt på" diane

- slutter på diane etter halvannet år pga bivirkninger. Samboer og jeg blir enige om at det ikke gjør så mye om jeg blir gravid

- to år går, mens svært uregelmessig, ingen graviditet.

- i 2004 begynner jeg hos en svært flink akupunktør/homøopat i Sandvika, og etter få behandlinger hos henne, får jeg regelmessig mens, og jeg kan til og med kjenne godt at jeg har eggløsning! (men ikke lenger aktuelt å bli gravid - kondom)

- i løpet av 2007/2008 er jeg hos gynekolog flere ganger, og de kan bekrefte at UL knapt antyder pco lenger.

Nå håper jeg at alt skal gå bra, og relativt raskt, når det en dag blir klart for barn i livet vårt:)

ps:

I tillegg til akupunktur den gang, benytter jeg meg nå også av hårmineralanalyse og kosttilskudd for å få optimal mineralbalanse, da dette er viktig både for egen del (for stoffskifte, hormonbalanse, for å unngå komplikasjoner under et svangerskap, for å redusere matintoleranse, angst, depresjoner, for bedre fordøyelse osv osv), og for å ikke overføre en dårlig mineralbalanse til framtidig barn. For mange virker dette kanskje ennå mer "alternativt" enn akupunktur, men med all forskning som ligger bak dette, og så mye vi faktisk vet rundt viktigheten av dette, finner jeg det veldig rart at det ikke blir mer brukt. Mange konspirasjonsteorier versjerer, men jeg vet ikke, jeg...

Skrevet

Jeg har fått påvist PCO, men jeg har ikke de typiske trekkene som ofte er beskrevet. ikke har jeg kraftig hårvekst eller plaget med uren hud etc.

Men fikk plutselig veldig uregelmessige mensturasjoner og ble ikke gravid.

UL bekreftet PCO sammen med blodprøvene.

Fikk Pergo og Metformin og allerede etter 1. prøveperiode ble jeg gravid!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...