Gjest gammel gjest Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Er det noen som har prøvd dette??? Vet det står på pakken at det ikke skal brukes på ull eller silke, men nå har det seg slik at det er noen par veldig skitne bunadsstrømper her, som jeg ikke regner med blir rene på vanlig ullvask-program. Så i ren desperasjon vurderte jeg å prøve, innen jeg kom på at jeg kunne spørre her først... Noen som vet?
Humleblomst Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Jeg regner med at vanish inneholder en viss mengde enzymer, uten at jeg har sjekket, og det er dette ull og silke ikke tåler. Så det sliter på stoffet rett og slett. Vasker du med Milo er dette uten disse enzymene. Samtidig er enzymer det som gjør at det rengjør bedre, så hvis du allikevel ikke har andre muligheter kan det jo være verdt et forsøk. Sånn før du eventuelt skaffer deg nye strømper. Men du risikerer at de kan bli seende litt slitt/gammel ut etterpå. Jeg vasker tynne hverdags-ullstrømper sammen med annen vask, med vanlig vaskemiddel med enzymer. De lever fremdeles etter mange vask, men de blir litt nuppete og tynnslitt etterhvert...
Gjest trådstarer Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Takk for svar! Tror jeg prøver. De er uansett så stygge at det blir nok kjøpt nye til neste anledning...
Humleblomst Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Kan du fortelle hvordan det går da? Er kjekt å vite hvor mye ull kan tåle i et unntakstilfelle
Gjest Gjest_Kima Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Jeg bruker sunlight såpe på ullklær som er flekkete/veldig skitne. Jeg tror du får kjøpt den i vanlig dagligvarebutikker; den er rektangulær, lys gul/beige og har eksistert i en mannsalder. Det sliter ikke på ulla, men det kan ta litt tid med flekkfjerning før evt. maskinvask
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå