Gjest Yoghurt Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Hei! Er lacto-ovo-vegetarianer og skal i konfirmasjon til helga. Siden jeg bor i fagre trøndelag er konfirmasjonsmaten forbausende nok sodd.. Så jeg har tilbudt meg å ta med egen mat så foreldrene skal slippe å tenke på det på barnets dag, men er nå så usikker på hva jeg burde ta med.. Burde kunne lage det kvelden før, frakte det i bil i to timer uten problemer og så varme det opp i ovn... Eventuelt noe som ikke trenger å varmes opp? Vurderte å lage en minipai som jeg forstekte kvelden før, men er så usikker på hvordan det går med frakting i bil i en par timer? Funker det mon tro? Andre forslag? Takk
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Ville tro at det går greit å frakte minipaiene i bil. Så lenge du prøver å plassere dem foorsiktig, og ikke bare kaster dem inn i baksetet Et annet alternativ kan kanskje være retten med det noe forvirrende navnet "vegetarisk viltgryte". Har ikke oppskrift her, men det burde vel google klare for deg. Jeg pleier forresten ofte å ha flere grønnsaker i viltgryta enn det som står i oppskriften, rødbeter, for eksempel, ble veldig godt.
Gjest Zia Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Hvis jeg hadde vært deg (men det er jeg jo ikke ), ville jeg tatt med en klar grønnsakssuppe, slik at maten blir veldig lik den de andre gjestene spiser. Den kan feks fraktes i en tett boks. Jeg tror for øvrig det ikke vil være noe problem å frakte en vegetarisk pai i et par timer. En annen idé kan være å ta med noe som ikke trenger oppvarming, for eksempel en pastasalat, byggrynssalat eller en annen mettende salat.
birma Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Ingredienser 2 store løk sjampinjong smør eller margarin (ikke olje) til å steke i 2 bokser lettrømme 1 eske snøfrisk, jeg bruker med sopp-eller einerbærsmak ca 5 dl melk, jeg bruker helmelk til denne gryten maizenna 2-3 esker MØRKE vegebiter (sinnsykt god kjøtterstatning, finnes i frysedisken i helsekosten, smaker som biffstrimler, bare bedre) Tilberedning Stek løk og sopp i mye smør. bruk en stekepanne med høye kanter. ha det over i en stor gryte. stek opptinte vegebiter i smør og ha det over i gryten med det andre. ha rømmen over i stekepannen og la det få et lite oppkok mens du rører med en visp hele tiden. la det blande seg godt med kraften fra stekefettet. ha rømmen oppi gryten med det andre. ha oppi snøfrisk og halvparten av melken, og la det koke i ca 5 minutter. ha oppi endel maizenna, og bland med melk og maizenna til du får den tykkelsen du vil ha. jo tykkere du vil ha den, jo mer maizenna må du ha oppi. ha oppi melk hvis den blir for tykk, men denne gryten er best når den er tykk. det samme hvis du vil ha mer saus, bare bland med melk og maizenna. ha oppi salt og pepper og la det koke i ca 10 minutter. server med poteter, rosenkål og tyttebær. -Fant denne på nettet. Ellers hrtes pai veldig ok ut da, servert med salat f.eks. Endret 22. mai 2008 av birma
birma Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Eller hva med en wokrett? 4 stk pak choy olje til steking 1 kinesisk hvitløk i fine strimler 2-3 cm frisk ingefær i fine strimler 1 rød chili i fine strimler litt sukker litt kinesisk 5 krydder (stjerneanis, pepper, fennikel, nellik, og kanel) 5-6 dråper varmpresset sesamolje 1 bunt vårløk kuttet i strimler 250 gr bønnespirer salt og pepper Vask pak zoy'en og del dem der hvor den hvite roten og bladene møtes. Del så på langs. Stek dem i meget varm panne eller i en wok. Tilsett hvitløken, chilien, ingefæren og snu alt raskt rundt i pannen før du tilsetter sukker, kinesisk 5 krydder og sesamolje. Vend så i vårløken, bønnespirer og smak til med salt og pepper. Server straks. -- Eller vegetar lasagne? 1 aubergine salt olje til steking 2 squash 2 fennikel saften av 1 sitron saften av 1 appelsin 3 paprika i ass. farger soltørkede tomater salt og pepper evt. Parmesan Skjær auberginen i skiver på tvers og dryss på litt salt. La dem så ligge og trekke i 1 time før de tørkes med papir og pensles med olje. Bak dem så i en ovn ved 180 grader til de er pent brune. Del squashen i 3 på tvers og så i skiver på langs. Stek de så på svak varme i en stekepanne med olje. Skjær fennikelen i skiver og legg de på et dypt stekebrett. Hell over saften av appelsinen og sitronen. Hell over noen dråper med olivenolje og bak fennikelen ved 180 grader til skivene er brune. Smør paprikaen med olje og stek dem i ovnen ved 220 grader til de er nesten sorte. Ta dem ut av ovnen og dra av skinnet mens de er varme. Del dem så i to og fjern stilken og kjernene. Bløtlegg de soltørkede tomatene i lunket vann i 20 minutter, ta dem ut og klem ut vannet. Legg så grønnsakene lagvis i en rund form med litt pepper inn i mellom. Press dem så godt sammen. Server med en gang som kalde eller bak dem i ovnen og server de varme. Gjerne med et dryss friskrevet parmesan over hvis gjesten aksepterer ost.
Gjest Eurydike Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Hvis jeg hadde vært deg (men det er jeg jo ikke ), ville jeg tatt med en klar grønnsakssuppe, slik at maten blir veldig lik den de andre gjestene spiser. Den kan feks fraktes i en tett boks. Det var min første tanke også. Evt med en eller annen form for gryn i, for å gjøre den mer mettende, eller linser/kikerter/erter - eller rett og slett gode gammeldagse melboller!
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg ville også ha tatt med noe som ligner litt mer på det de andre skal spise.. Altså suppe - har ikke så mye å si hvilken suppe, bare det er suppe Synes jeg..
Gjest Huldali Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 du kan enkelt frakte suppe eller gryte i en termos. det kan du også lage kvelden før.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Sier meg enig i at det er greiest å ta med noe som likner. Hadde et stort famileselskap for et år (eller er det to? tiden flyr) siden, og siden det var meg, samboeren, og 3-4 vegetarer til som kom så kokte vi like gjerne 15 liter grønnsakssuppe og satte ved siden av den andre gryten. Det var litt artig å se hvor god trafikk det var rundt den gryta i perioder Men for å svare på spørsmålet ditt: Det går sikkert fint. Veldig lite mat blir skjemt av å stå ute så kort tid, så bare den ikke blir knust går det nok bra
Gjest Yoghurt Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Grønnsakssuppe på termos høres genialt ut. Hadde ikke tenkt på det, men det var akkurat noe sånt jeg håpte noen andre kunne komme på. Tror jeg ville følt meg litt små sær om jeg skulle tatt med meg noe indisk mens resten spiste sodd. Ellers takk for andre oppskrifter, skal prøves ut senere!
Gjest Zia Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Som Eurydike sier, er det sikkert lurt å tilsette belgfrukter eller gryn. Betasuppe har begge deler. For å få en vegetarisk versjon er det jo bare å utelate kjøttet og bruke grønnsaksbuljong i stedet for vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå