Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet

jeg har tatt i mot en katt som viste seg å være gravid i første uke da jeg fikk henne. Nå er hun 1 mnd på veg. men jeg har kun tenkt å beholde en kattunge.. Vet dere om dyrebeskyttelsen tar i mot kattunger når de er gamle nok? Har ikke lyst å knerte de! å jeg er veldig skeptisk til å vente til de er 12 uker gamle for da å begynne å gi de bort. Hva om ingen vil ha? Er jo enda verre å knerte hvis det ikke er noen annen utvei når de er så gamle! Skal sterilisere mora når ungene er 5 uker gamle slik at det ikke skjer igjen. absolutt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de tar dem i mot, da de nok har nok av katter, men du kan jo ringe dem og høre.

Men, du kan jo ikke levere dem til DB før de er 12 uker gamle heller, da de trenger å gå sammen med moren sin, så da blir det jo på en måte hipp som happ.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok avlivet kattungene med en gang de kom jeg, for desverre er katter en bruk og kast ting for mange og aviser og annonsesteder bugner av katter som gies bort.

Fint du skal sterilisere henne, godt å se en katteeier som tar ansvar. :)

Send Dyrebeskyttelsen en mail du, og spør dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Du burde iallefall forsøke å finne et hjem til de, benytt tiden nå til å forhåre deg rundt omkring om det er noen som kunne tenke seg en kattunge snart. Å allerede nå, før de er født, bestemme seg for å ta livet av de synes jeg vitner om en kombinasjon av latskap og umoral. Katten går jo gravid og vil forberede seg på å bli mor, og så blir hun ikke det allikevel..

Skrevet

Katten blir jo mor, ts har jo planer om å beholde en kattunge selv.

Er du klar over at det i Norge i år fødes 60000 nye kattunger. 20000 vil finne seg et hjem,resten blir avlivet eller slippet i skogen. Og det finnes 50000 hjemløse katter her i Norge. Det er et stort overskudd av katter, og dette er ett menneskapt problem.

Å avlive kattunger med en gang de blir født er hverken latskap eller umoralsk, det er faktisk realistiks og fornuftig gjort, og viser ansvar, for vi "vaser" nesten i katter, og siden katter er gratis (så lenge det ikke er rasekatter) så er det alt for lett å se på dem som en bruk og kast ting, gave til barna, så blir barna lei, man drar på ferie - glemmer katten osv. Man gidder ikke sterilisere/kastrere kattene, og det blir enda fler katter som fødes osv.

Det er dog en grei ting å forhøre seg om noen vil ha kattunge snart, men, katten er 1 mnd inn i drektigheten, dvs. at det er 1 mnd igjen, så skal kattungene være 12 uker før de leveres, da må man høre om det er noen som vil ha kattunger om 4 mnd, ikke "snart".

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet
Du burde iallefall forsøke å finne et hjem til de, benytt tiden nå til å forhåre deg rundt omkring om det er noen som kunne tenke seg en kattunge snart. Å allerede nå, før de er født, bestemme seg for å ta livet av de synes jeg vitner om en kombinasjon av latskap og umoral. Katten går jo gravid og vil forberede seg på å bli mor, og så blir hun ikke det allikevel..

Grunnen til at jeg tenker det nå er jo for å forberede meg på hva som skal skje med de, DET venter jeg ikke med til ungene er født. Det er mye bedre å ta forhåndsansvar å forhøre meg med evt dyrebeskyttelse, avliving osv nå slik at jeg vet hva slags alternativ jeg har med en gang de kommer så jeg evt får "ta" de med engang mens de er nyfødt enn å vente til de er født og kanskje lengre før jeg får gjort noe! Det tar faktisk tid å finne et evt hjem til de. selfølgelig skal jeg ikke gi de bort til noen før 12 uker, ville bare forsikre meg allerede nå om DB kan ta i mot de når de er gamle nok. Og som birma sier er det altfor mange som ikke passer på dyrene sine der ute. Så ja, da avliver jeg de med engang enn å drive å finne katteforeldre som kanskje ikke tar vare på de engang. Og jeg skal jo beholde en, så mor det blir hun uansett :)

Skrevet
Er du klar over at det i Norge i år fødes 60000 nye kattunger. 20000 vil finne seg et hjem,resten blir avlivet eller slippet i skogen. Og det finnes 50000 hjemløse katter her i Norge. Det er et stort overskudd av katter, og dette er ett menneskapt problem.

Å avlive kattunger med en gang de blir født er hverken latskap eller umoralsk, det er faktisk realistiks og fornuftig gjort, og viser ansvar, for vi "vaser" nesten i katter, og siden katter er gratis (så lenge det ikke er rasekatter) så er det alt for lett å se på dem som en bruk og kast ting, gave til barna, så blir barna lei, man drar på ferie - glemmer katten osv. Man gidder ikke sterilisere/kastrere kattene, og det blir enda fler katter som fødes osv.

:klappe::klappe::klappe:

Til TS: Vet ikke hvor i Norge du bor, men på dyrebeskyttelsens hjemmeside finner du ihvertfall en oversikt over lokale avdelinger. Lykke til!

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet

Har nettopp sent en mail til de, så da får vi se. Jeg gleder meg vertfall til å følge med på mammakattn og fødselen :)

Skrevet

Mest trolig så tar de de nok ikke imot de. De fleste dyrebeskytelser har gjerne hjem, men det virker som om de eldste kattene er prioritert.

Jeg ville nok valgt å sterlisere henne nå og ta abort, men om du skal gi de bort så er det best å starte nå. Det er fortsatt 4 måneder til du kan gi de bort så det er sikkert noen som vil ha katt og da har de i tilleg nok tid til å tenke.

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet

nei jeg tror egentlig ikke de gjør det. Men vil ikke ta abort nå da..hun har jo allerede fått mage! Var hos dyrlegen i dag, og hun kjente godt bebiene inni magen til kattemamma'n. Ja jeg skal begynne og se etter om ikke noen jeg kjenner vil ha pus i nærmeste fremtid :)

Skrevet

Tror de kan ta bort inntil et par uker i forveien, men om du velger å få de og avlive de så gjør det i det minste hos vetrinæren. Selv om de er små så fortjener de å bli avlivd på en skikkelig måte.

Skrevet
Har nettopp sent en mail til de, så da får vi se. Jeg gleder meg vertfall til å følge med på mammakattn og fødselen :)

Fødsel er moro det. Spennende, også kan det hende du må trå til som jordmor. :)

Gjest _Hufsa_
Skrevet (endret)

Kan du ikke høre med din lokal dyrebeskyttelse om de vil annonsere dem på nettsiden mens du har dem hjemme hos deg?

Dette vil jo ikke koste dyrebeskyttelsen noenting, og det er generelt sett lettere å skaffe hjem til kattunger enn voksne katter.

Ellers så syntes jeg det er bedre om dere tar en abort nå enn at dere avliver kattungene når de allerede er født.

Hadde en venninne en gang hvor de avlivet kattungene rett etter fødsel. Kattemoren gir rundt i ukesvis å hylte og skrek etter kattungene, og gjennom hele resten av livet sitt oppførte katten seg merkelig og mjauet voldsomt når hun befant seg i rommet hvor hun hadde født disse.

Endret av _Hufsa_
Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet
Kan du ikke høre med din lokal dyrebeskyttelse om de vil annonsere dem på nettsiden mens du har dem hjemme hos deg?

Dette vil jo ikke koste dyrebeskyttelsen noenting, og det er generelt sett lettere å skaffe hjem til kattunger enn voksne katter.

Ellers så syntes jeg det er bedre om dere tar en abort nå enn at dere avliver kattungene når de allerede er født.

Hadde en venninne en gang hvor de avlivet kattungene rett etter fødsel. Kattemoren gir rundt i ukesvis å hylte og skrek etter kattungene, og gjennom hele resten av livet sitt oppførte katten seg merkelig og mjauet voldsomt når hun befant seg i rommet hvor hun hadde født disse.

Hva koster det å ta livet av noen små kattunger på dyreklinikk da? Høres veldig fælt ut.. ikke noe særlig å la katter gå gravide når en vet hva slags følger det får.

Jeg vil først gjøre alt for å gi de bort. Men det blir nok sikkert noen som blir avlivet :(

Åsså er det så trist å bare måtte velge bort en som skal få leve. Men etter hva jeg ser på annonser på nett, er det en del som søker etter katter rundt høst, vinter. Så håper dette går bra jeg. Nå når jeg har opplevd at katten er gravid for første gang vet jeg hvertfall hva det innebærer, og hvor mye vondt det bringer med seg når en ikke kan ta vare på alle selv. Kunne bare ønske flere katteeiere kastrerte hannkattene sine jeg. For det er nok av usteriliserte hunnkatter der ute. Det er jo så mye enklere å ta med seg hannkatten til dyrlegen for et snitt, enn den omfattende operesjonen de gjør med hunnkatter..skjønner at mange velger den ikke så gode veien med p-piller.. Men det koster jo litt det og i lengden.

Skrevet

Hvis man skal tenke sånn så er det billigere å sterlisere enn å ha kattunge kull. De må jo ha egen mat, ormkurer o.s.v. de også og det er ikke billig. I tilleg må jo kattemor ha egen mat, ormkurs vaksiner og diverse. Så tenker man sånn så er sterlisering billig.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal du dumpe problemet over på dyrebeskyttelsen? Det er din katt, ergo ditt ansvar med å sørge for hjem til de kommende kattungene. Dyrebeskyttelsen har nok å ta fatt på om man ikke også skal måtte ta fatt på kattunger fordi en eier ikke gidder engasjere seg med å finne hjem til kattungene.

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet
Hvorfor skal du dumpe problemet over på dyrebeskyttelsen? Det er din katt, ergo ditt ansvar med å sørge for hjem til de kommende kattungene. Dyrebeskyttelsen har nok å ta fatt på om man ikke også skal måtte ta fatt på kattunger fordi en eier ikke gidder engasjere seg med å finne hjem til kattungene.

Ja det er jo klart, men så sier jeg heller ikke at jeg ikke gidder å engasjere meg i å finne et passende hjem heller da...Les teksten!

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet
Hvis man skal tenke sånn så er det billigere å sterlisere enn å ha kattunge kull. De må jo ha egen mat, ormkurer o.s.v. de også og det er ikke billig. I tilleg må jo kattemor ha egen mat, ormkurs vaksiner og diverse. Så tenker man sånn så er sterlisering billig.

Ja det er kjempesant. Og det er nettopp derfor jeg skal det! :) Jeg valgte ikke å sette barn på denne kattemoren, og jeg har snakket med den tidligere eieren men hun nekter å ta ansvar for å gi meg en drektig katt. Så der er det ingen håp. Merk! Hadde jeg selv valgt å sette kattunger på henne, hadde jeg selfølgelig IKKE prøvd å gidd de bort til dyrebeskyttelsen eller avlive de. Da hadde jeg tatt i mot dem med en mening å holde de i live og allerede ha funnet hjem til de. Jeg er faktisk ikke såå uansvarlig og lat at jeg ikke bryr meg om konsekvensene med å ha en drektig katt. Men så visste jeg ikke før senere at hun var gravid. Og derfor hører jeg med dere om dere vet om noen, som feks dyrebeskyttelsen. For jeg vil jo helst ikke ta livet av de!

Skrevet

Men hvor i landet bor du? Det er jo ikke bare dyrebeskyttelsen som hjelper til med å omplassere katter.

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet

Jeg bor i Tønsberg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...