Gå til innhold

Spørsmål angående alenemammastønadspenger

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

En venninne av meg får nå alenemammastønadspenger. Hun og barnefaren er fortsatt sammen, men de bestemte seg for at han skulle "flytte" hjem til barndomshjemmet for å kunne få disse pengene. Fullstendig ulovlig ja.. men det er ikke saken her.

Hun sier at hun får alenemammastønad så lenge hun vil.. at hun slipper å gå ut i jobb når det året er som vanlig er mammapermisjon er omme.

Hun sier at hun slipper å gå ut i jobb og fortsatt får like mye alenemammastønad så lenge hun vil.. Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Søk på overgangsstønad på Nav sine sider så får du info.

Er begrensninger hvor lenge du har rett til overgangsstønad.

Skrevet

til minste barnet fyller tre tror jeg.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Man får overgangsstønad til og med den måneden barnet fyller 3 år.

Skrevet

Nei, nei, nei... Det stemmer ikke.

Man får overgangsstønad I tre år, ikke til barnet fyller tre. Deretter må man være i relevant utdanning for å få mulighet til å søke om ytterligere to år.

Gjest Gjest
Skrevet

Unnskyld meg, men ta en anonym telefon til NAV og tips dem om hva disse folkene driver med! Jeg er ikke komfortabel med at de snylter seg til 9500,- pr mnd i overgangsstønad, samt 970,- pr mnd i ekstra barnetrygd! Ærlig talt.

Gjest Gjest
Skrevet
En venninne av meg får nå alenemammastønadspenger. Hun og barnefaren er fortsatt sammen, men de bestemte seg for at han skulle "flytte" hjem til barndomshjemmet for å kunne få disse pengene. Fullstendig ulovlig ja..

Så lenge de faktisk bor på ulike steder så er det lovlig å være i et forhold men ikke bo sammen. Det hadde ikke vært helt umulig at den situasjonen kunne oppstått midlertidig her om jeg hadde blitt uplanlagt gravid. han skulle flytte bort en tid pga jobb, mens det for meg ikke er aktuelt å flytte. Til det har jeg et for tett nettverk her, og det hadde jeg trengt om det kom barn i bildet. Vi hadde da sannsynligvis endt opp med å ha et langdistanseforhold med felles barn. Heldigvis svært uvanlig, men lovlig.

Gjest *nurket*
Skrevet

Hun får overgangsstønad i maks tre år. Man kan få det utvidet pga utdanning i to år til, hvis man ikke har utdanning fra før av. Men nav er ikke alltid like rund i kantene der, så det bør hun ikke forvente.

Når barnet er under tre år stilles det ingen krav for å motta overgangsstønad. Etter barnet fyller tre år kreves det at hun er i arbeid, utdanning eller aktivt arbeidssøkende hos nav arbeid.

Gjest Piper
Skrevet
Unnskyld meg, men ta en anonym telefon til NAV og tips dem om hva disse folkene driver med! Jeg er ikke komfortabel med at de snylter seg til 9500,- pr mnd i overgangsstønad, samt 970,- pr mnd i ekstra barnetrygd! Ærlig talt.

Hva du er komfortabel med eller ikke spiller liten rolle, når de faktisk ikke gjør noe ulovlig. Han bor IKKE sammen med de, og det er ingen som kan nekte de å være kjærester.

Man må bo under samme tak, for å miste retten til stønad. Hun deler jo ikke kostnadene med barnefaren, for han bor jo ikke der. Han må betale bidrag til henne, for de bor jo ikke sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva du er komfortabel med eller ikke spiller liten rolle, når de faktisk ikke gjør noe ulovlig. Han bor IKKE sammen med de, og det er ingen som kan nekte de å være kjærester.

Man må bo under samme tak, for å miste retten til stønad. Hun deler jo ikke kostnadene med barnefaren, for han bor jo ikke der. Han må betale bidrag til henne, for de bor jo ikke sammen.

Nei, her tar du feil. Man kan ikke være kjæreste med barnefaren og samtidig motta støtte. En gang i året må hun oppgi om de er sammen ut over det som kreves i forhold til samarbeid om barnet. Hvis hun lyver her, driver hun trygdesvindel.

Skrevet
Nei, her tar du feil. Man kan ikke være kjæreste med barnefaren og samtidig motta støtte. En gang i året må hun oppgi om de er sammen ut over det som kreves i forhold til samarbeid om barnet. Hvis hun lyver her, driver hun trygdesvindel.

Yup, det stemmer. Man kan ikke få overgangsstønad hvis man er kjæreste med barnefar. Da er det ikke et samlivsbrudd, sant. Spiller fint lite at de ikke bor sammen.

Skrevet

NAV er dessuten ganske strenge på overnatting o.l hvis de har mistanker om trygdesvondel. De kommer på befaring hjem til den mistenkte og kikker etter ekstra tannbørster og klær osv. Og hvis de virkelig er kjærester, så er det vel naturlig at de sover sammen av og til. Og det har de ikke lov til.

Gjest Gjest
Skrevet

Antagelig har forskjellige NAV-kontorer litt forskjellig praksis (selv om det i teorien ikke skal være sånn), og i tillegg anvender de vel skjønn og ser an sakene hver for seg?

Jeg har fått overgangsstønad en periode selv om jeg var sammen med barnefaren. Jeg oppga det på "hvem ligger du med"-skjemaet man må sende inn en gang i året, det var ikke noe problem. Når så er sagt var det beviselig slik at han ikke forsørget meg, vi bodde ikke sammen på noe tidspunkt, han overnattet aldri og hadde minimalt med samvær. Jeg- og NAV- syntes dermed ikke det var problematisk å karakterisere meg som aleneforsørger, ettersom det i realiteten var akkurat det jeg var.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Han bor jo der, for om du leser hadde han "flyttet". Ikke på ordentlig.

Uansett så er de kjærester, og da får man ikønaden.ke denne st

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...