Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Er det noen som har noen tips eller erfaringer når det gjelder å omgås falske mennesker?

Jeg går på en høgskole og har blitt kjent med noen av de jeg har forelesninger sammen med. Problemet er bare at det er en av disse menneskene som er så utrolig falsk. Hun er godt likt av de andre, kanskje det bare er meg som opplever henne som falsk. Uansett har jeg bestemt meg for å ikke ta opp dette med de andre, som ser ut til å like henne godt.

Problemet med henne er at det virker som hun har bestemt seg for å få meg til å føle meg liten og henne til å virke ennå hyggeligere. Jeg skal ikke ta alle detaljer her, men en ting hun gjør innnimellom er å overse meg, for så å hilse på meg etterpå. Som i dag, når hun i en pause kom bort for å snakke med oss som satt ett litt annet sted. Vi sa hei alle sammen, og snakka noen få minutter. Etterpå gikk jeg forbi henne og da var hun kjempehyggelig å smilte og hilste.

Som om hun ikke hadde lagt merke til meg før. Det er flere lignende episoder.

Siden ingen andre behandler meg på samme måte føles det ganske ubehagelig og jeg veit ikke hvordan jeg skal takle det, eller være overfor henne. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jente37
Skrevet

"Falske mennesker" er egentlig et fjortis uttrykk, syns når jeg da. Men verden er full av dem! De kan være "beste"venninnen din, søskene dine eller kjæresten din.

I min erfaring kjennetegnes falske mennesker/falske venner slik: De er dine venner kun når livet går på skinner og alt er "fest og moro" og du stiller ubetinget opp for dem. Det øyeblikket du trenger praktisk hjelp til noe, støtte, en skulder å gråte på eller når livet går -midlertidig- i utforbakke, fordufter de som dugg for solen.

Det er de som etter 6 mnd sier -når du tar initiativ å ringe dem- "jeg skulle akkurat til å ringe deg....". Yeah, right.

Skrevet

Hvis hun er ute etter å få deg til å føle deg liten er det bare en ting å gjøre. Ignorer det! Lat som om hun er som alle andre, både ovenfor henne og ovenfor de andre på forelesningene. For hvis hun føler/oppdager at hun har oppnår noe, vil det nok bare bli verre. Hun vil fortsette å gjøre seg selv hyggeligere på din bekostning. Hun har mest sansynlig plukket deg ut som et "lett bytte", og du er den som må vise henne at du ikke er det.

Det andre som er viktig er at du ikke må la deg være avhengig av hennes oppmerksomhet. Om hun ikke legger merke til deg, hva så? Er det virkelig noe stort tap for deg? Overbevis deg selv om at hun ikke er av betydning, men vær hyggelig med henne når hun snakker til deg, og når andre er tilstede. Svar med samme mynt. Og for all del, ikke la deg bli såret av at hun er slik som hun er. Jeg tror de fleste mennesker synes det er vanskelig å håndtere å bli behandlet som om man ikke er av betydning, men noen er flinkere til å sjule det en andre. Ha i bakhodet at det er nok bare en overlevelsesteknikk fra hennes side, og har ingenting med deg personlig å gjøre.

Og pass på at hvis oppførselen hennes går over til å bli mobbing og hun virkelig går inn for å gjøre livet ditt surt, må du vurdere om du skal ta det opp med noen. For du kan ikke la henne ødelegge deg på den måten, og da hjelper det nok ikke å bare late som ingenting heller.

Skrevet

Jeg skulle egentlig si omtrent akkurat det samme som Humleblomst, men nå sier jeg meg rett og slett bare enig med henne!¨

Ja.. og så skulle jeg bare tilføye at er det noe som virkelig får mennesker som driver på med hersketeknikker til enten å "gå av skaftet" slik at de avslører seg selv eller å rett og slett bli ganske "hyggelige", er det at man ignorerer metodene deres og ikke tar dem alvorlig når de har satt seg i hodet å få dukket deg.

Skrevet

Hei!

Tror det er vanskelig å gi et konkret råd her.. Men i første om gang kan det sikkert være lurt å "bare" ignorere denne personen. Dvs ikke fall ned på hennes nivå, vær hyggelig og grei. Desverre finnes det enkelte personer som "tenner"/ blir enda mer provosert ved at en ignorerer deres utspill. Om du føler at situasjonen utarter seg denne veien, er det viktig at du setter fotenned. Ellers kan lett dominoeffekten gjøre seg gjeldene (flere henger seg på) eller at hun blir så aggressiv at det går over i mobbing/rykter/baksnakking.

Håper du finner en løsning!

[Et lite tips, ikke kall henne falsk (hverken til henne eller noen andre). Det vil bare gjøre situasjonen mer vanskelig. En hver kommer i forsvarsposisjon da. Si heller hvordan du opplever situasjonen. At du føler deg liten når ..etcetc.]

Skrevet

Helt enig med Humleblomst jeg óg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...