sommerglede Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 hei... når kan barn begynne å leke med duplo????? eller når begynner de å leke med duplo??
absinthia Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Mine har begynt før de var to alle sammen og hatt stor glede av det.
Nasseline Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Min sønn fikk sine første Duploklosser da han fylte ett år. Nå er han snart 3 og synes det er artig å bygge med
sommerglede Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2008 Min sønn fikk sine første Duploklosser da han fylte ett år. Nå er han snart 3 og synes det er artig å bygge med men bygger de(eller leker) med de når de er 1 år???+ eller er det for tidligt?
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 hei... når kan barn begynne å leke med duplo????? eller når begynner de å leke med duplo?? Barn kan begynne å leke med duplo fra de er født. Vanligvis begynner de mellom 1-3 tenker jeg. men bygger de(eller leker) med de når de er 1 år???+ eller er det for tidligt? Ja, de leker ganske sikkert med duplo når de er ett år. Men det er ikke sikkert at de bygger med de, og i hvert fall ikke bygger slik en voksen ville ha bygd. Duplo har enkel, men spennende fasong med sterke farger. Slike objekt synes barn er spennende å utforske, både med øyne, munn, hender og hele kroppen for så vidt. Derfor kan duplo være spennende for alle barn, også for de som ikke har lært seg å gripe eller holde på ting enda. Duplo har den fordel at det er store gjenstander som er liten halsfare for små barn. Duplo stimulerer til at barn utvikler motorikken sin (klare å sette fast og ta løs, bygge). Når de vil begynne å klare dette vet man ikke før ungen prøver. Men jeg forstår ikke hva som blir for tidlig? Kan barn skade seg med å leke med duplo? Er det farlig at de ikke bygger med klossene slik en voksen vil? Barn vil jo leke med duplo slik de synes er spennende. Og en dag, vips, så finner de ut eller behersker de å bygge med dem også. Hvis du ønsker noe å la barna bygge med noe som er enklere, så finnes det jo vanlige byggeklosser i alle former og fasonger, som ikke krever at de må låses til hverandre. Det er mye enklere for barn å få til, så det går jo an å kjøpe det også. Men husk at det er ikke sikkert disse klossene blir brukt til å bare bygge med... kan hende de leker med disse også.
absinthia Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Mine lekte med byggeklosser av tre når de var ett år, eldstemann begynte å leke konstruksjonslek da han var 9 måneder.. og satte sammen duplo da han var 1 år, men han har vært noe helt for seg selv Han kunne sette sammen de utroligste ting og få dem til å holde seg på plass. Ga du han en ting i hver hand, så fant han alltid en måte å koble dem på.. nå er han 15 og går under navnet MC Gyver JR i vennekretsen. Jeg tror likevel at de kan ha glede av duplo, selv om de ikke får helt til å koble dem sammen til å begynne med, noen liker å helle dem ut og rydde dem opp i bøtta igjen Ellers finnes det jo flere slags figurer i duplo som de kan leke med, selv om de ikke får til å sette sammen klossene.. ting med hjul er ofte populære.
Sans Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Duplo er jo gøy uansett! Og hvis man gir de til barna tidlig, og ungene bare smaker på dem og kjenner og ikke bygger - vel, kanskje de knekker koden tidligere enn om de får det først når de kognitivt er i stand til å sette noe sammen. Det jeg mener er at Duplo nok kan være en utviklende leke selv før ungene skjønner hva hovedpoenget er. Allsidig leke!! Puslespill er jo svært utviklende, og gir visstnok høyere IQ (hvis det er noe man absolutt må ha, men greit med logisk sans) - og duplo er jo enslags puslespill! Ellers er jeg enig med absinthia; hjul er gøy
lille katt Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Prinsessen min har lekt med Duplo siden hun var ett år. Og hun har lekt med dem, ja. Dunket dem inn i hverandre, puttet dem oppi andre leker (puttebokser og sånt), prøvd å få dem til å sitte fast i hverandre med varierende hell (men lærte fort hvordan ), og spesielt morsomt har det vært å plukke fra hverandre de som vi har bygd sammen. Det er stas med Duplo, ser for meg at hun kommer til å holde på med det i noen år til ja...
jacayl Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Junior har lekt med Duplo siden han var 9-10 mnd. Når han begynte å bygge vet jeg ikke, men til 2-års dagen var han en "mester". Nå er han 4 år og digger fortsatt Duplo.
Gjest *Mim* Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 De store her i huset (ni og elleve) smugleker fortsatt litt med lillebrors duplo... Duplo er fint fra ungene er små, vi skal ikke være så opphengt i hvordan vi voksne synes de skal leke med dem. Farger og former er spennende!
Susan Sto Helit Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Lillegutten fikk duplo da han var ett år. Kunne helt sikkert ha gitt han det før også. Enig med de over at halve morroa er at klossene har fine farger og mønstre. Dessuten er det mye fine dyr og ting med hjul som ikke trenger å bygges. Han har så vidt begynt å prøve å sette dem sammen nå, men å rive fra hverandre, kaste utover og plukke opp i kassa er mye morsommere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå