Gå til innhold

Grøt til 1,5- åring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linx_*
Skrevet

Guttn min på 1,5 år er så glad i grøt, men disse ferdig barnegrøtene stopper jo på 12 og 15 måneder. Kan jeg fortsette og gi de til han, eller burde jeg lage en annen type grøt nå? I såfall hva slag grøt er greit? (og litt enkelt)

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På den avdelingen jeg jobber i bhg,er det en gutt på 1,5 år som fortsatt får den ferdige barnegrøten av og til. Han er ikke såå glad i brød,så de dagene han ikke vil ha noe særlig brød til lunsj lager vi grøt til han,så han skal få i seg noe. Tror ikke det gjør noe å gi sønnen din denne grøten av og til,så lenge han får i seg annen variert mat også.

Ellers er jo havregrøt populært og enkelt å lage.

Endret av schnuppa79
Skrevet

Disse aldersgreiene på grøtene er jo FRA aldersgrenser... Altså kan man vel i teorien gi dem ubegrenset lenge etterpå.

Gutten vår har fått smaken på grøt igjen nå, etter at han ble året, så vi gir det ofte til kvelds ennå. Kunne sikkert gitt litt havregrøt med fruktmos på, men ser ikke at det er så utrolig mye å spare på det.

Kommer sikkert til å kutte ut grøten mer og mer når vi ser at han spiser skikkelig med middagsmat sammen med oss. Nå småspiser han mest til middag, og er skikkelig sulten til kvelds en time etterpå.

Skrevet

min sønn på 16 mnd spiser mye havregrøt.. blander med melk og varmer i micro'n.. ganske raskt! Blander ofte i litt nypeestrakt slik at det får litt smak og barnet får litt vitaminer...

Lager også hirse grøt på samme måten, med hirseflak...

Han spiser også disse barnegrøtene innimellom... så lenge barnet spiser variert ellers tror jeg det går helt fint å gi disse grøtene.. selv om de etterhvert ikke vil gi nok næring til et stort barn...

Skrevet

Ernæringsmessig er vel babygrøt helt greit selv til et så stort barn, så lenge h*n spiser andre ting i løpet av dagen. Men den gir jo lite tyggemotstand og er ikke særlig utfordrende for fordøyelsen heller. Et barn på 1,5 år kan jo spise normal mat, og skal vel helst ha noe som både tenner og mage kan bryne seg litt på (da mener jeg ikke at de skal få vondt i magen altså :), men at tarmene skal venne seg til mer grovkornet mat).

Det viktigste er vel hvorvidt barnet spiser annen mat. Vi gir fremdeles babygrøt (8 mnd) innimellom til prinsessen på snart 16 mnd, hvis det passer seg slik.

Hun liker den godt, men hun spiser jo vanlig mat ellers, så jeg synes ikke det gjør noe.

Havregrøt er veldig kjapt og lettlagd, hvis du først venner deg til det. Men den blir neppe like søt og god som babygrøten :). Jeg har faktisk ikke tenkt på det selv før - kanskje vi også skal prøve havregrøt i stedet for babygrøt :ler:.

Skrevet

Helt fra mine jenter var ganske små, kuttet jeg ut babygrøten og laget i stedet havregrøt til frokost - uten søtningsmiddel! Ellers i løpet av dagen ble det to brødmåltider (lunsj og kvelds) og middag (aldri ferdig på glass), i tillegg til en frukt eller to. At havregrøten ikke er like søt som babygrøt er slett ingen ulempe! Vi trenger ikke lære ungene at søtt = godt.

Et variert og godt kosthold har vist å lønne seg! I dag er jentene mine 11, 16 og 18 år og spiser faktisk fortsatt havregrøt (gjerne med rosiner og kanel) flere ganger i uken. De fastholder fortsatt minimum 4 måltider pr dag, er sunne og friske og tilnærmet "alt-etende".

Skrevet
Et variert og godt kosthold har vist å lønne seg! I dag er jentene mine 11, 16 og 18 år og spiser faktisk fortsatt havregrøt (gjerne med rosiner og kanel) flere ganger i uken. De fastholder fortsatt minimum 4 måltider pr dag, er sunne og friske og tilnærmet "alt-etende".

Tro det eller ei - det finnes mennesker som er slik du beskriver selv om de har vokst opp på morsmelkserstating, babygrøt fra pakke og middagsglass ;).

Skrevet (endret)
Helt fra mine jenter var ganske små, kuttet jeg ut babygrøten og laget i stedet havregrøt til frokost - uten søtningsmiddel!

Industribarnegrøten anbfales faktisk av Sosial - og helsedirektoratet for de minste, fordi den er tilsatt så mye næringsstoffer.

http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern...te_gr_ten_35646

Grøtpulver/mel som er tilsatt en type jern kroppen lettere tar opp (f.eks. jernfumarat) er å foretrekke. Dette gjelder de fleste industrifremstilte grøtene på det norske markedet.

Til vårt barn på 16 mnd (som elsker grøt) blander vi barnegrøt og havregryn. Mer tyggemotstand og billigere.

Endret av Donpedro
Skrevet
Helt fra mine jenter var ganske små, kuttet jeg ut babygrøten og laget i stedet havregrøt til frokost - uten søtningsmiddel! Ellers i løpet av dagen ble det to brødmåltider (lunsj og kvelds) og middag (aldri ferdig på glass), i tillegg til en frukt eller to. At havregrøten ikke er like søt som babygrøt er slett ingen ulempe! Vi trenger ikke lære ungene at søtt = godt.

Da min eldste sønn var liten ville han hverken ha middagsmat på glass eller ferdiggrøt. Jeg lagde all mat til han fra bunnen av med masse grønnsaker og forskjellige typer grøt av de melsortene vi har i butikken. Han fikk også mye frukt.

I dag er han 12 år og den mest kresne ungen jeg vet om, han liker ikke grønnsaker og den eneste frukten han liker er banan.

Så selv om ungene har fått et variert og sundt kosthold så kan de bli veldig kresne når de blir eldre alikevel.

Skrevet
Til vårt barn på 16 mnd (som elsker grøt) blander vi barnegrøt og havregryn. Mer tyggemotstand og billigere.

Hvordan lager du denne blandingen? Det hørtes jo veldig lurt ut, men mannen mente havregryna ble litt harde... :klø:

Skrevet (endret)
Hvordan lager du denne blandingen? Det hørtes jo veldig lurt ut, men mannen mente havregryna ble litt harde... :klø:

Neida. Tar 2-3 ss barnegrøt og dæsjer på med omtrent samme mengde havregryn. Røret ut med vann, og vips det er klart (han spiser kald grøt). Har sklidd ned fra første dag (men man kan jo begynne med 1 ss havregryn). Hender jeg strør over bittelitt musliblanding med linfrø osv også.

Har prøvd med bare havregryn og vann, men det ble for smuldrete.

Endret av Donpedro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...