Gå til innhold

Det 'lønner' seg med velutdannet hustru

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Menn som har ektefeller med høy utdanning, lever 35 prosent lengre enn ektemenn med lavt utdannede koner, ifølge en ny norsk undersøkelse.

- Jo høyere utdanning kvinnen har, desto lengre lever mannen. Effekten av høy utdanning har sterkere effekt for menns dødelighet enn effekten av mannens utdanning på kvinners helse, sier sosiolog og doktorgradsstipendiat Vûra Skalická til Dagens Medisin.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/0...tdann/index.xml

Så utdanning og helse ser ut til å være ganske nærmt knyttet. ;)

Endret av mrs_bond
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min sier alltid at det lønner seg økonomisk for ham ;)

Gjest Peachbud
Skrevet

Det har kanskje en del med at kvinner som har høy utdanning gjerne har menn som også har det.

Skrevet

Kanskje familier med to høye inntekter lever lenger og bedre rett og slett fordi de ikke behøver å ty til billige løsninger når det kommer til kosthold?

Gjest Lacuna
Skrevet
Det har kanskje en del med at kvinner som har høy utdanning gjerne har menn som også har det.

Jeg tror du er inne på noe vesentlig der. :)

Skrevet (endret)
Kanskje familier med to høye inntekter lever lenger og bedre rett og slett fordi de ikke behøver å ty til billige løsninger når det kommer til kosthold?

Høyere utdanning gir ikke automatisk høyere lønn i Norge, spesielt for kvinner. Lønnsforskjeller for kvinner med eller uten høyere utdanning i Norge er jo nærmest ikke-eksisterende. Hvis du hadde bodd i USA, hadde det vært veldig relevant, ja, men ikke i Norge. Det er faktisk nærmest ikke-lønnsomt å ta lengre utdanning.

Det samme gjelder til en viss grad i alle Skandinaviske land, men i Norge er det minst forskjeller.

Sikkert bra for samfunnet å være mer egalitarisk, men men... I min store egoisme ville jeg gjerne få bedre betalt for de årene jeg har fått flat bakside med å sitte på skolebenken :ler:

Endret av mrs_bond
Gjest Casey
Skrevet
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/0...tdann/index.xml

Så utdanning og helse ser ut til å være ganske nærmt knyttet. ;)

Sammenhengen behøver ikke å være at fordi kvinnen har høyere utdanning, får mannen bedre helse. Det kan være at menn som velger kvinner med høyere utdanning selv har høyere utdanning, og at folk generelt sett har bedre helse dersom de har høyere utdanning - ikke fordi de har høyere utdanning, men fordi folk som velger å ta en høyere utdanning i stor grad tenderer til å være helsebevisste.

Skrevet

Høyere utdannelse, én type livsstil

Lavere utdannelse, en annen type livsstil

Gjest 2FCEB3
Skrevet
Høyere utdanning gir ikke automatisk høyere lønn i Norge, spesielt for kvinner. Lønnsforskjeller for kvinner med eller uten høyere utdanning i Norge er jo nærmest ikke-eksisterende. Hvis du hadde bodd i USA, hadde det vært veldig relevant, ja, men ikke i Norge. Det er faktisk nærmest ikke-lønnsomt å ta lengre utdanning.

Det samme gjelder til en viss grad i alle Skandinaviske land, men i Norge er det minst forskjeller.

Sikkert bra for samfunnet å være mer egalitarisk, men men... I min store egoisme ville jeg gjerne få bedre betalt for de årene jeg har fått flat bakside med å sitte på skolebenken :ler:

Ja, det er skikkelig kjipt, holder selv med på et masterstudium, men jeg vet at det ikke er lønnsomt i Norge, derfor flytter jeg heller ut. :) Tar med gubben og bikkja;)

Jeg mener høyre hadde en genial løsning på dette. De foreslå at når man satt på benken fikk man utdelt pensjonspoeng. Dette er jeg SÅ for:)

Skrevet

Dette syns jeg er veldig logisk. Det krever litt vett i skallen å lage sunn mat. Sannsynligvis scorer menn høyest om de gifter seg med en kvinnelig professor i ernæringsfysiologi. De er visst også noen råskinn i senga, har jeg hørt.

Skrevet

Høyt utdannede tar også til seg mer av helseinformasjon, lever sunnere og har mer kunnskap om hva de skal reagere på av symptomer. De får også bedre helsetjenester, bl a fordi de kommuniserer bedre med helsepersonell.

At fruens utdannelse betyr noe, er vel også fordi det ofte er en kvinne som maser mannen til legen ;)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Det som er interessant i denne artikkelen er likevel at samme undersøkelse viser at mannens utdannelse ikke i noen særlig grad påvirker kvinnen.

Gjest Casey
Skrevet
Det som er interessant i denne artikkelen er likevel at samme undersøkelse viser at mannens utdannelse ikke i noen særlig grad påvirker kvinnen.

Var det slik at kvinnens utdannelse påvirket mannen da? Jeg tolker ikke akkurat undersøkelsen som at variabelen "kvinnens utdannelse" påvirker verdier på variabelen kjønn (mann).

Gjest Helen Parr
Skrevet
Var det slik at kvinnens utdannelse påvirket mannen da? Jeg tolker ikke akkurat undersøkelsen som at variabelen "kvinnens utdannelse" påvirker verdier på variabelen kjønn (mann).

Jeg tolket det slik at man ikke fant en tilsvarende sammenheng mellom kvinnens helse og hennes manns utdannelsesnivå.

Sitat:

– Jo høyere utdanning kvinnen har, desto lengre lever mannen. Effekten av høy utdanning har sterkere effekt for menns dødelighet enn effekten av mannens utdanning på kvinners helse, sier sosiolog og doktorgradsstipendiat Vûra Skalická til Dagens Medisin.

– Jeg var overrasket over at menns utdanning ser ut til å ha så liten effekt på kvinners helse, kommenterer Skalická.
Gjest Casey
Skrevet
Jeg tolket det slik at man ikke fant en tilsvarende sammenheng mellom kvinnens helse og hennes manns utdannelsesnivå.

Hm, men var det en sammenheng (som i at kvinnens utdannelse påvirket mannens helse) i linken i hovedinnlegget, altså at det er kvinnens utdannelse som direkte fører til at mannen får bedre helse? For å trekke det lengre: er det kvinnens utdannelse som gjør at mannens helse bedrer seg/holder seg bra, eller er det bakenforliggende variabler forut for utdannelse som har innvirkning på den eventuelle sammenhengen? Det er jo ikke så lett å si, og jeg vet ikke noe om journalistens tolkninger av forskningsresultatene.

Ja ja, samme det. Så lenge mennene holder seg friske med sine velutdannede kvinner skulle en tro alt var fryd og gammen :)

Skrevet

Jøss.. denne teorien tilsier at oldefaren min burde ha levd til han var 130, dersom oldemor hadde hatt mer utdannelse.. ;)

Skrevet

Haha. Det er fordi mennene er så avhengige av oss damer, det.

Skrevet
Jeg tror du er inne på noe vesentlig der. :)

:-D

Dette syns jeg er veldig logisk. Det krever litt vett i skallen å lage sunn mat. Sannsynligvis scorer menn høyest om de gifter seg med en kvinnelig professor i ernæringsfysiologi. De er visst også noen råskinn i senga, har jeg hørt.

:ler:

Men det er vel ikke akkurat en kausalsammenheng det er snakk om her. Heller korrelasjon; altså kan det like gjerne være at mannens helse påvirker kvinnens utdanningsnivå. Eller aller helst at det er noe annet som påvirker mannens helse. :ler:

Men altså. Dette er samfunnsforskning på sitt beste. Tipper at Kamille og Det Nye skaffer seg rettigheter til å publisere funnene.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Den tabloide moralen kan vel dermed sies å være at det er bedre å skaffe seg utdannelse selv fremfor en mann med utdannelse.

Gjest Raptuza
Skrevet

Jaja. Mine veslandsgener og slektningar er av lavt/ikkje utdanna, heimeverande, bønder o.l. Men likevel pleiar mange eldre i familien, blant anna mi oldemor på morssida, bli nærare 100 år!!! Ho vart 98 og tippoldemor.....godt ho ikkje visste noko om utdanningskravet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...