Gjest Gjest_Line_* Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har aldri vært noe særlig flink med sminke. Bruker stort sett bare mascara til daglig. Foundation blir for tungvint å ta på til daglig (bruker mye tid på å passe på at det ikke blir tydelig skille). Og jeg er ikke noe flink med tre-fire forskjellige lag med øyenskygge for å oppnå rette effekt osv. Jeg har prøvd å forklare dette når jeg har vært hos parfymerier som tilbyr gratis sminketips. De sier "jada, dette skal vi gjøre så enkelt så", og så dæsjer de på med fem øyeskygger med svake nyanseforskjeller, to typer kajaler, dekkrem, overkrem, underkrem, øyekrem bla. bla. bla. Altså, jeg vet ikke engang hva ting heter. Slenger bare ut her det jeg vagt minnes de har kalt ting. Det ender opp med at jeg ser skikkelig flott ut når jeg går ut derfra, men jeg får jo aldri til å gjenskape dette selv hjemme! Hva vil dere anbefale til en sminkeanalfabet? Noe enkelt. Helst med et enklere alternativ til foundationkrem.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 PS: ts her igjen. Jeg er 32. Vil ha noe enkelt og naturlig. Ikke noe glitrende eller lyseblått, takk! Har forresten svært blek hud, brunt hår og grønne øyne.
Gjest glamourgirl Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Nå vet jeg ikke hva du gjør/ikke gjør allerede, men for meg begynner det med gode hudpleieprodukter, og dagkrem og øyekrem bruker jeg alltid. Jeg bruker foundation, men har funnet en fra Dior som er veldig lett og med lik farge som huden min, så det ikke blir sånne skiller. Liker du ikke det kan det være ok å bruke et helt enkelt fargeløst pudder, jeg liker Guerlains les voilettes. I tillegg syns jeg det er veldig greit å bruke concealer under øynene, da blir de større og du ser våknere ut. (Jeg bruker litt rouge på eplene i kinnene, en nøytral øyenskygge, mascara og lipgloss...) Du syns sikkert dette høres mye ut, men jeg ser sjeldent sminket ut, sikkert også fordi dette er noe jeg har øvd meg på. Av disse produktene vil jeg anbefale concealer, litt pudder på t-sona, mascara og lipgloss. (Jeg anbefaler ikke solpudder fordi jeg ikke kler det selv...)
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Hvordan du bør sminke øynene avhenger av hvordan akkurat DINE øyne ser ut. For personer med mye overflødig hud/"trøtt blikk", er nesten en mørk øyenskygge i globallinjen et must for å ikke se trøtt ut. Hvis du derimot er så heldig å ha et åpent blikk, kan det holde med mascara (og evt en tynn strek med flytende eyeliner langs de øvre vippene). Har du tynne øyebryn, burde du kanskje fylle ut brynene med øyebrynsblyant el. Brynene har mye å si for et ansikt! Selv bruker jeg aldri dagkrem, øyekrem eller noe slikt, da min hud ikke trenger dette. Man må nemlig se an hudtypen, det er veldig individuelt. Jeg vil anbefalle Shisedos "powdery foundation"! Det er en pudderfoundation som dekker bra, og som er lett å få pent på. Og så lenge du velger riktig farge, skal det ikke være noe problem med skiller og slikt. Hm, dette ble et surrete innlegg. Men svaret på spørsmålet ditt vil jeg si er: Utsendet til den enkelte personen, er det som avgjør hva slags sminke som ser best ut på henne. Siden vi ikke vet hvordan du ser ut, er det vanskelig å gi konkrete tips. Det som er "for lite" sminke på èn person, kan se for mye ut på en annen. Hudtype, ansiktsfasong og ikke minst farger (brunt kan være så mye), bør tas i betraktning. Eksperimenter litt, og finn ut hva du synes ser best ut på deg. At man selv trives er tross alt det viktigste.
kitekatt Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Vil anbefale concealer som du kan bruke både undr øynene og på ujevnheter, røde flekker osv, Christian Dior har en man kan bruke til alt dette. Vil du bruke foundation kan du jo prøve mineralfoundation. det er veldig raskt å påføre med kosten og skiller blir ikke et prooblem her. jeg bruker selv ca 30 sek. på dette Ellers kan du bare ha et transparent pudder i t-sonen. Et tips: Hvis du ikek har mye urenheter/ ujevnheter så kan du gjøre som meg når huden min har gode perioder: Bruke en lett selvbruningslotion, Clarins har en som gir veldig diskret farge som man kan bygge opp, og den er en melk, så du vil ikek få skiller av den. jeg påfører den bare som en vanlig dagkrem uten å tenke mer over det, et par ganger i uken, også bare litt transparent pudder over der Øyeskygge: da kan du jo kjøpe et skriv med to farger feks. en lys til å ha på hele lokket og en mørkere til å ha i globalen. Det er ofte nok synes jeg, jeg bruker sjelden mer enn to skygger. Isadora har bra skygger og farger synes jeg. jeg kjøper ofte det skrinet med tre, men ender med å bruke bare den mørkeste og den lyseste Den mørke bruker jeg også på brynene, da den er i riktig farge til det...bruker en flat hard kost til å påføre der med. Selv bruker jeg beige, og mørkebrunt til daglig. Evt. beige og brunlilla. her må du bare finne fargene som passer deg, men et og samme skrin skal være nok om det er to/ tre skygger i det. Kajal (jeg bruker bare en strek på øyelokket oppe, og jeg bruker den mørkebrune fra HM, faktisk..har ikek funnet noen som jeg synes er bedre, oghar pløyd gjennom de dyrere merkene og mascara og lipgloss, evt litt rouge (liker hm sine her også, jeg...) eller solpudder i kinnene. Jeg synes ihvertfall dette er ganske basic og er det jeg selv bruker i hverdagen.
Gjest Lacuna Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Mine "basics" er enda enklere. Jeg bruker først et tynt lag mineralfoundation over hele ansiktet, deretter litt highlighter/concealer (eventuelt Bare Minerals Summer Bisque) under øynene, og til slutt rouge i en rosatone, samt mascara. Jeg bruker ikke øyeskygge, kajal og flytende linere til daglig, og sjelden noe på leppene annet enn ufarget leppepomade.
Miel Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Til hverdags bruker jeg en lysreflekterende concealer/highlighter under øynene, rundt nesevingene, og på eventuelle ujevnheter i huden. Et lett strøk med solpudder (uten skimmer) over hele ansiktet, og så ser jeg faktisk fresh nok ut til å kunne gå på jobb, selv uten mascara. Vel, stort sett bruker jeg mascara likevel. Er svært lys både i hud og hår, så svart mascara er bannlyst her i gården, jeg bruker en mørk brun.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Glamourgirl, hva slags øyekrem bruker du da? En slags maske eller serum? Jeg har hørt at man kan få rynker av å bruke for mye øyekrem, men det var kanskje bare skremselspropaganda i disse naturlige tider.
Gjest *lucky* Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Mange gode råd her men kanskje litt kompliserte greier visst du ikke kan så mye om sminke. En farget dagkrem kunne vært den fin start. Den dekker ikke mye og er enkel å legge pent. MD formulation har en med faktor i som er fin. Kremen får du hos hudpleier eller du kan kjøpe den på nettet. H&M sin sminkeavdeling har endel produkter som er billig og ganske bra. Jeg foreslår at du tar deg en tur dit å kikker litt og kjøper noe du får lyst på. Kajal er feks lett å legge og du finner mange fine farger. Sats på en svart maskara, det er best. Se på ulike type lipgloss, det finnes mange fine. Hos H&M er jo sminken så billig at du godt kan prøve og feile litt:) For all del styr unna div makeup kremer, de gir oftest et kunstig utseende og det er vanskelig å finne rett farge. Prøv heller et vanlig pudder som lett blir pent visst du tar det på med kost. Frister det med mineralfoundation så gå til en hudpleier som selger dette og få råd om farge og påføring. Lykke til!!
Søtpotita Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Vil anbefale concealer som du kan bruke både undr øynene og på ujevnheter, røde flekker osv, Christian Dior har en man kan bruke til alt dette. Kva heiter denne concealeren?
Catzy Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 For min del er det viktigste å sminke øynene. Litt øyeskygge (gjerne beige eller annen nøytral farge), kayal eller flytende eyeliner og en bra mascara, så er jeg klar for å møte dagen. Trenger ikke alltid kayal heller. Hvis jeg skal gjøre noe mer ut av det, synes jeg det er greit med mineralfoundation som jeg børster lett over ansiktet, litt rouge der kinnene er mest plumpe og en øyeskygge som ikke striper. I det siste har jeg brukt PaintPot kremøyeskygge fra MAC. Har en i beige og en i grågrønn. Så litt mascara og leppestift eller leppepomade med litt farge. Oppdaget mineralfoundation for omtrent et år siden. Har litt forskjellige nyanser, avhengig av årstid. Før det brukte jeg Total Finish fra Kanebo, som ga raskt et dekkende resultat. Kanskje litt for dekkende, særlig om sommeren. Har også et mineralpudder fra Kiss Me Minerals, som demper blankhet.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Tusen takk for mange tilbakemeldinger! Jeg skal teste ut noen av disse. Men mest av alt så griper jeg begjærlig fatt i tipset om mineralfoundation. Det er en form for pudderaktige greier, er det ikke? Jeg trenger noe enkelt til å gjøre hudfargen min litt jevnere (blir fort rød i kinnene). I dag prøvde jeg nok en gang å ha på foundationkremen min, men jeg ble lettere irritabel av å ikke få det jevnt og pent! Og i dag hadde jeg gooood tid på badet, så det sier seg selv at slikt blir uaktuelt på en travel morgen. Mineralfoundation høres ut som tingen! Når det gjelder øyenskygge: Hva er globalen? :klø: Altså, jeg er VIRKELIG grønn på dette området! Nei! Ikke grønn på øyelokket, men ... ja, dere skjønner. Må jo høres ut som jeg er 12 eller noe sånt. Eller nei, en 12-åring vet stort sett mer om sminke enn meg! Men jeg er ei voksen dame, har bare aldri vært spesielt opptatt av sminke, og har derfor aldri blitt noe flink til det.
IloveNY Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Når det gjelder øyenskygge: Hva er globalen? :klø: Altså, jeg er VIRKELIG grønn på dette området! Nei! Ikke grønn på øyelokket, men ... ja, dere skjønner. Må jo høres ut som jeg er 12 eller noe sånt. Eller nei, en 12-åring vet stort sett mer om sminke enn meg! Men jeg er ei voksen dame, har bare aldri vært spesielt opptatt av sminke, og har derfor aldri blitt noe flink til det. Globalen kjenner du hvis du tar på øyelokket over øynene. Det er benet i hodeskallen som former øyehulen
Gjest TS Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 Globalen kjenner du hvis du tar på øyelokket over øynene. Det er benet i hodeskallen som former øyehulen Aha! Tusen takk!
Nemesis Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 Less is more! Hadde jeg vært deg ville jeg fått tak i en foundation som matcher hudfargen din slik at du slipper å være redd for skiller. Jeg har selv funnet min foundation i Id fairly light. Bare vær obs på at det ikke alltid er like smart å kjøpe foundation når du er solbrun, bare tenk hva som skjer til vinteren da! Maskara er jo alfaomega sammen med en vippetang. I tillegg ville jeg kjøpt et solpudder for å se friskere ut. Bare pass på at du ikke tar alt for mye i ansiktet. Dette er det jeg bruker selv i hverdagen. Mere trenger du ikke synes jeg
Catzy Skrevet 25. mai 2008 #16 Skrevet 25. mai 2008 Litt reklame for mineralsminkemerke: Norske Kiss Me Minerals har prøver som du kan kjøpe og teste ut farger. Det er nok til å legge på 3-4 dager, så slipper man å bruke masse penger på noe som ikke funker. http://www.kissme.no/ Har brukt fargen Anne i vinter, siden jeg har veldig lys hus med rosaskjær.
FantasDick Skrevet 26. mai 2008 #17 Skrevet 26. mai 2008 Jeg bruker (mineral)concealer der det trengs, mineralfoundation, (mineral)rouge og maskara. Trenger ikke mer enn det, og jeg ser bedre ut nå om dagen enn jeg gjorde tidligere med mer sminke på dagsplanen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå