Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Ungene mine har arvet noen hundre tusen kroner hver av en slektning. For å unngå for mye arveavgift ble vi nødt for å fordele dette direkte på ungene. Har hele tiden hørt at de mister utdanningsstipend når de har for høy formue. Hvor mye stipend er vanlig å få for en student? Hvor mye kommer de til å gå glipp av når den tid kommer om 6-7 år?
Skrika89 Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Jeg hadde formue på 150 tusen når jeg begynte å studere men det gikk ikke utover stipendet mitt.. Jeg fikk 50.000 ene året og 68.000 andre året jeg studerte.
Gjest Gjest_L Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Lånekassa gir deg jo ganske greie svar på nettsiden sin... Lånekassen Og Stine=) hvordan klarte du å få 50.000 og 68.000 i stipend, syntes det hørtes mye ut...
Skrika89 Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Lånekassa gir deg jo ganske greie svar på nettsiden sin... Lånekassen Og Stine=) hvordan klarte du å få 50.000 og 68.000 i stipend, syntes det hørtes mye ut... Jeg fikk borteboer, pluss maks grunnstipend.
Hinata Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Jeg fikk borteboer, pluss maks grunnstipend. Stipend er maksimum 32 000 eller noe i året, lån er en annen sak..
Skrika89 Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Stipend er maksimum 32 000 eller noe i året, lån er en annen sak.. Det er i hvertfall bare tull. maksimalt stipend uten lån er 58.000, det er bare å gå inn på lånekassa å bruke kalkulatoren der..Jeg hadde vel 10.000 i lån det siste året og 0 det første.
Hinata Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Det er i hvertfall bare tull. maksimalt stipend uten lån er 58.000, det er bare å gå inn på lånekassa å bruke kalkulatoren der..Jeg hadde vel 10.000 i lån det siste året og 0 det første. Hvor er det du finner at det er 58 000?? Se her, der står det at maksimalt utdanningsstipend for borteboere er 3400 kr pr måned og da er skoleåret som regel regnet som 10 måneder
Skrika89 Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Hvor er det du finner at det er 58 000?? Se her, der står det at maksimalt utdanningsstipend for borteboere er 3400 kr pr måned og da er skoleåret som regel regnet som 10 måneder Ja det er maks borteboer stipend men så kommer grunnstipendet i tilegg... http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Gå inn det så ser du.. Jeg fikk i hvertfall det. Og slike ting gidder jeg da virkelig ikke fortelle løgner om.
Hinata Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 Ja det er maks borteboer stipend men så kommer grunnstipendet i tilegg... http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Gå inn det så ser du.. Jeg fikk i hvertfall det. Og slike ting gidder jeg da virkelig ikke fortelle løgner om. Hmmm, rart, jeg får ikke opp noe om det, men kan kanskje være at det er grunnstipend når det er videregående opplæring? Jaja.. mye som skal læres og må sjekkes ut..
Gjest _Leela_ Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 (endret) Regner med at det er på videregående du går Stine=) ? Som student får man bare utdanningsstipend som er maks 3400,- i mnd + evt reisestipend og forsørgerstipend, forsto det som det var dette TS spurte om. Når man er student må man også stå på eksamen for at lånet skal gjøres om til stipend. Og altså overholde kravene til inntekt og formue. Endret 25. mai 2008 av _Leela_
Skrika89 Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 Regner med at det er på videregående du går Stine=) ? Som student får man bare utdanningsstipend som er maks 3400,- i mnd + evt reisestipend og forsørgerstipend, forsto det som det var dette TS spurte om. Når man er student må man også stå på eksamen for at lånet skal gjøres om til stipend. Og altså overholde kravene til inntekt og formue. ja jeg gikk videregående, men fikk mer i stipend en 3400kr i mnd. Jeg hadde ikke fullt lån. hadde utbetalt 5800 kr i mnd i fjord og fram til februar i år ( sluttet da) Maks lån når man bor borte er 12000 kr, så hvis man tar 68000 og trekker i fra 12000 kr (selv om ikke jeg hadde fullt lån) får man 56000 kr og dette blir fortsatt mer enn hva dere mener er fullt stipend.
Varsia Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 ja jeg gikk videregående, men fikk mer i stipend en 3400kr i mnd. Jeg hadde ikke fullt lån. hadde utbetalt 5800 kr i mnd i fjord og fram til februar i år ( sluttet da) Maks lån når man bor borte er 12000 kr, så hvis man tar 68000 og trekker i fra 12000 kr (selv om ikke jeg hadde fullt lån) får man 56000 kr og dette blir fortsatt mer enn hva dere mener er fullt stipend. Ja, men som noen prøver å påpeke, dette gjelder kun vgs, ikke høyere utdanning... Du får aldri i livet så mye stipend ved høyere utdanning, og det er vanskelig nok å få så mye når du er vgs-elev, selv fikk jeg totalt 32 000 i stipend da jeg var borteboer. Dette at formue skal avgjøre hvor mye man får i stipend synes jeg forøvrig er helt på trynet. Da jeg gikk vgs var det ei i klassen min som hadde arvet en del penger fra sin avdøde far, og dette gjorde at hun ikke fikk noe grunnstipend, kun borteboer (og med kun en forelder i live var det ikke barebare å få nok penger fra henne, for å leve på 3100 i måneden ER umulig). Men pengene hun hadde arvet fra sin far var jo låst fram til hun var 18, så det hjalp jo en 16-råing himla mye. Syns det bør være likt for alle, i hvertfall når man kommer til høyere utdanning, så jeg håper at formue ikke har så mye å si, kun inntekt?
Chord Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Jeg går på videregående nå og får ikke grunnstipend eller lån pga formuen og inntekten til foreldrene mine, som jeg for øvrig ikke mottar noe hjelp fra. Jeg får bostipend på 3100, med hybelleie på 2500. Rettferdig? Nope! Så er enig med deg Varsia. Burde vært likt for alle
Fluffie Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 Men gjelder spoersmaalet til TS stipend paa vgs eller hoeyere utdanning? For det er to vidt forskjellige ting.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #15 Skrevet 31. mai 2008 Det som er lønnsomt er at de investerer i bolig. Likningsverdien for boliger er så lav at inntektsgrensa ikke blir nådd når man eier bolig. Men spørsmålet er jo om barna har arvet nok til å kjøpe seg bolig. Mine foreldre var i samme situasjone ved mine besteforeldres død: de valgte å ikke la oss barna arve pengene med en gang, men overtok verdiene selv i stedet. Dette ga jo mer arveavgift totalt sett, men de ønsket ikke at overformynderiet skulle bli trukket inn (da kan man ikke forvalte pengene på en gunstig måte), lånekassas inntektsgrense og det faktum at vi ikke skulle vite at pengene var tiltenkt oss.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #16 Skrevet 1. juni 2008 Ungene mine har arvet noen hundre tusen kroner hver av en slektning. For å unngå for mye arveavgift ble vi nødt for å fordele dette direkte på ungene. Har hele tiden hørt at de mister utdanningsstipend når de har for høy formue. Hvor mye stipend er vanlig å få for en student? Hvor mye kommer de til å gå glipp av når den tid kommer om 6-7 år? Vel, da er det rett og rimelig at de mister stipendet. Stipend fra lånkassen skal være et sikkerhetsnett for de som ikke har penger til utdanning. Synes at støtte til utdanning burde blir i langt større grad behovsrpøvd her i landet. Dette ville sette en stopper for at "alle" utdanner seg og ender opp uten relevant jobb deretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå