Ce'Nedra Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Katten overlevde, så jeg kjørte ham til dyrlegen. I og med det var jeg som tok ham med dit, er det jeg som får veterinærregningene? Lurer litt på hvordan dette fungerer?
BAMBI<3 Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Vet ikke helt hvordan det fungerer men ville bare si at det er flott du tok ansvar når du kjørte på katten Det er alt for mange som bare driter i det, og som ikke engang stopper for og fjerne den fra veibanen
Gjest _Hufsa_ Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Enig med Bambi; veldig flott at du tok katten med til dyrlegen. Alt for mange som tenker "jaja, det var jo bare en katt" og lar den ligge å pines. Ellers så syntes jeg egentlig det bare er rett og rimelig at du tar på deg veterinærregningen siden det var du som faktisk kjørte på katten, men dette kan du sikkert diskutere med eierene om du har funnet dem? Kanskje dere kan splitte regningen 50/50? Eller kanskje eierene rett og slett ble så glad for at du tok med katten til dyrlegen at de ikke ser noe problem i å ta hele regningen selv? Hvordan går det med katten?
Gjest Joker'n Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Jeg skulle ønske det fantes flere som deg! Når det er sagt er jeg enig med Hufsa, kanskje du kan høre med eier om dere kan dele det 50/50 f.eks.
Noli Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Hvis katten er umerket og dermed "eierløs" vil den antagelig bli avlivet, siden vet. kan få tilbakebetalt utgifter ifm pleie av eierløse dyr, men da som regel bare avliving (siden man da uansett ikke regner med å ha noe sted å sende den når den er blitt frisk). Hvis katten er merket og de finner eieren, vil eieren få vet.regningen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Jeg kan ikke tenke meg at du får regningen, nei. Forhåpentligvis er eierne forsikret. Om en katt plutselig spretter ut fra en busk så har man jo ikke sjangs til å stoppe. Jeg synes faktisk ikke det er rett at den som da kjører på katten skal måtte betale noe for det. Hadde du vært uforsiktig eller noe, så ja, men når man kjører pent og pyntelig, så nei. Selv om man bare kjører i 30 km/t har man ikke sjangs til å stoppe om en katt kommer helt plutselig på.
Gjest Sisu Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Katten overlevde, så jeg kjørte ham til dyrlegen. I og med det var jeg som tok ham med dit, er det jeg som får veterinærregningene? Lurer litt på hvordan dette fungerer? Så godt å lese om noen som tar ansvar. Kjempefint
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Hei Kjempefint at du tok ansvar! Du skal ikke betale noenting. Dersom eier finnes, må nok vedkommende betale. Dersom eier ikke melder seg, kan veterinæren få refundert utgifter hos Mattilsynet. Vet du hvordan det går med katten?
Gjest Naria Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Om en katt plutselig spretter ut fra en busk så har man jo ikke sjangs til å stoppe. Jeg synes faktisk ikke det er rett at den som da kjører på katten skal måtte betale noe for det. Helt enig. Katten er eierens ansvar, og det er selvfølgelig eieren som må ta regningen.
Gjest Driver Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Enig med Bambi; veldig flott at du tok katten med til dyrlegen. Alt for mange som tenker "jaja, det var jo bare en katt" og lar den ligge å pines. Ellers så syntes jeg egentlig det bare er rett og rimelig at du tar på deg veterinærregningen siden det var du som faktisk kjørte på katten, men dette kan du sikkert diskutere med eierene om du har funnet dem? Kanskje dere kan splitte regningen 50/50? Eller kanskje eierene rett og slett ble så glad for at du tok med katten til dyrlegen at de ikke ser noe problem i å ta hele regningen selv? Hvordan går det med katten? Typisk tåpelig katte-eier, hvorfor skulle regningen havne hos noen andre enn eieren? Ta vare på dyrene deres så er det ingen som kjører på dem!
Ce'Nedra Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2008 Jeg fant eierne ved litt hjelp, så de var og sjekket at det var deres katt. Jeg har ikke hørt noe siden i går kveld, men dyrlegen hadde vært positiv. Noen kan jo kanskje synes at jeg skal betale, men jeg hadde faktisk ikke nubbsjans til å stoppe, selv om jeg bare kjørte i 60. Den spratt ut i veien foran bilen, det skjedde så fort. Det blir jo flere tusen kroner bare å rense setene for blod, fikse noe i fronten på bilen, og jeg bar han også til bilen i jakken min så den ble ødelagt. Så jeg føler kanskje at jeg har betalt min del.. Eieren sa i telefonen at det ikke var noe jeg kunne noe for, de hadde jo valgt at det skulle være en utekatt. Jeg er veldig lei meg for det som skjedde, men jeg kunne ikke gjort noe mer. Men nå hørtes det i alle fall ut som katten ville klare seg fordi jeg fikk ham med raskt til dyrlegen, og det er jo det viktigste. Jeg ble bare litt bekymret fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal få råd til en eventuell veterinærregning.
Maneo Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Noen kan jo kanskje synes at jeg skal betale, men jeg hadde faktisk ikke nubbsjans til å stoppe, selv om jeg bare kjørte i 60. Den spratt ut i veien foran bilen, det skjedde så fort. Det blir jo flere tusen kroner bare å rense setene for blod, fikse noe i fronten på bilen, og jeg bar han også til bilen i jakken min så den ble ødelagt. Så jeg føler kanskje at jeg har betalt min del.. Eieren sa i telefonen at det ikke var noe jeg kunne noe for, de hadde jo valgt at det skulle være en utekatt. Jeg er veldig lei meg for det som skjedde, men jeg kunne ikke gjort noe mer. Men nå hørtes det i alle fall ut som katten ville klare seg fordi jeg fikk ham med raskt til dyrlegen, og det er jo det viktigste. Jeg ble bare litt bekymret fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal få råd til en eventuell veterinærregning. Hvis du forklarer det du har skrevet over her til eierne, så kommer dere nok frem til en løsning. Kjempebra at du tok ansvar!
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Jeg føler med deg, Ce'nedra. Det er flott at du tar ansvar, for noe som strengt tatt ikke er din skyld. . Endret 23. mai 2008 av Helen
Zarabi Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Pappa var også uheldig å kjørte på en katt. Denne døde desverre, men pappa tok den med til dyrlegen for å finne en evt eier. De fant ingen og han fikk regning en uke senere på en kremert katt... men siden du har funnet eieren så kasnkje du "slipper"..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Om den som kjørte på dyret hadde måttet betale regningen, så hadde antall personer som bare lot dyret ligge igjen i gaten for å dø vært betraktelig høyere. Om en katteeier lar katten sin gå løs ute, så må de også regne med at katten kan komme til å hoppe ut rett foran en bil. Det er slikt man har forsikring for. Jeg har også svært vanskelig for å tro at en dyrlege har sendt regning på kremering av en katt til en som kom inn med en umerket katt. Dyrlegen vet jo at det er stor sannsynlighet for at personen da tenker "ok, da driter vi i å skaffe fremmede dyr hjelp neste gang".
Zarabi Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har også svært vanskelig for å tro at en dyrlege har sendt regning på kremering av en katt til en som kom inn med en umerket katt. Dyrlegen vet jo at det er stor sannsynlighet for at personen da tenker "ok, da driter vi i å skaffe fremmede dyr hjelp neste gang". Hva får deg til å tro at jeg lyver?? Dette er faktisk sant og pappa sa det selv, hva er poenget med å være pliktoppfyllende hvis man bare blir straffet for det senere. Han kommer nok ikke til å gjøre det samme nestegang. og det forstår jeg.. Beklager TS for at jeg sporet litt av...
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #17 Skrevet 23. mai 2008 Om den som kjørte på dyret hadde måttet betale regningen, så hadde antall personer som bare lot dyret ligge igjen i gaten for å dø vært betraktelig høyere. Så da tror du at dyrlegen tar utgiften og behandler dyret gratis? Neppe!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Så da tror du at dyrlegen tar utgiften og behandler dyret gratis? Neppe! Om en dyrlege får inn et dyr, så blir dyret behandlet eller avlivet. Den som leverer et dyr han ikke eier, må heller ikke betale for dette. Da er det opp til dyrlegen om han vil behandle dyret eller ikke. Om behandlingen er dyr og tidkrevende blir et eierløst dyr mest sannsynlig avlivet.
lunina Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Hadde det vært min katt så ville jeg heller at katten ble tatt med til dyrlegen og at jeg fikk regningen, enn at den ble liggende der for å dø. Men samtidig, hadde jeg kjørt på et dyr så hadde jeg tatt dyrlegeregningen for den. Drit nå i bilen og jakken, er det et dyr jeg har skadet så får no bare det være. Å overlate hele regningen til eieren blir for dumt: "Hei, eg knertet katten din, her får du en regning på 1500 spenn, og btw jakken min ble ødelagt!" Nei. Sårri.
Helen Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå