Tule Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 hei dene skolen velger alta og forby klining og klåing på skolen men ikke bare det du skal ogsa forby kyssing, det må vere tapelig di sier "problemet" er storst hos di elste javel, jeg kan vere enig i at volsom klining og intime berøring ikke har noe på skolen og gjøre, men og gi verandre et venlig kys eler en klem det er da og ga forlangt, og va med di sma barna, va slags intryk vil di fa av verden, kjærester fins i ale aldre her er saken http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2438461.ece jeg tror dete vil skli ut, jeg haper nesten det og, jeg tror ike jeg vile greid og snake til noen for bare kysing, jeg haper nesten ike di greier og håndheve det hilsen
lille_lam Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synes det er et fint tiltak, nå tror jeg ikke de mener at vanlig klemming skal forbys, men heller kyssing, klining og klåing.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synest også at dette virker som et bra tiltak. Elever på barneskoler er små. De er altfor små til å sitte å kline i friminuttet. Grensen mellom barn og voksen har de siste årene blitt mer og mer utydeli, og dette er et fint tiltak for å vise elevene at dette ikke er noe de bør holde på med. Grensen mellom kyssing og klining er hårfin, og når de forbyr det ene, kan det være like greit å forby det andre for å unngå konflikter om grenser ol.
Sans Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Jeg vet hva jeg holdt på med da jeg var 11-12 år gammel. Men det var i skjul, og ville aldri funnet på å kline med en gutt i full offentlighet!!! Dette er barn, og det bør egentlig være unødvendig å måtte si til barn at de ikke skal klå (seksuelt, vil jeg tro, ikke bare "lek", hvis dere skjønner forskjellen) på hverandre i full offentlighet. Det er noe som skal være så "forbudt" og flaut for denne aldersgruppen, at evt utforsking er skjult fra voksenpersoner. Jeg mener ikke at man skal si til barna at det er feil å ville kysse hverandre, man skal ikke få et "hysj hysj"-forhold til det heller, hvor ungene ikke tør å være åpne osv. Men personlig synes jeg ikke noe om et samfunn som er blitt så seksualisert at barn må stoppes i handlinger de er altfor unge for. Og slik jeg leser artikkelen, så er problemet blitt nokså ekstremt på denne skolen. Et kyss i ny og ne, det er som sagt ok, men at det er blitt et problem at ungene kliner og klår i skolegården??? DA har det gått for langt!!!!
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synes det er et fint tiltak, nå tror jeg ikke de mener at vanlig klemming skal forbys, men heller kyssing, klining og klåing. hei men vorfor ikke kune gi verandre et lite kyss, det er da bare søtt og ikke noe farlig, jeg trode dete var holdninger vi hade lakt vek for lenge siden, jeg er glad og ha kjereste er da bare helt normalt, vorfor er det feil at di kan kyse pa skolen di gjor det sikert hjeme, jeg kan vere enig i det med klining og klaing men man burde da kune se forskjel pa et kys og kling, hade jeg vert forelder der hade jeg protester det far vere grenser for vor pietistisk man skal vere, va med signalene vorfor skal dete vere noe feil og gjore, va med og fa et normalt forhold til sin krop og sin følelser, som noen skriver i komentaren til artikelen, dete er for di blir voksne la di fa kose seg for ting blir alvor hilsen
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synest også at dette virker som et bra tiltak. Elever på barneskoler er små. De er altfor små til å sitte å kline i friminuttet. Grensen mellom barn og voksen har de siste årene blitt mer og mer utydeli, og dette er et fint tiltak for å vise elevene at dette ikke er noe de bør holde på med. Grensen mellom kyssing og klining er hårfin, og når de forbyr det ene, kan det være like greit å forby det andre for å unngå konflikter om grenser ol. hei eh for sma til og kline, altsa kyse gjør di helt ned i barnehagealder tvilinger kyser verandre i mors liv og sa skal det vere galt i skolen, kysing er like normalt for barn som voksen va slags samfun far vi sier jeg bare hilsen
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg vet hva jeg holdt på med da jeg var 11-12 år gammel. Men det var i skjul, og ville aldri funnet på å kline med en gutt i full offentlighet!!! Dette er barn, og det bør egentlig være unødvendig å måtte si til barn at de ikke skal klå (seksuelt, vil jeg tro, ikke bare "lek", hvis dere skjønner forskjellen) på hverandre i full offentlighet. Det er noe som skal være så "forbudt" og flaut for denne aldersgruppen, at evt utforsking er skjult fra voksenpersoner. Jeg mener ikke at man skal si til barna at det er feil å ville kysse hverandre, man skal ikke få et "hysj hysj"-forhold til det heller, hvor ungene ikke tør å være åpne osv. Men personlig synes jeg ikke noe om et samfunn som er blitt så seksualisert at barn må stoppes i handlinger de er altfor unge for. Og slik jeg leser artikkelen, så er problemet blitt nokså ekstremt på denne skolen. Et kyss i ny og ne, det er som sagt ok, men at det er blitt et problem at ungene kliner og klår i skolegården??? DA har det gått for langt!!!! hei jeg kan vere enig i det du sier og det er det jeg vil fa fram og, men her vil di forby kysing ogsa og det tror jeg vil odelege hele forbudet, et forbud er avhengig av respekt og dete tror jeg inge vil respektere og foreldrene vil nok ike gjore noe ut av det om det komer beskjed om at barnet har kyset derfor vil dete odelege jeg syns nesten det var bedre med den skolen som lagde klinekrok der kune di kyse og kline una folk, jeg tror di bare skule ha forbudt klining og klaing, altså seksualisert optreden dersom di skule ha fat respekt hilsen
lille_lam Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 hei men vorfor ikke kune gi verandre et lite kyss, det er da bare søtt og ikke noe farlig, jeg trode dete var holdninger vi hade lakt vek for lenge siden, jeg er glad og ha kjereste er da bare helt normalt, vorfor er det feil at di kan kyse pa skolen di gjor det sikert hjeme, jeg kan vere enig i det med klining og klaing men man burde da kune se forskjel pa et kys og kling, hade jeg vert forelder der hade jeg protester det far vere grenser for vor pietistisk man skal vere, va med signalene vorfor skal dete vere noe feil og gjore, va med og fa et normalt forhold til sin krop og sin følelser, som noen skriver i komentaren til artikelen, dete er for di blir voksne la di fa kose seg for ting blir alvor hilsen Hei, i overskriften står det : Barneskole forbyr kyssing, klining og klåing. Du er en voksen person og du kan så klart gjøre det som passer. Men jeg synes nå at barn på både lavere og høyere klassetrinn bør være opptatt av andre ting i friminuttet, de vil uansett få muligheten til å kysse så mye de vil når de blir voksne. Vi forventer jo det samme av de voksne på deres arbeidsplass, hva hvis vi voksne skulle kysse, kline og klå på arbeidsplassen? Veldig upassende synes jeg. Det er ikke veldig søtt når det er vanlig på en barneskole at ungene står å kysser, kliner eller klår på hverandre i skolegården.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Og ja, et lite kyss kan helt sikkert aksepteres. Men de som ikke får kline blir sittende å gi verandre lette kyss hele friminuttet - fordi det er lov - blir det litt feil Endret 22. mai 2008 av Helen
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Og ja, et lite kyss kan helt sikkert aksepteres. Men de som ikke får kline blir sittende å gi verandre lette kyss hele friminuttet - fordi det er lov - blir det litt feil hei vorfor det det er da bare søtt, det er da vår, hva med sfo skal de nektes der? husk at barna har mye av tiden sin i ofentlighet vi voksne har mye mer privat, jeg syns de bør fa lov til og kysse det vil gi forbudet mer respekt det er klåing og klining som er og ga for langt, det er da bare søt om voksne kyser verandre og vi har fåt et kalt samfunn va om flere turte og vise følelser, jeg syns ike det skal vere sa tabu vi har jo fat en veldig festlig skilsmise statistik hilsen Endret 22. mai 2008 av Helen
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2008 Hei, i overskriften står det : Barneskole forbyr kyssing, klining og klåing. Du er en voksen person og du kan så klart gjøre det som passer. Men jeg synes nå at barn på både lavere og høyere klassetrinn bør være opptatt av andre ting i friminuttet, de vil uansett få muligheten til å kysse så mye de vil når de blir voksne. Vi forventer jo det samme av de voksne på deres arbeidsplass, hva hvis vi voksne skulle kysse, kline og klå på arbeidsplassen? Veldig upassende synes jeg. Det er ikke veldig søtt når det er vanlig på en barneskole at ungene står å kysser, kliner eller klår på hverandre i skolegården. hei og kyse er da sot, og som jeg sa du ma huske på at barna har mye mer av tiden sin i det åpne rom en os når skal di ha lov, jeg kan vere enig i at di kan holde seg una andre og at klining og anen beroring kan vere forbudt hilsen
lille_lam Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 hei og kyse er da sot, og som jeg sa du ma huske på at barna har mye mer av tiden sin i det åpne rom en os når skal di ha lov, jeg kan vere enig i at di kan holde seg una andre og at klining og anen beroring kan vere forbudt hilsen Jeg ser at du flere ganger sier at å kysse er søtt, men det er ikke alltid det passer! Og jeg synes nå det er bedre at de unge er opptatt av andre ting i friminuttet.
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2008 Jeg ser at du flere ganger sier at å kysse er søtt, men det er ikke alltid det passer! Og jeg synes nå det er bedre at de unge er opptatt av andre ting i friminuttet. hei og va er det som er galt med det? i en verden der di tøfeste spillene og den største tvn og de dyreste skoene er det som teler mest syns jeg det er fint at barna har begynt og dyrke slike ting som det og ta vare pa verandre og nerhet til verandre det har ike med og kjope men og gi verandre noe nar jeg tenker pa vor vanskelig det var for og vere apen om det man folte for en annen før sa syns jeg det er bra at det er blit mer stuerent hilsen
lille_lam Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 (endret) hei og va er det som er galt med det? i en verden der di tøfeste spillene og den største tvn og de dyreste skoene er det som teler mest syns jeg det er fint at barna har begynt og dyrke slike ting som det og ta vare pa verandre og nerhet til verandre det har ike med og kjope men og gi verandre noe nar jeg tenker pa vor vanskelig det var for og vere apen om det man folte for en annen før sa syns jeg det er bra at det er blit mer stuerent hilsen Det er ikke noe galt i det, men synes du det passer seg overalt? Du velger å overse endel av de tingene jeg skriver og henger deg opp i noe synes jeg. Man kan vel lære barn og ha nærhet og å bry seg om hverandre uten at de må kysse?? Og nå begynner jeg å få problemer med å forstå hva du skriver. Endret 22. mai 2008 av lille_lam
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 hva med å ha separate skoler for jenter og gutter til de er 13?hehe
Gjest regine ii Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Skjønner overhode ikke at dette skal være noe å hisse seg opp over! Vi snakker om BARN - BARN i alderen 11-12 år. At det er "søtt" eller "naturlig" at de kliner og klår er helt hårreisende å mene. Dette er ikke snakk om "nærhet" og "å ta vare på hverandre", å forsøke og vri det til det er jo bare dumt! Jeg kan ikke se annet enn positivt på en skole som tar dette på alvor. Erfaringsmessig er det garnatert flere av barna som har blitt "klådd" på av andre barn som finner dette meget ubehagelig. I en del sammenhenger er det snakk om seksuell trakassering, selv om det "bare" er mellom barn. Vi er vel mange jenter osm har hatt ubehagelige opplevelser med at jevnaldrende gutteklassekamerater har "klådd" på oss, uten at det har blitt tatt på alvor av lærerstanden. Det som er trist er at situasjonen har blitt slik at skolen ser seg nødt til å lage et forbud.
lille_lam Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Skjønner overhode ikke at dette skal være noe å hisse seg opp over! Vi snakker om BARN - BARN i alderen 11-12 år. At det er "søtt" eller "naturlig" at de kliner og klår er helt hårreisende å mene. Dette er ikke snakk om "nærhet" og "å ta vare på hverandre", å forsøke og vri det til det er jo bare dumt! Jeg kan ikke se annet enn positivt på en skole som tar dette på alvor. Erfaringsmessig er det garnatert flere av barna som har blitt "klådd" på av andre barn som finner dette meget ubehagelig. I en del sammenhenger er det snakk om seksuell trakassering, selv om det "bare" er mellom barn. Vi er vel mange jenter osm har hatt ubehagelige opplevelser med at jevnaldrende gutteklassekamerater har "klådd" på oss, uten at det har blitt tatt på alvor av lærerstanden. Det som er trist er at situasjonen har blitt slik at skolen ser seg nødt til å lage et forbud. Enig!
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 22. mai 2008 Det er ikke noe galt i det, men synes du det passer seg overalt? Du velger å overse endel av de tingene jeg skriver og henger deg opp i noe synes jeg. Man kan vel lære barn og ha nærhet og å bry seg om hverandre uten at de må kysse?? Og nå begynner jeg å få problemer med å forstå hva du skriver. hei jeg ser bare ikke va som er galt med at di far lov og kyse verandre i friminutet sa lenge di ike driver seksualisert adferd hilsen
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2008 Skjønner overhode ikke at dette skal være noe å hisse seg opp over! Vi snakker om BARN - BARN i alderen 11-12 år. At det er "søtt" eller "naturlig" at de kliner og klår er helt hårreisende å mene. Dette er ikke snakk om "nærhet" og "å ta vare på hverandre", å forsøke og vri det til det er jo bare dumt! Jeg kan ikke se annet enn positivt på en skole som tar dette på alvor. Erfaringsmessig er det garnatert flere av barna som har blitt "klådd" på av andre barn som finner dette meget ubehagelig. I en del sammenhenger er det snakk om seksuell trakassering, selv om det "bare" er mellom barn. Vi er vel mange jenter osm har hatt ubehagelige opplevelser med at jevnaldrende gutteklassekamerater har "klådd" på oss, uten at det har blitt tatt på alvor av lærerstanden. Det som er trist er at situasjonen har blitt slik at skolen ser seg nødt til å lage et forbud. hei jeg er enig i det du skriver men her er det snak om og nekte dem og kyse og det mener jeg er feil og bare kyse mener jeg ma vere lov, om noen er utsat for trakasering burde man snake om det i klasen og snake om god og darlig adferd og snake om va som er ok og gjore og va som ikke og ike lage forbud som kanskje ike blir respektert hilsen
Tule Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 22. mai 2008 Enig! hei som jeg sier det er jeg og men det er altsa forskjel pa trakasering og at kjerester kyser hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå