Gjest Gjest_Latsekken_* Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Vanligvis liker jeg å lage mat, men iblant er det ikke tid til noe særlig, og andre dager orker jeg rett og slett ikke tanken på å lage mat engang. På sånne dager er frossenpizzaen en god venn å ha. Men hva om slike dager kommer 2-4 dager på rad? Kan jo ikke spise frossenpizza så ofte. Er det noen som har råd til hva man kan lage som er like enkelt? Fjordlands ferdigmiddager er jo kjekke selvsagt, men det blir dyrt siden jeg har en samboer med stor appetitt. (Hadde funket greit for meg alene) Fiskegrateng og ferdiglasagne i frysedisken på butikken er heller ikke aktuelt, da min samboer heller går sulten enn å spise disse. Det beste hadde kanskje vært om jeg hadde noe hjemmelaget i fryseren som bare trengte å tines og varmes i mikroen. Men hva passer til å fryses? Har prøvd med lapskaus en gang, men det smakte ikke godt etterpå. Ble liksom så kornete. Noen som har ideer?
Arwen Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Lasagne er hvertfall greit å fryse. Jeg har alltid masse tomatsaus i fryseren, kjøttboller kan også frysere, da er det bare å koke pasta ved siden av.
liv Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 hamburger? Pølse? Poteter er ikke noe sælig å fryse nei
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Middager jeg har i frysen nå er - flere typer gryteretter - hjemmelaget fiskegrateng - lasagne - moussaka - skinkegrateng - laksepai - lapskaus Ellers kommer jeg ikke på noe som er lettere å lage en frossenpizza, om man ser vekk fra disse ferdigpaiene og slikt. Skal det være like lett må det jo være noe man bare kan putte rett i mikroen/stekeovnen, og ferdig med det. Jeg har et par-tre dager i uken der jeg ikke har veldig liten tid fra jeg kommer hjem til jeg skal på trening, og den tiden gidder jeg ikke bruke til matlaging. Da har jeg alltid bare gamle middagsrester til middag. Om man godtar at man må passe på litt, så kan man jo lage woker. Kjøpe ferdig wokblanding, så er det bare å hive på stekepannen og passe på at det ikke brenner seg.
Lilith Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Wok! Kjøp sånne wokgrønnsaker og kyllingfilet, og voila! Middag på en-to-tre Eller, kjøp hurtigris og lag ris ferdig. Sleng i stekepanna med det du måtte ha av grønt + kjøttrester og et egg og server med søt chilisaus eller soyasaus. Enkelt og greit
Gjest Naria Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Kjøttsaus til spagetti. Da er det bare å tine opp sausen og koke sapgetti, veldig enkelt! Lager alltid ekstra kjøttsaus, så jeg har å fryse ned.
Amalie_85 Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Middager jeg har i frysen nå er - flere typer gryteretter - hjemmelaget fiskegrateng - lasagne - moussaka - skinkegrateng - laksepai - lapskaus Laksepai? Det hørtes innmari godt ut. Har du en oppskrift?
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Pasta carbonara er kjemperaskt å lage men man må jo selvsagt ha ingrediensene: Egg, matfløte, parmesan, bacon Jeg liker også fiskekaker servert med wokede grønnsaker og tzatziki eller sweet chilisaus iblandet kesam til. Men synes fiskekaker som har vært frosne ikke er særlig godt. Enig i at det er lurt å ha kjøttsaus til pasta i frysen. Det som jeg med hell også har laget og fryst ned og tatt opp igjen er hønsefrikase.
Gjest ff Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Wraps: Lefser Krydderost evt dressing ferdig salatblanding ferdig salatkylling -Spis
Gjest Gjest_Latsekken_* Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Tusen takk for mange gode råd! En dag jeg har god tid skal jeg lage en enorm porsjon gryterett som jeg kan fryse i mindre porsjoner. Og kanskje noe skinkegrateng og laksepai, dersom den som skrev det kan være så snill og gi meg en oppskrift. Og jeg skal lage en god porsjon pastasaus. Takk også for råd om lettvinte hverdagsretter som jeg kan lage på rappen. Føler meg allerede inspirert til middagen i morgen! Hvordan går det å fryse pastaretter? Er det fortsatt spiselig når man tiner og varmer de opp? Jeg ser for meg pastaskruer/penne i rikelig med saus. Eller er det best å bare fryse sausen og koke pastaen for seg selv mens man tiner sausen? Er det spesielle andre ting enn poteter (som i lapskaus) som ikke egner seg særlig for frysing? Jeg er litt grønn på dette med å fryse matvarer jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Denne retten tar like lang tid å tilberede som det tar å åpne en pizzapakke og sette den i ovnen. Bland sammen fløte og sweet chilli saus i en ildfast form (bruk visp). Husker ikke helt målene i farten, men mer fløte en chilli. Du får ta det du tror du vil like. Legg kyllingfileter oppi, krydre de litt med salt & pepper først. Ta i ovnen i 30-45min (står 30 i oppskriften, men da blir de ikke gjennomstekt, i alle fall ikke de ekstra store filetene fra First Price). Ellers så fryser jeg det aller meste med godt eller tilfredsstillende resultat.
Gjest hCelsea Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er heller ikke god på å fryse ned mat. Er veldig dårlig på å bruke mat i fryseren. Klarer ikke å planlegge middagen dagen før og ta ut for tining over natt og har ikke mikrobølgeovn heller. Så når jeg har dårlig tid til å lage middag blir det følgende: - Fiskekaker med wokede grønnsaker eller couscous - Ferdiggrillet kylling med salat evt. couscous - Pasta med saus fra pose (pastasaus med urter og ost) med bacon og champignon i evt. skinke - Tomatsuppe fra pose med pølsebiter evt. fetaostterninger, ostesmørbrød til - Omelett med bacon, pølsebiter, champignon, purre, baconost og ost Og brød til. Hvis man vil ha poteter er det et tips å bruke mandelpoteter, dele de i 4, ha på olje og krydder og steke de i ovnen på 250 grader
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Jeg pleier å ty til pølser. Ikke spesielt sunt, men godt! Ellers har jeg en pastarett som jeg liker som er rask (Tomatsaus med krepsehaler og fetaost) De nye fiskekakene som er kommet med ost og bacon er blitt en favoritt og de kan jo serveres med enkelt tilbehør f.eks. salat og brød. Wok er raskt å lage, scampi og kamskjell er jo godt i og har rask steketid. Grillet kylling er en favoritt og den meksikanske salaten man bare blander sammen er godt tilbehør sammen med loff.
Nigo-san Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Har ikke så mange late dager, men ofte må jeg lage middag på ti minutter mellom skole, aktiviteter og lekser. Gode travere er - posesupper, gjerne spritet opp med det man har i skapet. - salater - diverse pasta. Saus på boks funker greit. Et velsmakende og utrolig enkelt alternativ er å skjære røkelaks i små biter, steke i panna med creme fraiche, og servere med penne. Tar null tid! - Rømmegrøt fra Toro
Gjest Eurydike Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Jeg vil slå et slag for hurtigmiddagen man sjelden tenker på: en real biff. Et par forslag til oppskrifter: Biff med salat av grønne bønner og cherrytomater Biff med tomat, babyspinat, chili og feta. Litt godt brød ved siden av hvis du trenger mer mat, og aller helst et glass rødvin. Da snakker vi! Ikke så greit å ta opp av fryseren i siste liten, kanskje, men en fersk biff kan godt ligge noen dager i kjøleskapet, i påvente av en travel dag. Lammekoteletter med hummus (av hermetiske kikerter, kjør raskt sammen i foodprocessor) og tomatsalat er en annen rask løsning i samme gate. Når det gjelder pasta, er spaghetti alla puttanesca en smart slager - lett å lage på kort varsel med noen enkle ingredienser på lur i skap og kjøleskap. Sausen blir ferdig på den tiden det tar å koke pasta. Endret 23. mai 2008 av Eurydike
ashera Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Penne med blåmuggost og valnøtter er en slager her i huset. Kok ønsket mengde pasta. Mens den koker, lager du sausen: 100 g blåmuggost etter smak smules i 1,5, dl melk og smeltes. En god neve valnøtter ristes i panne og has i. Klipp en bunt bladpersille over og bland det hele i nykokt pasta. Server med godt brød og tomatsalat til (tomat, rødløk, evt. basilikum, olivenolje) Endret 23. mai 2008 av junia
ashera Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Enda en rett med penne: Fres en hakket rødløk i olivenolje. Tilsett en boks tomater, nykvernet pepper, en god klype timian og litt havsalt. La koke mens pastaen koker. Ha i en boks tunfisk i vann og en stor neve sorte stenfrie oliven. Varm opp og hell over nykokt pasta.
Gjest Casey Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Enda en rett med penne: Fres en hakket rødløk i olivenolje. Tilsett en boks tomater, nykvernet pepper, en god klype timian og litt havsalt. La koke mens pastaen koker. Ha i en boks tunfisk i vann og en stor neve sorte stenfrie oliven. Varm opp og hell over nykokt pasta. Jeg ville ha byttet ut tunfisk med noe annet, men bortsett fra det hørtes det veldig bra ut. Hva kunne man ha byttet ut tunfisken med?
Gjest Eurydike Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Jeg ville ha byttet ut tunfisk med noe annet, men bortsett fra det hørtes det veldig bra ut. Hva kunne man ha byttet ut tunfisken med? Jeg drister meg til å komme med et par forslag - junia har kanskje andre: - Kyllingfilet i strimler, eller -reker ( må ikke koke, bare varmes i sausen). Ang. kyllingfilet og pasta har jeg en liknende kjapp variant: Kok spaghetti (gjerne fullkorn). Stek i mellomtiden strimlet kyllingfilet raskt i olivenolje. Ta opp, surr hvitløk og chili i samme panne, tilsett friske, grovhakkede klasetomater, gode oliven (gjerne kalamata) og kapers. Kok 4-5 min, ha i kyllingfileten og masse hakket bladpersille eller frisk basilikum. Bland med nykokt pasta, og ha revet parmesan på toppen. Ferdig på den tiden det tar å koke pastaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå