Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sitter og fyller ut skjemaet for henvendelse til konfliktrådet, og har spørsmål som jeg ikke finner svar på:

1) På skjemaet er det et felt som innklagde parten må fylle ut/signere. Selvsagt vil han ikke gjøre det. Hva skjer da?

2) Hva koster meglingen? Må jeg betale for at de skal behandle min sak? Finner ikke svar på dette på nettsiden heller.

2) Om innklagde parten uteblir fra høringen, kan jeg få saken avgjort med dom på stedet?

3) Vinner jeg saken, hvem betaler mine kostnader? Hvordan får jeg pengene som konflikten dreier seg om tilbakebetalt?

Setter pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min erfaring med Konfliktrådet er temmelig begrenset, så jeg kan kun svare på hva som skjer under punkt 1.

Begge parter må si seg villig til å møte til mekling i Konfliktrådet. Om den innklagede part ikke vil møte- noe som var tilfellet for oss også- så blir saken tilbakesendt til politiet, hvis det var en politisak i utgangspunktet.

Og så... *trommevirvel*... blir den gjerne henlagt. Så hvis motparten ikke gidder å møte i Konfliktrådet, kan du like gjerne glemme spørsmål 2,3 og 4.

Dessverre. :tristbla:

Endret av Nigo-san
Gjest Gjest
Skrevet
Sitter og fyller ut skjemaet for henvendelse til konfliktrådet, og har spørsmål som jeg ikke finner svar på:

1) På skjemaet er det et felt som innklagde parten må fylle ut/signere. Selvsagt vil han ikke gjøre det. Hva skjer da?

Svar: Vet ikke. I den saken jeg kjenner ordnet politiet alt.

2) Hva koster meglingen? Må jeg betale for at de skal behandle min sak? Finner ikke svar på dette på nettsiden heller.

Svar: I den saken jeg kjenner betalte ingen noe.

2) Om innklagde parten uteblir fra høringen, kan jeg få saken avgjort med dom på stedet?

Svar: Da går saken tilbake til politiet hvis det er en politisak. I saken jeg kjenner

bøtla politiet gjerningspersonen. Hun fikk en bot på 5000 kroner for legemsbeskadigelse. Hun vedtok ikke boten og politiet mente hun kanskje hadde reist til sitt opprinnelsesland. Nå er det over et år siden voldsepisoden skjedde. Politiet har bestemt at det skal tas ut tiltale og saken kommer sannsynligvis opp i Tingretten til høsten (hvis poltiet finner henne). Hvis det ikke er en politisak må du nok engasjere advokat. Det kan bli dyrt!

3) Vinner jeg saken, hvem betaler mine kostnader? Hvordan får jeg pengene som konflikten dreier seg om tilbakebetalt?

Svar:Hvis det er en politisak koster ikke saken deg noe. I enkelte tilfeller har man krav på noen timer med bistandsadvokat. I de fleste tilfellene taler aktor (poltiet) din sak (tror jeg). Hvis det er en sivil sak og du engasjerer advokat og får fri rettshjelp, må du uansett i de aller fleste saker betale en egenandel på rundt 3400 kroner. Hvis du vinner saken tror jeg ikke du får dekket alle advokatkostnader. Hvis du går langt (hvis det ikke blir rettsforlik) og taper, kan det bli veldig dyrt. Forhør deg med en jurist med kopetanse fra det feltet saken dreier seg om. Jeg har ingen juridisk kompetanse. Bare egne erfaringer. Lykke til!

Skrevet

Takker for svar så langt. Får inntrykk at at konfliktrådet er bortkastet tid... I mitt tilfelle dreier det seg ikke om politisak, men ikke tilbakebetalt privatlån på et stort beløp.

Er det virkelig mulig at i dagens samfunn, får drittsekkene herje som de vil, og konfliktrådet henlegger saken eller viser til at jeg evt må politianmelde saken først? Da er det ikke rart at folk gir opp i desperasjon..

Skrevet

Kan ikke ett ubetalt privatlån sendes til inkasso? På den måten så kan det jo gå så langt som tvangssalg/uttak av pant i eiendom eller hva det nå heter.

Skrevet
Kan ikke ett ubetalt privatlån sendes til inkasso? På den måten så kan det jo gå så langt som tvangssalg/uttak av pant i eiendom eller hva det nå heter.

Jeg viste ikke at man kunne oversende private øko-saker til inkasso. Er det virkelig tilfelle? Hvor kan jeg sjekke det?

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som om forliksrådet er mer rett enn konfliktrådet.

Skrevet
Høres ut som om forliksrådet er mer rett enn konfliktrådet.

Takk for tipset. Hva er forskjellen mellom konflitrådet og forliksrådet da..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...