Gå til innhold

Kommentar ang. at jeg drikker lite

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet

Jeg har kuttet ned på hvor mye jeg drikker på fest. Nå drikker jeg kanskje to halvlitere på vorspiel, og én øl på byen.

Gjør det fordi:

- Jeg liker kun å bli brisen, ikke full. Synes ikke rusen er noe særlig.

- Får både fylleangst og veldig fyllesyke dagen derpå hvis jeg drikker meg full.

- Jeg liker å ta vare på kroppen min.

Har fått flere negativt ladede kommentarer på at jeg drikker lite.

Den siste løs slik:

"Du er så opptatt av å følge normer i samfunnet om at en ikke skal drikke mye. Hva så om folk bli fulle og spyr? Det gjør meg ingenting. Du er så uptight. Jeg kjenner meg veldig igjen i deg" (Hun hadde dårlig selvtillit da hun var ung, og det er det hun refererer til. Jeg sliter ikke med det.)

Hva svarer man? :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si at det gjør ikke deg noe heller om andre drikker og spyr, men at helst ikke vil bli for full og dårlig selv. Så spør du om den andre synes det er så fint å være fyllesyk dagen derpå.

Jeg er sånn som deg, drikker ikke så mye at jeg får en dårlig dag derpå. Hater å kaste bort en hel dag på å være syk pga fylla.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt avholds, av mye av de samme grunnene som deg, og jeg får sånne kommentarer i enhver sammenheng hvor andre drikker/snakker om alkohol. Jeg er helt utrolig lei deg. Jeg fatter og begriper ikke hva det er som plager andre med at noen velger å ha noe annet i glasset enn dem selv.

Du kunne svart henne at du ikke brydde deg om trendene i samfunnet, og så sagt henne grunnene til hvorfor du ikke drikker. Og gjerne lagt til i en skarp tone at ingen har noe med hva du har i glasset.

Jeg opplever at de aller fleste faktisk hopper rett på den konklusjonen at jeg er uberreligiøs (jeg er svoren ateist...). Det at noen ikke har lyst til å være ruset klarer de tydeligvis ikke ta inn over seg.

Skrevet

Var hun full når hun sa det?

Isåfall så har jeg funnet ut etter mange forsøk, at det ikke er noen vits i å prøve å få endret meningen til fulle mennesker!

Men jeg synes det virket som en ganske dømmende person... Og hun sliter vel fortsatt med dårlig selvtillit, ellers hadde hun ikke behøvd å drikke seg full :)

Jeg hadde bare sagt at jeg ikke var enig i hennes tolkning av situasjonen, da særlig fordi du faktisk er deg selv! Og ingen vet vel bedre enn deg hva som er best for deg! Men hvis hun vil tro mer på sin egen tolkning kunne ikke det brydd meg mindre, fordi jeg har ikke dårlig selvtillit!

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet
Hater å kaste bort en hel dag på å være syk pga fylla.

Samme her. Synes også at selve kvelden forsvinner så fort i vås og ingenting hvis en er full.

Andre må gjerne drikke. Det er deres sak.

Noe jeg synes er ironisk er at normen i mange miljøer (blant annet i det miljøet jeg skrev om) er at en skal drikke mye. Det er jo nettopp derfor jeg får kommentarer.

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet
Var hun full når hun sa det?

Ja, men ikke dritings, tror jeg.

Det hun sier er jo bare spekulasjoner.

Tror og håper hun er mer fornuftig når hun er edru. Tror muligens hun har dårligere selvtillit enn hun sier, ja.

Leste linken om det å være introvert, forresten. Tror det er det misforståelsen handler om også. Hun er nemlig ekstrovert, i motsetning til meg. Så hun tolker det at jeg er rolig og drikker lite som dårlig selvtillit.

Gjest Gjest
Skrevet
Samme her. Synes også at selve kvelden forsvinner så fort i vås og ingenting hvis en er full.

Andre må gjerne drikke. Det er deres sak.

Noe jeg synes er ironisk er at normen i mange miljøer (blant annet i det miljøet jeg skrev om) er at en skal drikke mye. Det er jo nettopp derfor jeg får kommentarer.

Du får kommentere det da, hvis du får en lignende kommentar igjen. At det er du som tydeligvis bryter med normen i samfunnet, hvis man skal ta folkene på vorspielet som et representabelt utsnitt, og hun/han som følger normen. Og så får du legge til at mye alkohol har ingen god effekt på deg, men litt gjør deg i et godt humør og det er det du helst vil være på fest.

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet
Du får kommentere det da, hvis du får en lignende kommentar igjen. At det er du som tydeligvis bryter med normen i samfunnet, hvis man skal ta folkene på vorspielet som et representabelt utsnitt, og hun/han som følger normen. Og så får du legge til at mye alkohol har ingen god effekt på deg, men litt gjør deg i et godt humør og det er det du helst vil være på fest.

Jeg sa det. Jeg ville bare høre andres kommentarer på saken. :)

Skrevet

Jeg drikker heller ikke mye. Jeg sa det var fordi jeg hadde konvertert til Islam.

Det hjalp på en måte, men det var liksom ikke helt kult å hele tiden bli spurt om Islam heller - så jeg måtte bare gi opp den "karrieren".

Si det som det er. :)

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Jeg har også kutta ned på alkoholinntaket når jeg er ute. Før kunne jeg drikke masse, men de siste årene har jeg fått litt bedre selvtillitt og skjønt at da jeg egentlig ikke liker å være så full (samme grunner som deg) så er det liten vits.

Mange av mine venner drikker endel, men jeg får egentlig ikke må mange kommentarer på at jeg har kutta ned. Tror kanskje det har litt med alder å gjøre. Er 21 år, og kan kose meg litt mer med vin ol, istedenfor å bli sørpefull hver helg.

Det er hvertfall godt det er flere av oss som ikke har alkohol som "religion." Føler normen i samfunnet, særlig når jeg var litt yngre var å bli mest mulig drita.

Skrevet

Det er rart at det skal være slik. At en er asosial eller "uptight" dersom en ikke drikker eller drikker lite. Føler det samme selv. Jeg blir alltid dårlig når jeg drikker så ergo drikker jeg lite, men folk tror jeg er blitt kjedelig. Nå skal jeg begynne på antidepressiva så jeg tror jeg bare kutter ut alkohol fullstendig. Hva er galt med å ville ta vare på kroppen sin? Kanskje gjøre det lettere for andre som ikke vil drikke, som kjenner på dette presset som er der i nesten alle sosiale sammenhenger. Og en mister jo hele neste dag også, som noen andre nevnte her.. God nok grunn for meg å la være ihvertfall. Er ikke 17 år lengre, vil liksom ha litt utbytte av helga, for den slutter så fort alikevel... :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg innser hvertfall at samboeren min, som er helt avholds, har det greiere enn meg. Hvertfall blant de som kjenner ham. De spør aldri om det lengre. Jeg som drikker noe, men i små mengder, opplever mye mer masing og spørsmål om jeg ikke skal ha meg et glass til. Om jeg er på fest uten å drikke, opplever jeg at folk nesten syns det er rarere enn om jeg hadde hatt et prinsippielt standpunkt om å ikke drikke i det hele tatt. Det må liksom være en grunn, og det at jeg ikke har lyst, er visst ikke godt nok.

Vel, det er hvertfall sånn jeg føler det, etter å ha sammenlignet med reaksjonene samboeren min og en venninne av meg (som også er avholds) møter.

Men jeg opplever også en forskjell på hvordan folk reagerte på min måteholdne linje i tenårene, sammenlignet med i midten av 20-årene. Det er som om det er mer godtatt da.

Den reaksjonen du, ts, fikk på at du er opptatt av å følge normen i samfunnet om å ikke drikke så mye, blir helt fjernt for meg. Jeg syns normen nettopp er at man skal drikke og slå seg helt løs når man er på fest, og hvis man ikke gjør det, er man kjedelig og satt. Grovt sett hvertfall - det kommer jo an på miljøet man er i. Å drikke seg dritings er ikke akkurat å gå mot strømmen.

Gjest vnn-drikeren ;)
Skrevet

det er ikke sosialt akseptert å ikke drikke.. kan ihvertfall virke sånn..

jeg orker ikke lenger å drikke meg drita selv, jeg drikker meg bare brisen.

triks: drikk boks-øl eller flaske-øl.. når den er nesten tom tar du den med på badet, drikker opp/heller ut det som er igjenn, og fyller med vann. skal love deg at ingen legger merke til det -men pass på å ikke sette fra deg "ølen".

samme kan du gjøre på byen :)

da slipper du spørsmåla, og slipper å "bli sett rart på".

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Ja kan godt tro at det tipset funker. Men er jo litt for ille at man opplever så stort mye press, eller kanskje mer det å bli sett rart på, at man må lure folk til å tro at man drikker! Jeg for min del vil heller stå for at jeg ikke alltid vil drikke, enn å bare bygge opp presset ennå mer ved å late som jeg drikker. Er jo tydeligvis endel som mener det samme her, og det er sikkert mange vi er ute sammen med som også kjenner presset.

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet
triks: drikk boks-øl eller flaske-øl.. når den er nesten tom tar du den med på badet, drikker opp/heller ut det som er igjenn, og fyller med vann. skal love deg at ingen legger merke til det -men pass på å ikke sette fra deg "ølen".

samme kan du gjøre på byen :)

da slipper du spørsmåla, og slipper å "bli sett rart på".

Haha. :) Takk for tipset, men jeg synes det blir feil dersom det går så langt at en må late som om en drikker for å bli akseptert. Føler jeg er litt for voksen til å styre med vann i ølboks (ikke høres det akkurat deilig ut å drikke heller).

Tror ikke jeg blir sett rart på forresten.

Skrevet
Jeg har kuttet ned på hvor mye jeg drikker på fest. Nå drikker jeg kanskje to halvlitere på vorspiel, og én øl på byen.

Gjør det fordi:

- Jeg liker kun å bli brisen, ikke full. Synes ikke rusen er noe særlig.

- Får både fylleangst og veldig fyllesyke dagen derpå hvis jeg drikker meg full.

- Jeg liker å ta vare på kroppen min.

Har fått flere negativt ladede kommentarer på at jeg drikker lite.

Den siste løs slik:

"Du er så opptatt av å følge normer i samfunnet om at en ikke skal drikke mye. Hva så om folk bli fulle og spyr? Det gjør meg ingenting. Du er så uptight. Jeg kjenner meg veldig igjen i deg" (Hun hadde dårlig selvtillit da hun var ung, og det er det hun refererer til. Jeg sliter ikke med det.)

Hva svarer man? :ler:

Drikker ikke jeg :) Viktig for meg å ta vare på megselv, og jeg føler ikkenoe behov for det.

Skrevet

Jeg opplevde noe lignende en gang jeg dro på fest selv om jeg egentlig var ganske syk. Så jeg hadde ikke med drikke, og ville ikke ha av de andre heller.

De jeg kjente fra før på festen, reagerte jo ikke i det hele tatt, men det var en fremmed jente som hang seg så totalt opp i at jeg ikke ville drikke. Hun klaget fælt, og "det er ikke noe morsomt når ikke alle er fulle...". Husker hun presenterte meg for noen, og sa "Dette er Milla-mor. Hun synes ikke det er så tøft å drikke, for hun er så innmari voksen, hun...". Da smilte jeg til henne, så nedover mot lårene hennes, og sa"Jeg liker å ta vare på kroppen min, jeg. Alkohol legger seg jo ofte på lårene, vettu...".

Han ene som sto med oss, skvatt så fælt da jeg sa det at han sprutet vin ut av nesen. Hihi!

Hun holdt kjeften ganske godt lukket resten av kvelden.

Gjest Gjest
Skrevet

Haha, så tøft svart Milla-mor. :ler:

Det er forresten utrolig umodent når folk kommer med negative komentarer til de som drikker lite/ingenting. Jeg trodde faktisk slikt hørte fjortisstadiet til (da det var "kult" å drikke mye).

Mennesker som skiller seg ut er kanskje litt skummelt. Kanskje fyllefantene føler seg truet av de edru (jo mindre man drikker desto mer husker man tross alt av andres idiotiske fylleoppførsel :ler: ).

Gjest Gjest
Skrevet

Neste gang noen spør kan du jo snu det hele på hodet, og spørre med et forferdet uttrykk i ansiktet: Herregud hvorfor drikker du så mye?? Er du alkoholiker eller?

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet
Jeg opplevde noe lignende en gang jeg dro på fest selv om jeg egentlig var ganske syk. Så jeg hadde ikke med drikke, og ville ikke ha av de andre heller.

De jeg kjente fra før på festen, reagerte jo ikke i det hele tatt, men det var en fremmed jente som hang seg så totalt opp i at jeg ikke ville drikke. Hun klaget fælt, og "det er ikke noe morsomt når ikke alle er fulle...". Husker hun presenterte meg for noen, og sa "Dette er Milla-mor. Hun synes ikke det er så tøft å drikke, for hun er så innmari voksen, hun...". Da smilte jeg til henne, så nedover mot lårene hennes, og sa"Jeg liker å ta vare på kroppen min, jeg. Alkohol legger seg jo ofte på lårene, vettu...".

Han ene som sto med oss, skvatt så fælt da jeg sa det at han sprutet vin ut av nesen. Hihi!

Hun holdt kjeften ganske godt lukket resten av kvelden.

Jeg kunne ha sagt det siden flertallet i denne gjengen er overvektige. Ei vet jeg har skikkelig komplekser, og jeg har egentlig inntrykk av at to andre også har det. Jeg kommer sikkert til å få kommentarer igjen. Men tror det vil såre veldig hvis jeg sier noe sånt. Jeg skal innrømme at det er slike ting jeg tenker da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...