Gå til innhold

Kan et barn på snart 2 år spise reker? (allergi?)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, jeg skal ha reker til helgen og lurer på om min datter på snart 2 år kan smake om hun vil det?

Er det ikke noen "regler" vedrørende små barn og skalldyr vedr allergi o.l.?

Husker ikke dette, så jeg må spørre.

I samme slengen lurer jeg på om det er andre ting som jeg bør vente med å gi henne?

Hun er også utrolig glad i Sagaost (blåmuggost) er dette noe som jeg ikke burde gi henne pga fare for listeria? (siden hun er så liten enda)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Mine barn fikk reker fra de var året.. ingen av dem som har allergi.

Men det går an til å begynne litt forsiktig. Et par reker om gangen.

(Selvom jeg ikke kan huske at vi trappet opp, ungene har stort sett fått det meste fra de begynte med fast føde. Kan huske at vi drøyde med jordbær, kiwi og ananas, da far er allergisk mot dette. Men de fikk da dette før de var 2...)

Blåmuggost vet jeg ikke - men ved 2 års alder må vel det gå greit? Så lenge hun ikke spiser en ost om dagen ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hun kan finst spise reker/skalldyr nå, det er vel inntill de fyller ett år at man skal prøve å unngå det. Men ta forbehold hvis hun er veldig allergisk mot mye annet - da kan det være økt sjanse for at hun også reagerer på skalldyr. Har hun ingen andre allergier er det bare å la henne spise (men du trenger kanskje ikke la henne spise en halvkilo første gang hun prøver? ;) ).

Listeria smitter ikke når man spiser det selv. Der er fostre i magen som kan bli smittet

når mor spiser slike oster, så det er ingen fare der heller. Men jeg har blitt fortalt at barn bør helst ikke spise for mye muggost fordi det er tøft for magen, men av og til går sikkert fint.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg hadde gitt reker ved toårsalder, ja.

Vi drøyde med jordbær og honning til de var drøye året, kumelk og fisk fikk de fra ca 9 mnd.

Skrevet

Nøtter og honning skal man vel også vente med, men hvor lenge??

har selv ei på 1,5år som jeg er litt usikker på hva man ikke bør gi ennda, eller om de kan få smake på det meste?

Gjest Gjest
Skrevet
Nøtter og honning skal man vel også vente med, men hvor lenge??

har selv ei på 1,5år som jeg er litt usikker på hva man ikke bør gi ennda, eller om de kan få smake på det meste?

Honninge er det ingen fare med når de er over året. Egentlig er det greit ganske lenge før det, men de sier ett år for å være på den sikre siden.

Nøtter er forsåvidt greit med mindre barnet er utsatt for allergier, men barn setter fort nøtter i halsen og det må man isåfall passe godt på! Peanøtter skal helst ikke barn under tre år spise i det hele tatt, for om en liten bit skulle havne feil og komme ned i luftrøret mot lungene kan peanøttoljen virke etsende der.

Skrevet

På grunn av matallergier i familien og hos lillegutten selv, er vi ganske strenge på hva han får spise.

Alikevel har vi fra han var året introdusert ting vi visste han kunne reagere på. Da gir vi litt, og så følger vi med om det får reaksjoner.

Om ingenting har skjedd innen et døgn, regner vi han som ikke allergisk mot dette, og lar han få spise det hvis han vil senere.

Skalldyr og nøtter har vi ikke kommet til ennå. Dels fordi dette er sterke allergener i vår familie.

(Men jordbær reagerte han ikke på, og det er noe familiemedlemmer har reagert veldig på tidligere.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...