Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=532988 Når et barn får en pølsebit i halsen, så skal det normalt være en grei sak å få ut denne (eller andre fremmedelementer). Endret 22. mai 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Egentlig for dumt å svare på. Det finnes få ansatte i barnehager (det er ikke tanter til ungene) som snakker om siste utekveld eller kun drikker kaffe. I stedet har du ansatte som hele tiden sloss for å få til en flott dag for ungene våre i barnehagene. De skal følge rammeplan, kommunens vedtekter og foreldrenes krav. I tillegg skal de yte omsorg til det enkelte barn. Det er få ansatte på mange barn. Er en ansatt borte, så er det kanskje opptil 10 barn på hver ansatt. Lett å ha et øye på hver unge hvert sekund da om det er slik at du også skal la unger utfolde seg i lek. Det som skjedde var en tragisk hendelse, men å legge skylden på kaffekoppen blir for dumt. Og ja det kunne like gjerne skjedd hvor som helst, skal du holde øye med et barn hvert sekund kan du bare ha et barn å se etter.
sommerglede Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Dette satte en skrekk i meg oxo da vi var på grilling med barnehagen.... tantungen min fikk ei pølse og han satte en pølsebit i halsen... mora stod å prøvde å dunke ut denne biten og var helt i fra seg... men HVOR VAR BARNEHAGEFOLKENE????? ingen som kom for å hjelpe til.... jeg prøvde å hjelpe min søstre sågodt jeg kunne og ungen ble mer å mer blå..... jeg viste ikke bedre enn at jeg stakk fingen inn i halsen og fikk vippa opp pøslebiten...( hvordan jeg fikk det til vet jeg ikke.. men noe måtte gjøres og det var det jeg måtte prøve) og ut kom en stor pølsebit som hadde satt seg fast... når alt var over så hører vi ei barnehagetante som sier " går det greit ?" dette er et bevis på at de ikke passer godt nok på , og i det minste så bryr de seg så alt for lite... er SÅ glad for at barnet mitt skal begynne på skolen nå. så slipper jeg å gå å være bekymret for at noe skal skje i en barnehage hvor de voksne ikke følger med...
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Dette satte en skrekk i meg oxo da vi var på grilling med barnehagen.... tantungen min fikk ei pølse og han satte en pølsebit i halsen... mora stod å prøvde å dunke ut denne biten og var helt i fra seg... men HVOR VAR BARNEHAGEFOLKENE????? ingen som kom for å hjelpe til.... jeg prøvde å hjelpe min søstre sågodt jeg kunne og ungen ble mer å mer blå..... jeg viste ikke bedre enn at jeg stakk fingen inn i halsen og fikk vippa opp pøslebiten...( hvordan jeg fikk det til vet jeg ikke.. men noe måtte gjøres og det var det jeg måtte prøve) og ut kom en stor pølsebit som hadde satt seg fast... når alt var over så hører vi ei barnehagetante som sier " går det greit ?" dette er et bevis på at de ikke passer godt nok på , og i det minste så bryr de seg så alt for lite... er SÅ glad for at barnet mitt skal begynne på skolen nå. så slipper jeg å gå å være bekymret for at noe skal skje i en barnehage hvor de voksne ikke følger med... Dere var på grilling med barnehagen, altså hadde dere ansvaret for ungen. Eller er dere også av den oppfatning av at barna passes av barnehagepersonalet om dere treffer dem på butikken også?
Kvist Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 ... er SÅ glad for at barnet mitt skal begynne på skolen nå. så slipper jeg å gå å være bekymret for at noe skal skje i en barnehage hvor de voksne ikke følger med... Så de voksne på skolen følger bedre med på barna? Ja det er jo klart at færre voksne, flere unger, større område og mindre oppfølging av voksne gjør at risikoen for ulykker på skolen er betraktelig mindre. Så godt at du nå slipper å bekymre deg! Alle støtte til barnehageansatte, de aller fleste gjøre en flott jobb, men uhell og ulykker skjer dessverre overalt.
Lurvina Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=532988 Når et barn får en pølsebit i halsen, så skal det normalt være en grei sak å få ut denne (eller andre fremmedelementer). Javel, du har prøvd dette altså? Til opplysning så er ikke det en grei sak, noen ganger så går det ikke an å få den opp, dessuten så stod det i artikkelen at rutinene i barnehagen ble fulgt og det ble utført førstehjelp. Dette satte en skrekk i meg oxo da vi var på grilling med barnehagen.... tantungen min fikk ei pølse og han satte en pølsebit i halsen... mora stod å prøvde å dunke ut denne biten og var helt i fra seg... men HVOR VAR BARNEHAGEFOLKENE????? ingen som kom for å hjelpe til.... jeg prøvde å hjelpe min søstre sågodt jeg kunne og ungen ble mer å mer blå..... jeg viste ikke bedre enn at jeg stakk fingen inn i halsen og fikk vippa opp pøslebiten...( hvordan jeg fikk det til vet jeg ikke.. men noe måtte gjøres og det var det jeg måtte prøve) og ut kom en stor pølsebit som hadde satt seg fast... når alt var over så hører vi ei barnehagetante som sier " går det greit ?" dette er et bevis på at de ikke passer godt nok på , og i det minste så bryr de seg så alt for lite... er SÅ glad for at barnet mitt skal begynne på skolen nå. så slipper jeg å gå å være bekymret for at noe skal skje i en barnehage hvor de voksne ikke følger med... Sa dere ifra at dere trengte hjelp? Siden dere var der så regnet de sikkert med at dere passet på ungen også, og når noen dunker i ryggen på en unge så kan det sikkert lett tolkes som at ungen bare har svelgt litt vrangt og begynte og hoste. En annen ting så liker jeg ikke at du skjærer alle over én kam, og si at dette er et bevis at DE ikke passer på barna, bryr seg for lite, og ikke følger med. Litt ulogisk å komme med noe slikt etter EN hendelse som du har observert. Endret 22. mai 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Det er ikke alltid en grei sak å få ut en pølsebit eller annet som blokkerer luftrøret. En tragisk ulykke. Jeg føler med de nærmeste.
Mrs. K Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 mora stod å prøvde å dunke ut denne biten og var helt i fra segOT: Man skal vel ikke dunke på vanlig vis hvis noe setter seg fast i halsen? http://www.hmsportalen.net/katalog/Fagemne...oerstehjelp_123
Gjest Frosk Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Dette satte en skrekk i meg oxo da vi var på grilling med barnehagen.... tantungen min fikk ei pølse og han satte en pølsebit i halsen... mora stod å prøvde å dunke ut denne biten og var helt i fra seg... men HVOR VAR BARNEHAGEFOLKENE????? ingen som kom for å hjelpe til.... jeg prøvde å hjelpe min søstre sågodt jeg kunne og ungen ble mer å mer blå..... jeg viste ikke bedre enn at jeg stakk fingen inn i halsen og fikk vippa opp pøslebiten...( hvordan jeg fikk det til vet jeg ikke.. men noe måtte gjøres og det var det jeg måtte prøve) og ut kom en stor pølsebit som hadde satt seg fast... når alt var over så hører vi ei barnehagetante som sier " går det greit ?" dette er et bevis på at de ikke passer godt nok på , og i det minste så bryr de seg så alt for lite... er SÅ glad for at barnet mitt skal begynne på skolen nå. så slipper jeg å gå å være bekymret for at noe skal skje i en barnehage hvor de voksne ikke følger med... Når foreldre / pårørende er på et arrangement i barnehagen må man jo gå ut fra at de selv tar ansvar for barna sine. Det høres ikke ut som om moren til dette barnet (eller du) kan førstehjelp - hva om barna deres setter noe fast i halsen hjemme? De barnehageansatte (det heter ikke barnehagetanter!) er opplært i førstehjelp, og de er i stand til å yte bedre førstehjelp enn det flertallet av foreldre er, men ulykker kan selvsagt skje i barnehagen også.
Yummy_Mummy Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 I følge artikkelen du selv viser til: - Dette er en nesten uvirkelig tragedie, men sånn vi ser det så langt, fungerte rutinene i barnehagen. Det er ikke noe som kunne vært gjort annerledes, sier Lervik til VG Nett. Så de har nok fulgt med. Det er veldig vanskelig for oss som ikke var der å si hva som skjedde og ikke. Det blir for lettvindt å si at de ikke fulgte godt nok med. (Det er forresten ikke noe som heter barnehagetanter! ) Men det er klart. Når jeg leser en sånn sak den dagen sønnen min på 1 år skal ut og grille blir jeg jo litt bekymret.
Tule Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Når foreldre / pårørende er på et arrangement i barnehagen må man jo gå ut fra at de selv tar ansvar for barna sine. Det høres ikke ut som om moren til dette barnet (eller du) kan førstehjelp - hva om barna deres setter noe fast i halsen hjemme? De barnehageansatte (det heter ikke barnehagetanter!) er opplært i førstehjelp, og de er i stand til å yte bedre førstehjelp enn det flertallet av foreldre er, men ulykker kan selvsagt skje i barnehagen også. hei det var det jeg og tenkte pa men da burde di vel ha komet og hjulpet nar di har oplering mener jeg svarer mer senere hilsen
Tule Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 hei en ting til jeg syns og det er rart at det ike blir noen eterforskning vis det er riktig det som star men ale rutinger var vel fulgt uanset vil det vel vere greit for di ansate og foreldrene og fa en ful eterforskning for og bekrefte at ike noe ble gjort galt heler hilsen
Gjest Bøllefrøet Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 er SÅ glad for at barnet mitt skal begynne på skolen nå. så slipper jeg å gå å være bekymret for at noe skal skje i en barnehage hvor de voksne ikke følger med... Jepp. I stedet kommer de til å bli mobbet, ende opp i slåsskamper, og gjøre andre fine ting like bak skolemuren.... Lærere holder enda mindre oppsyn med barn. Og jeg vil påstå at mobbing, slåsskamper, og etterhvert seksuell trakkasering er LANGT vanligere enn at et barn kveles av pølse. (...no pun intended).
Fauna Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Min erfaring med barnehage, har selv gått i barnehage, er dog 17 år siden, og arbeidet i barnehage som assistent for et år siden, er at de små barna blir passet ekstra godt på. Er selvfølgelig vanskelig å ha 100% kontroll til enhver tid med hvert eneste barn når ungene fyker rundt overalt. Men vi hadde det ihvertfall sånn at når man spiste var alle samlet og det var mye lettere å ha kontroll. Og de minste barna på 1-2 år fikk ofte tid for seg selv ute med 2 voksne på 5-6 barn. Det gjorde det lett å ha øye med alle barna.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 OT: Man skal vel ikke dunke på vanlig vis hvis noe setter seg fast i halsen? http://www.hmsportalen.net/katalog/Fagemne...oerstehjelp_123 Jo, det er vanlig prosedyre på småbarn. Du kan ikke bruke heimlich manøver på små barn, da brekker du alle ribbein... Slå i ryggen eller stikk fingeren forsiktig inn for å se om du får ut fremmedlegemet. På voksne er det riktig som du henviser til i linken, men altså ikke på små barn.
captiva Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 For det første,vi som jobber i barnehage er ikke barnehagetanter!!!!! For et uprofesjonelt uttrykk. Mange av oss har faktisk høyskoleutdannelse,og går ikke på skolen i 3-4 år for å bli kalt tanter! Det inntrykket ts har av barnehageansatte som ikke er opptatt av barna,men kun skravler om seg og sitt,hvor har du det fra?? Dette er ikke tilfelle! Vi passer godt på barna,er opptatte av av de får masse oppmerksomhet,læring,omsorg og stimulering. I matsituasjoner sitter vi ved bordet sammen med dem hele tida,og den situasjonen der barnet fikk en pølsebit i halsen uten at personalet merket det,skal selvfølgelig ikke skje! Om et barn i min barnehage hadde dødd når jeg skulle passe på det,hadde jeg fått en seriøs knekk,barna er vårt ansvar den tiden de er i bhg. Noe så fælt og tragisk. Men det er en stor forskjell på å ha barnet hjemme,med en-to voksne og ett eller to barn,og i bhg hvor vi har 12-14 små barn og 4-5 voksne. Det er ikke lett å ha oversikt over alle hvert sekund,for barn beveger seg,men vi teller og teller....
The Kitten Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Ulykker skjer. Tragisk ja, men slik er det bare. Å gi noen skylden for et uhell er veldig søkt. Hilsen The Kitten :banantroll: Endret 22. mai 2008 av Helen
sEnsAtion Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 Hvis det er snakk om en liten matbit som blir trukket langt ned i pusterøret, kan det være veldig vanskelig å få den opp. Og det er fort gjort å overse et barn iblant mange barn i større samlinger som ikke klarer å puste og ikke klarer å lage noen lyder eller vet hva det skal gjøre. Men det er veldig sjelden at det å sette i halsen ender med dødsfall, så jeg forstår din vinkling. Men før vi dømmer noen som helst bør vi vite hva som egentlig skjedde. Og det får vi vel aldri vite. Et godt tiltak i en barnehage er følgende: 1. Passe på alle barna og sørge for at de sitter rolige under maten 2. Ha gode og innøvde rutiner på å få opp matbiter som setter seg i halsen Jeg kondolerer så meget med foreldrene og de som arbeider i den barnehagen. Tragedier som dette overgår alt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Jeg blir så lei meg at jeg kan ikke få uttrykt det.... Tenk å sitte å rakke ned på en hel yrkesgruppe på denne måten! Jeg er selv barne og ungdomsarbeider, og jeg gjør en god jobb! Og det gjør alle andre som jobber i barnehagen min også. Om dette hadde skjedd i vår barnehage hadde vi oppdaget det innen sekunder. Vi sitter da sammen og spiser! Hadde det derimot skjedd når vi er spredt på uteområdet ville det tatt lenger tid. Det er slik det er, fordi vi klarer ikke å se alle barna samtidig, vi går rundt hele tiden for å ha så god oversikt som mulig. Så at vi kan stå i en klynge å prate er bare vås! Jeg forstår rett og slett ike når dere mener viskulle hatt tid til å utveksle strikkeoppskrifter annet enn i pausen? Hadde dere selv hatt tid til det om dere hadde hatt ti unger hjeme hos deg og kjæresten? Jeg blir skikkelig lei meg på alle barnehageansattes vegne når jeg leser tråder som dette. Gjør dere en så forbannet perfekt jobb selv? Tankene mine går til de etterlatte i denne saken. Og til de ansatte i barnehagen som sikkert også er traumatisert etter hendelsen. Jeg håper de slipper mistenkeliggjøring pga denne ulykken siden det kommer frem at rutinene er blitt fulgt.
Gjest StoreSky Skrevet 22. mai 2008 #20 Skrevet 22. mai 2008 I tillegg til mye annet som andre har skrevet: Barn som setter noe fast i halsen reagerer ikke som voksne (tilkaller oppmerksomhet, blir fort blå, holder seg til halsen, etc), derimot tar det lang tid før barn blir blå, de vil ofte bare sitte helt helt stille og blir redd. Fordi de ikke skjønner hva som skjer. Dette har vi fått demonstrasjon av, på førstehjelp opplæring. Det er heller ikke så lett som noen påstår å få ut ting som sitter ordentlig fast nede i halsen. (hvis gjest påstår at h*n har tatt ut FLERE ganger pølsebiter/diverse så må jeg få påstå at de er da uansvarlige som ikke lærer av sine feil og fortsetter og gi sotre biter..Jeg har aldri i mitt liv opplevd at noen setter noe som helst fast i halsen!) Jeg har i rolige omgivelser øvnd meg på dukker som ligger stille, ikke har jeg panikk -og det skal noen dunk før biten kommer ut.
Anbefalte innlegg