Gå til innhold

selstendig optjeningsret til papapermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

farogbarn.no har na levert underskriftlister til barne og likestilingsministeren, likvel kan hun ike love noe, jeg kan ike skjone at det kan vere sa vanskelig di har lovt dete og nar di mener at di vil at far skal vere mer med barnet sa burde di kome med penger til dete er rart at papaperm skal vere avhengig av at mor har tjent op til permisjon

les her

http://www.abcnyheter.no/node/67010

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Men det er dyrt å skulle betale ut opptil 360 000 i året per barn som fødes, derfor er det praktisk å skjalte ut parene hvor mor ikke er i jobb fra mottakerlisten.

Skrevet
Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Men det er dyrt å skulle betale ut opptil 360 000 i året per barn som fødes, derfor er det praktisk å skjalte ut parene hvor mor ikke er i jobb fra mottakerlisten.

Jeg har stor forståelse for at pensjonsfondet skal bygge opp kapital. Jeg har også stor forståelse for at det kan oppfattes som inflasjonsdrivende å bruke mye skattepenger. Men den økonomiske situasjonen er nå slik at det må være mulig å benytte noen kroner for å sikre barn mer samvær med fedrene. Merkostnadene er ikke så mye større. Om vi tar utgangspunkt i at det fødes 55000 barn i Norge hvert år og at de 10% med lavest inntekt ALTID er kvinner og at ALLE MENN tjener minst 360.000, vil det medføre en merkostnad på ca 3,8 milliarder, forutsatt at far tar minst 6 måneders permisjon.

Nå vet vi imidlertid at mange kvinner tjener vesentlig mer enn 220.000,-. Og en del menn tjener mindre enn 360.000,-. Samtidig vet vi at mange menn ikke får mulighet til å få 6 mnd fødselspermisjon hjemme. Realiteten i dette tilsier at merkostnadene ved selvstendig opparbeidet fødselspengegrunnlag for menn ikke vil overstige 640 millioner.

Pensjonsfondet har naturligvis budsjetetert med en ganske pen økning av verdiene for 2008. Men økningen blir MYE større pga oljeprisene ettersom opprinelig 2008 budsjett tok utgangspunkt i en oljepris på 360 kroner fatet. Idag koster et fat 650 kroner, dvs nesten det dobbelte.

Dette medfører at Pensjonsfond utland øker verdien med 180 MILLIARDER MER enn budsjetert, og at merkostnadene ved en selvstendig opptjening av fødselspenger bare vil utgjøre 3,5 % av MER inntektene iår.

180 milliarder er ekstremt mye penger, og sansynligvis sitter pensjonsfondet på verdier tilnærmet 2500 millarder kroner pr 31.12.08. Mye tyder på at Pensjonsfondet kommer til å øke med mellom 500-1000 milliarder pr år i 2015.

Jeg har forstått det slik at staten (med bakgrunn i mer-inntekter FOR IÅR) i teorien kunne:

a) Fjernet all inntekstskatt.

b) Dobblet pensjonsutbetalingene.

c) Dobblet sykehusbudsjettene

d) Reparert alle barne og ungdomsskoler i hele landet

e) Betalt for selvstendig opptjent pappapermisjon

Og likevel sittet igjen med MER penger enn det som var budsjetert for i år (dvs at vi sitter igjen med et STØRRE pensjonsfond enn det som var budsjetert).

Å si at vi ikke har råd til å sikre barn samvær med far det første året pga kostnadene er sprøyt. Da er det mye bedre å si som det er at de nedprioriterer dette samværet til fordel for pensjon for våre barnebarns barnebarn.

Skrevet
Å si at vi ikke har råd til å sikre barn samvær med far det første året pga kostnadene er sprøyt.

Falt av regnestykket ditt for lenge siden, men jeg har ikke sagt at vi ikke har råd til fedrepermisjoner. Jeg har bare sagt at det er dyrt. Man kan også stille spørmålstegn ved inntjeningen når et par som samlet tjener over en million fordi mannen erhøytlønnet, ikke får dekket noe permisjon, mens to lavtlønte som tjener under halvparten til sammen får.

Skrevet

det er jo nesten sånn nå da....

da jeg fikk mitt første barn var jeg student og hadde ikke jobbet i en 50 % stilling som var kravet for at FAR skulle få permisjon.

Fedrekvoten på 6 uker falt bort... 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. Resten kunne vi DELE. Så far fikk noen av "mine" uker og fikk utbetalt etter SIN lønn...

Så om man ikke har jobbet nok til å få fedrekvote, får man bare gi bort noen av "mors" uker til far.... :)

men selvsagt er jeg enig i at at farspermisjonsrett ikke burde være avhengig av mors...

Skrevet
det er jo nesten sånn nå da....

da jeg fikk mitt første barn var jeg student og hadde ikke jobbet i en 50 % stilling som var kravet for at FAR skulle få permisjon.

Fedrekvoten på 6 uker falt bort... 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. Resten kunne vi DELE. Så far fikk noen av "mine" uker og fikk utbetalt etter SIN lønn...

Så om man ikke har jobbet nok til å få fedrekvote, får man bare gi bort noen av "mors" uker til far.... :)

men selvsagt er jeg enig i at at farspermisjonsrett ikke burde være avhengig av mors...

Som student har du visse rettigheter. En kvinne som ikke er i jobb/studerer har ikke det. Da er det ingen uker å dele, kun en engangsstønad på drøyt 33000.

Skrevet
Som student har du visse rettigheter. En kvinne som ikke er i jobb/studerer har ikke det. Da er det ingen uker å dele, kun en engangsstønad på drøyt 33000.

fikk ingen særbehandling fordi jeg var student.. men hadde tjent over en halv G (eller hva de kalte det..) og fikk permsisjonspenger utfra det jeg hadde tjent. Det var ikke mye... så mannen tok ut mye mer permisjon og fikk penger etter sin lønn. Mens han hadde permisjon kunne jeg jobbe eller studere...

Gjest Max uflaks
Skrevet

Jeg synes det er grovt urettferdig at en far som tjener bra og skatter som alle andre, er avhengig av mors inntekt for å kunne få sine lusne seks ukers permisjon.

Jeg var en kronidiot og sa opp jobben for å studere (at jeg ble syk, ikke fikk tatt eksamen, og dermed verken hadde rett på sykepenger eller permisjon) er ganske riktig min egen feil. Men hvorfor i alle dager skal det gå ut over far? Hadde det ikke vært mer rettferdig at jeg fikk klare meg med engangsstønaden, men at han likevel hadde rett på sine seks uker?

Blir ingen pappaperm her i huset i det hele tatt.

Skrevet
Jeg synes det er grovt urettferdig at en far som tjener bra og skatter som alle andre, er avhengig av mors inntekt for å kunne få sine lusne seks ukers permisjon.

Jeg var en kronidiot og sa opp jobben for å studere (at jeg ble syk, ikke fikk tatt eksamen, og dermed verken hadde rett på sykepenger eller permisjon) er ganske riktig min egen feil. Men hvorfor i alle dager skal det gå ut over far? Hadde det ikke vært mer rettferdig at jeg fikk klare meg med engangsstønaden, men at han likevel hadde rett på sine seks uker?

hei

det er et got sporsmal, men dere kan ta kontakt med nav, det kan hen far har ret til foreldrepenger om han har tjent op til det men da ma du antakelig ut i job

hilsen

Skrevet (endret)

hvis du går ut i fulltids studie kan far overta all permisjon... så hvis du går hjemme noen måneder, så begynner å studere kan far overta permisjonen og får penger etter sin lønn...

Hvis du var fulltidsstudent og ble syk kan du ha krav på sykepenger eller fødselsstipend fra lånekassen....

Endret av Leanne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...