Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

siterer" Les gjerne litt om masaisko (MBT), de er veldig gode for bena og resten av kroppen."

Nå ble jeg litt provosert....

Hvordan kan du som fotterapeut anbefale disse??

MBT er en ren terapisko som skal brukes fordi man har ryggproblemer, bekkenløsning eller droppfot......

Mvh Aut Fotterapeut:)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Nå får du gi deg! Vi lærte dette på skolen vi, for noen få år siden. Hadde han som driver med dette i norge på skolen, og holdt foredrag for oss, en hel dag. Det var av han jeg kjøpte mine. Jeg har masaisko selv, og er kjempefornøyd med de. Har ingen ryggproblemer eller annet.

Det er ikke ortopediske sko! Det er virkelig ikke bare folk med ryggproblemer osv som skal bruke MBT sko. Det forebygger. Det er gode sko med støtsabsorberede såler, og det er ingenting galt med at friske mennesker bruker disse. Masaiskoene gir deg bedre holdning og gangfunksjon. Og jeg vil absolutt anbefale dem :)

Skrevet

Jeg som lekperson har blitt fortalt av MBT-selgere (altså ikke personal i skobutikker) at det er en bra sko også for personer som ikke har rygg- eller bekkenplager, fordi man styrker kjernemuskulaturen gjennom den konstante "balanseringen". Har aldri hørt noe om at det er en ren "terapisko" eller ortopedisk sko kun for personer med spesielle plager. Da ville det vel også være helt uhørt at slike sko ble solgt i helt vanlige sko- og sportsbutikker, da burde de vært solgt kun hos ortopeder/ortopedisk verksted.

Nuvel, jeg kommer aldri til å kjøpe MBT-sko, fordi de er dyre og fryktelig ulekre :ler:.

Takk for mange gode råd, pupsilure :klem:

Skrevet (endret)

Ja, da har vi lært forskjellige ting!!!

Les hva Terje Haugaa skriver om MBT skoene på bedriftsterapeuten.

Han er ledende på sko og såler i Norge, og er nok den personen som har forsket mest på dette:)

Og klart, alle som selger disse skoene vil jo si de er de beste...???!!

Endret av minemor
Skrevet

Du la ikke inn noen link, men jeg fant en haug med uttalelser på en link til vg.no fra fotterapeuten.no, hvis det var det du mente. Han påstår mye ja, men kommer jo ikke med en eneste kilde til sine påstander.

Synes det virker mer fornuftig det ortopeden skriver på slutten av artikkelen - at man skal være forsiktig med å advare før det har blitt gjort vitenskapelige undersøkelser. Han Haugaa-fyren henviser jo overhodet ikke til noe forskning?

Men nå sklir visst tråden ut - sorry.

Skrevet

Angående masaisko. Jeg har selv slike sko og slet lenge med et kne, brukte disse skoene i håp om at det skulle bli bedre, men det ble det ikke. Var hos en fysioterapeut for å få laget såler og han mente at skoene kunne gjøre vondt verre for meg pga. skjevstilling i foten. I tillegg er skoene lite bøyelige fremst i sålen. Han sa at normale sko er bøyelige der og når vi bøyer foten vil fotbuen gå opp, det skjer altså ikke med MBT-sko.

Her er også en advarsel fra ortopediingeniør Jan Tore Nilsen: "Når det gjelder disse MBT-sandalene er den helt grei hvis man har en stiv fot og det kan være bra for folk som har vondt i ryggen, men om man er litt slakk i ankelleddet er ikke den særlig bra, fordi den er litt vinglete. Men så lenge foten er stiv gjør det ikke noe, sier Nilsen." Så de passer altså ikke for alle og da er det jo litt dumt at de kan selges av alle og markedsføres som en god sko for alle.

Betviler ikke at masaiskoene gjør underverker for noen, men det er litt kipt å bruke nesten 2000 kr på et par sko dersom de gjør fotprobleme verre.

Støtter forøvrig rådet om å smøre føttene hver kveld, og bytt krem innimellom, hvis du bruker samme krem hele tiden vil virkningen sannsynligvis forsvinne.

Skrevet (endret)

Jeg drar tråden inn på hovedtema igjen. Jeg har alltid hatt en del hard hud på føttene. Så hadde jeg en periode i vinter da jeg var hekta på fotbad. Jeg tok varmt fotbad (30min) og frotterte føttene godt med en våt vaskeklut og tørket med frottehåndkle mens jeg allikevel satt og slappet av om kvelden et par ganger i uken. Dette gjorde jeg for å få opp blodomløpet i kroppen, har alltid vært så kald på tærne. Frynsegodene var at jeg fikk føtter så myke som bare det! Det krever jo litt, men hvis du allikevel sitter stille f.eks. foran tven en stund i løpet av dagen, er det jo ikke så mye ekstra som skal til. ;)

Endret av Humleblomst
Skrevet

Så de passer altså ikke for alle og da er det jo litt dumt at de kan selges av alle og markedsføres som en god sko for alle.

De er nok en god sko for "alle", dvs. folk flest uten ortopediske utfordringer :)

Jeg drar tråden inn på hovedtema igjen.

Takk :). Jeg tar også mye fotbad. Hvis jeg tar fotbad en gang i uka, og filer/smører etterpå, holder jeg huden fin. Det jeg lurer på er om man gjør vondt verre av å file så ofte, om man bare produserer mer hard hud. Har jo fått mange fine svar av pupsilure :).

Skrevet
Parfymeri, Esthetique eller Parfymelle kanskje. Glemte å si at padsen skal ligge på i cirka 5 min. o så skal du vaske bena i deilig fotbad etterpå, lettere fjerning av hard hud, tror jeg ikke at du finner. Lykke til ; )

Kjempe bra tips Trude, takk skal du ha ; ) Kjøpte Go Lightly fra Alessandro, og jeg har ikke vært borti noe bedre. Fikk "baby" føtter, etter først påføring, og det er så deillig å slippe de evindelige filingen. Hva med deg Lille Katt, har du prøvd den ennå?

Tinaiben :)

Skrevet
Kjempe bra tips Trude, takk skal du ha ; ) Kjøpte Go Lightly fra Alessandro, og jeg har ikke vært borti noe bedre. Fikk "baby" føtter, etter først påføring, og det er så deillig å slippe de evindelige filingen. Hva med deg Lille Katt, har du prøvd den ennå?

Nei, ikke enda, men nå fikk jeg enda mer lyst :ler:.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...