Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp :).

Har sånne gufne føtter som lett får hard hud rundt hælen.

Har en sånn "rasp" eller fotfil eller hva det nå heter, som jeg har kjøpt på apoteket. Jeg pleier å bruke den etter grønnsåpefotbad. Men jeg er litt usikker på om det er så lurt. Har hørt rykter om at man bare gjør vondt verre med slik filing/rasping, og at den harde huden kommer raskt tilbake.

I tillegg klarte jeg å raspe på meg en rift på hver storetå her forleden.... :(, så det er definitivt ikke lurt å raspe for mye.

Noen som har gode tips til lettvint hjemmefotpleie, hva som er lurt og ikke?

Hvordan bevarer man føttene myke, og hvordan forebygger man hard hud?

Tar også imot tips på gode fotkremer :).

Skrevet

Er det en slik metall-fil du mener? Jeg har fobi mot slike!

Selv bruker jeg produkter fra scolls, (fotfil, skrubb og krem) Er veldig fornøyd med alt derifra :)

Skrevet
Jepp :).

Har sånne gufne føtter som lett får hard hud rundt hælen.

Har en sånn "rasp" eller fotfil eller hva det nå heter, som jeg har kjøpt på apoteket. Jeg pleier å bruke den etter grønnsåpefotbad. Men jeg er litt usikker på om det er så lurt. Har hørt rykter om at man bare gjør vondt verre med slik filing/rasping, og at den harde huden kommer raskt tilbake.

I tillegg klarte jeg å raspe på meg en rift på hver storetå her forleden.... :(, så det er definitivt ikke lurt å raspe for mye.

Noen som har gode tips til lettvint hjemmefotpleie, hva som er lurt og ikke?

Hvordan bevarer man føttene myke, og hvordan forebygger man hard hud?

Tar også imot tips på gode fotkremer :).

Jeg bruker fotfil med jevne mellomrom (metallfil fra scholl) etter fotbad (har fått massasje-fotbad av den snille mammaen min) og smører meg til slutt med en fotkrem/annen krem jeg har for hånden.

Pleier å gjøre dette om kvelden før jeg legger meg, og da bruker jeg en fet krem og tar på sånne fluffy, myke sokker etterpå og sover med disse. Har helt silkemyke føtter morgenen etter.

Poenget mitt var vel å få frem at jeg har lest at man bare må file bort den harde/døde huden på føttene. Tar man mer enn dette og filer bort ny hud, skader man huden, og hudcellene vil kompensere ved å produsere flere lag med hudceller som vil gi mer hard hud.

Etter å ha lest dette og fulgt rådet syns jeg den harde huden har blitt mer og mer borte.

Gjest Catwoman
Skrevet

Unn deg en time hos fotpleier - det er himmelsk :hjerter_rundt:

Men det er helt greit å file vekk hard hud - bare ikke ta alt. La det være igjen en tynn hinne. Fjerner du all den harde huden kommer den fortere tilbake, og da blir det mer. Det var det fotpleieren sa til meg.

Gjest Pupsilure
Skrevet
Unn deg en time hos fotpleier - det er himmelsk :hjerter_rundt:

Men det er helt greit å file vekk hard hud - bare ikke ta alt. La det være igjen en tynn hinne. Fjerner du all den harde huden kommer den fortere tilbake, og da blir det mer. Det var det fotpleieren sa til meg.

Stemmer det catwoman sier :)

Mvh autorisert fotterapeut

Skrevet
Stemmer det catwoman sier :)

Mvh autorisert fotterapeut

Fint! Kan jeg få sette meg opp på en time? :jepp:

Skrevet

Eg kjøpte skrubbekrem frå Body Shop (dei har masse fotprodukt) og eg syns føttene vart kjempemjuke etterpå! Har også ein kjølande krem og "salt" til å ha i fotbadet. Alt i rosa ;)

Skrevet

Bruker fil fra BodyShop,og den er den beste jeg har prøvd. Og jeg har PROBLEM-føtter.

Fil når føttene er tørre!!!

Ellers er jeg nøye med å ta fotbad med fotbadsalt (som mykgjør) etterpå,og selvfølgelig bruke en bra krem. (Lurt å investere i en skikkelig en f.eks Gewohl..)

Tar pedikyrtime to ganger i året,og det er fantastisk og inspirerende ;)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Drar frem denne tråden igjen, i håp om at noen har flere smarte tips. Har faktisk klart å oppnå glatte hæler for første gang - ved å bruke den svarte/hvite fotfilen fra Scholl. Hadde før en hvit/blå metallfil fra Scholl som ikke funket.

Men - gleden er kortvarig. Det går ikke en uke engang, før hælene er like hvite og harde som før.

Hvorfor skjer dette, og må jeg rett og slett bare finne meg i å ta fotbad en gang i uka? (ikke at det er så forferdelig da, men det blir liksom litt tiltak....)

Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet
Drar frem denne tråden igjen, i håp om at noen har flere smarte tips. Har faktisk klart å oppnå glatte hæler for første gang - ved å bruke den svarte/hvite fotfilen fra Scholl. Hadde før en hvit/blå metallfil fra Scholl som ikke funket.

Men - gleden er kortvarig. Det går ikke en uke engang, før hælene er like hvite og harde som før.

Hvorfor skjer dette, og må jeg rett og slett bare finne meg i å ta fotbad en gang i uka? (ikke at det er så forferdelig da, men det blir liksom litt tiltak....)

Nei prøv Alessandro`s Go Lightly, kjempelett, og du slipper å sitte å file. Dette er et slags vann som du tar på pads, og legger på der du har hard hud. Hadde samme problem som deg, nå har jeg baby føtter. Holder det ved like, sånn hver 2 mnd. Har blitt min egen hudpleier :)

Skrevet
Nei prøv Alessandro`s Go Lightly

Hvor får man tak i det da? :)

Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet
Hvor får man tak i det da? :)

Parfymeri, Esthetique eller Parfymelle kanskje. Glemte å si at padsen skal ligge på i cirka 5 min. o så skal du vaske bena i deilig fotbad etterpå, lettere fjerning av hard hud, tror jeg ikke at du finner. Lykke til ; )

Gjest Pupsilure
Skrevet

Hei lille katt!

Som fotterapeut har jeg lært å alltid tenke på årsakene til ting. Hvorfor du får hard hud. Er du overvektig? Bruker du sko som har en søm eller kant som irriterer hælen din? Har du tykk nok såle på skoene dine?

Skrevet
Hei lille katt!

Som fotterapeut har jeg lært å alltid tenke på årsakene til ting. Hvorfor du får hard hud. Er du overvektig?

Nei

Bruker du sko som har en søm eller kant som irriterer hælen din?
Vanskelig å si, tror ikke det? Bruker mye sko type sneakers.

Har du tykk nok såle på skoene dine?
For tiden veldig tynn såle. Kan jo se om det forandrer seg til vinteren, når jeg bruker andre sko?

Men det er mulig arv spiller inn også? Min mor har alltid hatt ufyselige føtter. Husker at hun bestandig satt med de ekle fotbadene og skrubbet og filte de harde hælene sine. Derav assosiasjonen "hovrasp".... Og nå sitter jeg slik selv... :fnise: Var ikke så ille før, men blitt verre med årene. Er nå bikket 30.

Skrevet (endret)

Vil anbefale en veldig god fotkrem Fot og Hælbalsam

Smøre på denne annenhver kveld, så slipper du å slipe føttene så ofte ihvertfall.. Jeg er ikke så flink til å bruke denne så ofte nå lenger, så nå må det snart tas et filetak snart.. Du kan finne den på helsekostbutikker også, men der til rundt 90 kr.. Har ikke sjekket frakten her da, så kan jo kanskje lønne seg å kjøpe i butikk..

Edit: helsekosbutikk ja :fnise:

Edit2: Så nå at frakten var 70 kr, så er nok billigere dersom du finner den på helsekost hvis du da ikke skal ha mange tuber..

Edit3: Frakten var 70 fordi jeg hadde valgt 2 produkter, så for en tube til 45 kr er frakten på 35, altså du sparer 10 kr i forhold til butikk

Nå tror jeg ikke at jeg trenger flere edit'er

Endret av Hinata
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet

Det kan nok være arv også ja. Huden vår er jo veldig forskjellig. Det gjelder føttene også. Eller det kan være noe med gangen din. At du går på en måte, som gjør at det dannes hard hud. Kanskje du går litt skjevt, og foten ikke klarer å ta av for støtet slik den skal. Hard hud kommer av belastning. Huden utsettes for så stort press at den blir tykkere for å beskytte sener, og bein, og alt vi har inne i foten.

Skrevet

Nå kommer jeg sikker til å begynne å gå skikkelig rart, fordi jeg har begynt å fokusere på hvordan jeg går :ler:.

Men spør til alvor - huden blir stort sett bare hard i en smal bue rundt hælen, og hvis jeg skulle lage et fotspor i sanden, vile ikke den harde huden være en del av det jeg tråkker på, hvis du skjønner. Buen danner seg like over trå-flaten. t

Tilsvarende på stortærne også.

Det er vel mest det at det ser stygt ut når man går barbent eller i sandaler, fordi den hvite buen med hard hud synes så godt.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Så den er ikke under hælen? Da tenker jeg at det kan være skoen som gnager. Kipper den når du går? Slik at det blir friksjon?

Skrevet
Så den er ikke under hælen? Da tenker jeg at det kan være skoen som gnager. Kipper den når du går? Slik at det blir friksjon?

Skal ikke se bort fra at kipping er et normalt fenomen i skoparken min, og at det er med på å forklare problemet....

Men hvor ofte er det "lurt" å file føttene selv? Er vel ikke lurt å gjøre det for ofte heller?

Gjest Pupsilure
Skrevet

Når du fjerner hard hud, så tenker kroppen din :rope: KRISE, HER FORSVINNER DEN HARDE HUDEN, JEG MÅ LAGE NY!

For den har jo laget den for en grunn, ikke sant, selv om du ikke er enig :ler: Så du må lure kroppen litt. Fjern litt og litt av gangen. Jeg ville gjort det en gang i uka. Sett føttene i fotbad, fil litt, og smør med god krem. Pass på skoene dine. Les gjerne litt om masaisko (MBT), de er veldig gode for bena og resten av kroppen.

Jeg syntes at du bør smøre føttene dine hver kveld. Om du syntes det er klissete og mye styr, så ha kremen stående på nattbordet, og bare ta på litt under hælene. Du trenger ikke smøre og massere hele foten, da blir det fort for mye jobb til at man gidder :) Du kan også smøre på masse krem en kveld i uka, og sove med plastposer og sokker. Veldig mye av kremen fordamper vanligvis, men har du plast på, vil kremen bli tvunget inn. Den får ikke fordampet.

Jeg har hatt flere kunder som kun har smurt en gang i uka, og brukt plastposer, som har fått veldig fin hud på føttene etterhvert.

Spør gjerne hvis du lurer på noe mer, lille katt :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...