SuperGjest Skrevet 21. mai 2008 #1 Del Skrevet 21. mai 2008 Tenker i forhold til analyse av film/litteratur. Vendepunkt kan det jo ikke kalles. Noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinka Skrevet 21. mai 2008 #2 Del Skrevet 21. mai 2008 Man sier vel enkelt og greit "point of no return" det er det stedet i filmen noe må skje. Det er for sent å gå tilbake hvis du skjønner Kan vel til nød si filmens vendepunkt også, men tror de fleste filminteriserte forstår hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imago Skrevet 21. mai 2008 #3 Del Skrevet 21. mai 2008 Tenker i forhold til analyse av film/litteratur. Vendepunkt kan det jo ikke kalles. Noen? Jeg må nok skuffe deg -- dette uttrykket eksisterer ikke på norsk. Det er derfor fullt akseptabelt å bruke det engelske uttrykket i norske artikler, noe som gjøres svært ofte. "Siste mulige vendepunkt" er vel det beste alternativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Man sier vel enkelt og greit "point of no return" det er det stedet i filmen noe må skje. Det er for sent å gå tilbake hvis du skjønner Kan vel til nød si filmens vendepunkt også, men tror de fleste filminteriserte forstår hva du mener. Jeg må nok skuffe deg -- dette uttrykket eksisterer ikke på norsk. Det er derfor fullt akseptabelt å bruke det engelske uttrykket i norske artikler, noe som gjøres svært ofte. "Siste mulige vendepunkt" er vel det beste alternativet. Jeg vet hva det betyr, og det er nettopp derfor jeg ikke syns vendepunkt ikke er treffende nok. Skal opp i norsk eksamen og ville derfor høre om det fantes noe ord for det på norsk, men får bare bruke "point of no return" med en sideforklaring Takk, takk! Endret 21. mai 2008 av SuperGjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #5 Del Skrevet 21. mai 2008 "Siste sjanse til å trekke seg"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 21. mai 2008 "Siste sjanse til å trekke seg"? Beskrivende ja, men ikke akkurat et begrep slik jeg var ute etter. Takk for innspill likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 21. mai 2008 #7 Del Skrevet 21. mai 2008 Tenker i forhold til analyse av film/litteratur. Vendepunkt kan det jo ikke kalles. Noen? Ingen vei tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 22. mai 2008 #8 Del Skrevet 22. mai 2008 Er det klimaks du tenker på? Altså en spenningstopp? Da heter det faktisk vendepunkt. Man kan også bruke klimaks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er ikke klimaks jeg tenker på, klimaks kommer etter point of no return. Point of no return er det punktet i fortellingen hvor man ikke kan gå tilbake, historien må fortsette. Et eksempel på dette kan være en historie om noen som er på skitur. Alt er bra, også faller en av dem midt på fjellet og brekker benet. Det er point of no return; historien kan ikke slutte nå, den må fortsette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 23. mai 2008 #10 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er det samme som klimaks, eller vendepunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 23. mai 2008 Nei, er nok ikke det heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 23. mai 2008 #12 Del Skrevet 23. mai 2008 http://www.filmweb.no/filmogkino/multimedi...liv_106307a.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå