Gjest hyggelig Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Jeg og mannen min skal være gudforeldre for ei skjønn liten pike i juni i år. hun har i tillegg 3 andre som skal være faddere. problemet mitt er, hva skal man gi i dåpsgave? har jo hørt om andre faddere som gir sølvramme/sølvsko e.l. , men jeg tenker at det jo godt er mulig at de 3 andre fadderne har kjøpt dette. de bor ikke i samme by,og jeg har ingen mulighet for å snakke med dem selv for å høre hva de skal gi. dumt hvis vi kommer med to like dåpsgaver... "må" man gi noe i sølv? (er det forresten ikke litt rart å ha 5 faddere...? man føler seg litt mindre "important" når man får høre at x, y og z også skal være fadder,liksom...men kanskje det bare er jeg som vil ha veslejenta for meg selv )
minemor Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Synes du skal føle deg priveligert som ble spurt.... Det er lov med fem faddere, så de har vel valgt dere med omhu:) Vi var faddere sist helg, og jeg spurte hva de ønsket for gutten. De ønsket ett gullkors, og da kjøpte vi det:) Jeg hadde ALDRI valgt dette som gave hvis jeg ikke hadde spurt. Men dette var det eneste smykket han fikk, så det var vel helt gret... Har 2 andre fadderbarn, og til disse har jeg bankbok. Satte inn 500,- til dåpen, og fyller på med 200,- til enten bursdag eller jul.Må jo ha ordentlig gave til en av disse dagene.....
Gjest hyggelig Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Synes du skal føle deg priveligert som ble spurt.... Det er lov med fem faddere, så de har vel valgt dere med omhu:) det føler jeg meg selfølgelig Endret 21. mai 2008 av hyggelig
Serenity88 Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Samboeren min var fadder (og bar jentungen også ), de var 4 til sammen, 2 søsken og 2 venner. Man må ha minst 2 faddere og kan ha maks 6. Vi ga et kors i hvitt gull med 4 små diamanter på, kom på 1200kr til sammen (dette er forresten ganske mye i dåpsgave, men gull er VELDIG dyrt nå, er nesten doblet det siste året). PS: Er det vanlig å si gudforeldre i Norge? (Bare nysgjerrig ) Endret 21. mai 2008 av Serenity88
Gjest antigartner Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 En ide er også å gi en barnebibel. Det er jo relevant i forhold til fadderrollen. Ellers har det blitt vanlig å gi noe som barnet (og foreldrene) kan ha glede av senere, som smykker (nevnt ovenfor), turutstyr for barn (en skikkelig ryggsekk som likner på de voksnes sekker er stas hvis det er en turglad familie), barneservise og -bestikk, album eller fine eventyrbøker.
-Ea- Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har pleid å gi dåpsattest holder, barnebibel er også fint. Begge deler er fint for gunforelder å gi syns jeg... trenger jo ikke være sølv, de i børsta stål er super fine! Spilledåse er også fint :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har pleid å gi dåpsattest holder, barnebibel er også fint. Begge deler er fint for gunforelder å gi syns jeg... trenger jo ikke være sølv, de i børsta stål er super fine! Spilledåse er også fint :rødme: det er utrolig tragiske gaver... hva skal man med det? En HOLDER til dåpsattesten? Bare uprakiske ting dette jo. Gi PENGER!
Malama Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Søvlgreier (ramme, dåpsattestholder, sparebøsse, hårlokk og tann-boks etc) er ganske vanlig å gi fra faddere, et godt tips er da å få med "gavekort" på graveringen, men IKKE gravere (gjelder forsåvidt også på smykker i den grad det er aktuelt å gravere på dem) i tilfelle barnet får flere like gaver. Og du, gjest, for noen mennesker er det kjekt å faktsik gi en gave, som slett ikke er en "tragisk" gave for alle, selv om du åpenbart synes det. skal jeg si: "gi nå ikke penger, noe så ufyselig upersonlig" da, bare for å motveie dine holdninger? Nei, det gidder jeg ikke (ikke derved sagt at jeg mener det heller for den del, men bare som et poeng for å vise at vi er litt forskjellige her i verden, og det kan være greit å akseptere...)
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Søvlgreier (ramme, dåpsattestholder, sparebøsse, hårlokk og tann-boks etc) er ganske vanlig å gi fra faddere, et godt tips er da å få med "gavekort" på graveringen, men IKKE gravere (gjelder forsåvidt også på smykker i den grad det er aktuelt å gravere på dem) i tilfelle barnet får flere like gaver. Og du, gjest, for noen mennesker er det kjekt å faktsik gi en gave, som slett ikke er en "tragisk" gave for alle, selv om du åpenbart synes det. skal jeg si: "gi nå ikke penger, noe så ufyselig upersonlig" da, bare for å motveie dine holdninger? Nei, det gidder jeg ikke (ikke derved sagt at jeg mener det heller for den del, men bare som et poeng for å vise at vi er litt forskjellige her i verden, og det kan være greit å akseptere...) Blabla. Og hva tror du BARNET ville sette mest pris på? Ikke vør hyklersk eller vanskelig nå: Både du og jeg vet at barnet, om det fikk velge, helt klart ville hatt penger på bok istedet for fullstendig ubrukelig SØPPEL!
Gjest Gjest_L Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Akkurat nå kunne jeg ønske at mine faddere hadde gitt meg medlemskap i det lokale boligbyggerlaget og vedlikeholdt dette til jeg var feks 18 år slik at jeg hadde laaang ansiennitet... Ellers kan det kanskje være en ide med gravert gullhjerte (evt gi gullhjerte og gavekort på gravering) eller bøker (dvs ei fin eventyrsamling eller lignende). For å kommentere siste innlegget så synes jeg ikke penger er alt, jeg setter mer og mer pris på gjennomtenkte gaver. Fikk selv masse penger til konformasjonen, kjempefint da, men nå setter jeg veldig pris på de få fine smykkene jeg fikk da de har en historie. (Må innrømme at jeg har fått en del merkelige smykker til dåp og konfirmasjon også, men men.) Og fra jeg var liten har jeg elsket bøker, så for meg hadde det vært en mye perfekt gave.
jacayl Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Når Gubben var fadder ga vi ordentlig service til barna. Til tantebarnet (som han også er fadder til) gav vi en kjempestor bamse og barnesmykker. Neste tantebarn vil få det samme. (jeg har takket nei til å være fadder flere ganger, men både kommer i dåpen og gir gaver)
Liset Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Det jeg ble glad for da snuppa vår døpte seg var * Smykkeskrin * Smykker * Album * Tallerken (graverer navn, dato osv.) * Fin sang og eventyrbok * Barne bestikk Hun fikk også veldig mye av "min første tann boks", hårlokk, dåpsattest holder, det er jo sikkert fint og få, men vi har ikke plass til og ha slike ting framme. Vi byttet det inn og kjøpte en helt nydelig bilde ramme!
Malama Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 Blabla. Og hva tror du BARNET ville sette mest pris på? Ikke vør hyklersk eller vanskelig nå: Både du og jeg vet at barnet, om det fikk velge, helt klart ville hatt penger på bok istedet for fullstendig ubrukelig SØPPEL! Jeg setter i alle fall mer pris på GAVER jeg har fått som var gjennomtenkte, som gullhjertet med navnet mitt gravert, som jeg bruker den dag i dag, enn om de hadde puttet noen penger inn på spaekontoen min. Jeg vet derfor at slett ikke alle barn er så grunne som du tror, mange verdsetter gaver over penger, og anser ikke omtenktsomme gaver som søppel, slik åpenbart du gjør. At du tenker sånn betyr heldigvis ikke at alle andre gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Jeg setter i alle fall mer pris på GAVER jeg har fått som var gjennomtenkte, som gullhjertet med navnet mitt gravert, som jeg bruker den dag i dag, enn om de hadde puttet noen penger inn på spaekontoen min. Jeg vet derfor at slett ikke alle barn er så grunne som du tror, mange verdsetter gaver over penger, og anser ikke omtenktsomme gaver som søppel, slik åpenbart du gjør. At du tenker sånn betyr heldigvis ikke at alle andre gjør det. Men kjære deg, kaller du det OMTENKSOMT å pådytte barnet masse søppel og ting han aldri får bruk for? Hva pokker skal han med sølvrammer, dåpsattestholdere, graverte gullhjerter og annet tull? Tydelig at noen har litt for mye penger, det er en skam at man fortsatt gir slikt piss i gaver. Nei, mine barn har kun fått penger og gaver de kan bruke! SKal du først være så "omtenksom" får du kjøpe noe barnet faktisk får bruk for. Ikke idiotgaver
Lille Ballerina Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Er fadder til fire stykker, og ingen av de fire foreldreparene ønsket seg dåpsattest-holder, "min første tann/hårlokk", ramme etc i sølv/børstet stål, da de syntes det er lite pent. Og det samme inntrykket har jeg av andre vennepar av meg. Jeg har bestilt barnestoler med navn, lengde, vekt, tidspunkt for fødsel og en personlig hilsen til dåpsbarnet. Her er link: http://www.tusserogtroll.no/ Kjempe god service, og knallfine produkter. Alle ble veldig glade for stolene, og de blir mye brukt :smile: Forresten, det er helt vanlig å ha flere enn èn fadder. Vet faktisk ikke om noen som bare har et stk. Er vel ikke noe mindre stas av den grunn :klø: Endret 22. mai 2008 av Lille Ballerina
Malama Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Å ha en fadder kan man vel ikke, et barn skal ha minst to, høyst seks faddere, i følge kirken.no
Gjest hyggelig Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Takk for alle svar. jeg har begynt å vurdere smykkeskrin, smykke, ramme, sparebøsse eller noe i den duren. jeg vet jo at det ikke kan være bare en fadder,men jeg synes liksom det høres så mye ut med 5... kanskje har det bakgrunn i at jeg selv bare har to, hvem vet. jeg føler meg iallefall heldig og glad for at jeg var en av de som ble spurt, uavhengig av hvor mange vi er kom gjerne med flere innspill på hva som egner seg som faddergave i dåp
Gjest gudmor Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Da jeg var gudmor for min niese, kjøpte jeg en eventyrsamling i en fin boks (asbjørnsen og moe, brødrene grimm, tusen og en natt osv. 5-6 bøker, tror jeg), en kam og børste sett i sølv, som hun elsker og bruker ofte! Også åpnet jeg en konto som jeg satte inn 300kr på.. Dessverre har ikke økonomien min tillatt meg å sette inn så mye penger der enda, har blitt til at vi har kjøpt gaver hun kan forstå og bli glad for på dagen sin enda (hun er 3 år), men planen er å sette inn penger på bursdager/jul osv, slik at hun kan ha en liten sum der når hun blir 18-20 år, til å ta lappen, kjøpe sofa, sette inn på bsu eller hva hun ønsker! Til de andre ungene jeg ha en "tante/fadder-rolle" for, har jeg kjøpt ludospill i tinn (kjempefint, og varer i hundre år, minst!), tinntallerken til grøt, og til en kjøpte jeg en knallrosa trillekoffert til barn, med en bamse på! Rett og slett fordi både jeg og barnets mor synes den var dritkul, og dessuten bor de langt unna, så det var litt symbolsk med at de skal komme på besøk! Kjøpte en søt liten treboks med en sølvbamse også, som kan brukes til tann/hårlokk/små smykker e.l.
Gjest Gjest_Jenny_* Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Vi har pleid å gi bort bøker. Enten sangbok, eventyrbok eller noe sånt. Den serien med de hvite bøkene, er det Barnas store sangbok osv, de heter, tro. Mine barn fikk også slike til dåpen (navnefest)/da de ble født, og de har vært veldig mye brukt opp igjennom. Vi har i den serien både sangboka, eventyrboka, godnatthistorier, dyrehistorier, dikt - og 2 til som jeg ikke husker. Av de sølv/tinn tingene vi har, er det kun hårbørste/kam og en bilderamme som har vært brukt. Alt det andre ligger i en skuff!
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Når Gubben var fadder ga vi ordentlig service til barna. Til tantebarnet (som han også er fadder til) gav vi en kjempestor bamse og barnesmykker. Neste tantebarn vil få det samme. (jeg har takket nei til å være fadder flere ganger, men både kommer i dåpen og gir gaver) Ordentlig service- full overhaling altså? Jeg er helt enig med en lenger oppe... Spilledåse, kam og børste i sølv, holder til dåpsattesten, barnebestikk i sølv (Det er jo ingen som spiser av sølv) osv. Dette er jo bare tull, gud vet hvorfor folk gir bort denne dritten enda.. Det er jo ingen som noen snne får bruk for det, pynter huset sitt med det eller på annen måte har nytte av det... Jeg syns det er viktig å gi varige gaver, eller nyttige gaver. Penger, bunadssølv, bestikk (kan begynne å samle på en spesiell type f.eks)album, sangbok, eventyrbøker. Det er lov å tenke utenfor boksen. Selv om disse ubrukelige gavene har blitt en tradisjon tror jeg de færreste foreldre ønsker dette til ungen sin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå