Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fly fra Bergen til Oslo i juni, da jeg skal på hundeutstilling.

Jeg har aldri hatt meg dyr tidligere på flytur, og er litt nervøs. Har snakket med Widerøe og de har søkt plass for meg, men han jeg snakket med hadde ikke særlig peiling på reglene. Søker derfor lykken her hos dere:)

Jeg reiser med en Cavalier på ganske nøyaktig 8 kg. Har lest at en hund kan være med i kabinen så lenge den er under 8 kilo, så jeg vil jo si at han går inn der, men andre steder har det stått at hund og bur inkludert skal veie 8 kg? Hva er riktig her?

Ang bur. Får han være med i kabinen ønsker jeg en veske til han. Er det en standardstørrelse på disse? Gjelder reglene om at han må kunne stå oppreist inni vesken også? Vet at dette gjelder ved transportbur i lasterommet.

Håper noen vet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 kilo er nok med bur og uansett vil jeg tro at en reiseveske til en så stor hund for stor til å passe under setet foran. Sjekk burstørrelsene på flyselskapets nettsider og se om det kan passe. Husk også at det stilles strenge krav til transportvesker/bur som skal bruks i fly og inne i cabinen.

Jeg har ikke reist med hund, men mye med katt i kabinen. ;)

Skrevet

Oi, hehe, takk for opplysningen! Han jeg snakket med hos widerøe sa jeg skulle ha han på fanget, men hvis han må under stolen foran tror jeg bare han må plasseres i lasterommet jeg:)

Litt synd, siden jeg er veldig nervøs for å la han sitte i bråket og alt, men det er nok sånn for alle første gang:P hehe

Skrevet

Nja, dessverre er de ansatte ike alltid så klar over reglene, men under avgang og landing så MÅ buret under setet foran. Resten av turen kan man ha buret i fanget, men det er ikke lov å ta dyret ut av buret under reisen. Jeg tror nok at din hund er for stor for cabinen, dessverre. :)

Skrevet

Jeg ville ALDRI latt en hund sitte i lasterommet på et fly. Har jobbet på flyplass og sett hvor redde hundene blir av det.. :( Om jeg ikke kunne fått med hunden inne i flyet, ville jeg kjørt bil, tog.. Alt annet enn fly..

Gjest Livia
Skrevet

Jeg har fløyet mye med hund, det går helt fint. Mine hunder har ikke tatt skade av det, men de har vært vant til bråk og masse mennesker rundt seg. Jeg har også fløyet med valper i bag under setet på flyet, det er mere skånsomt for de små. Evt kan du få noe beroligende av veterinæren, men det er ikke særlig gunstig når du skal på utstilling, trøttheten henger i ganske lenge!

Det er standardstørrelser på bager til dette formålet. Sjekk med flyselskapet.

Gjest Gjest
Skrevet
Evt kan du få noe beroligende av veterinæren, men det er ikke særlig gunstig når du skal på utstilling, trøttheten henger i ganske lenge!

Dette bør man UNNGÅ så langt som mulig. Da trykket kan falle i lasterommet og beroligene hindrer respirasjonen. Særlig hunder med kort og oppstopper nese er utsatt for alvorlige komplikasjoner som følge av dette.

Gjest Livia
Skrevet

Regner med at veterinæren klarer å vurdere den risikoen.

Skrevet

Off, vil jo helst ikke dope han helt ned:S Men jeg har lest om at det iallefall finnes medikamenter som hindrer dem i å kaste opp? Jeg kommer til å hylgrine når eg må gi han ifra meg:'( Får faktisk tårer i øynene bare ved å tenke på det, hehe:P

Dessverre så viser det seg at han er alt for stor til sånne vesker til å ta med på flyet. Snufs. Og han veier 8,5 kg, så går nok ikke uansett. Min far har sagt han ønsker at hunden heller skal dra med tog. Vil jo det jeg og, men er redd det vil være stressende det og. Og da må han ut og luftes innimellom. Er dette noe de tillater?

Skrevet
Off, vil jo helst ikke dope han helt ned:S Men jeg har lest om at det iallefall finnes medikamenter som hindrer dem i å kaste opp? Jeg kommer til å hylgrine når eg må gi han ifra meg:'( Får faktisk tårer i øynene bare ved å tenke på det, hehe:P

Dessverre så viser det seg at han er alt for stor til sånne vesker til å ta med på flyet. Snufs. Og han veier 8,5 kg, så går nok ikke uansett. Min far har sagt han ønsker at hunden heller skal dra med tog. Vil jo det jeg og, men er redd det vil være stressende det og. Og da må han ut og luftes innimellom. Er dette noe de tillater?

Om du hylgriner når du leverer han fra deg så blir alt mye verre.

Selvsagt kan du lufte han på togturen, det er en hel vogn dere har til rådighet for de som reiser med kjæledyr.

Når det gjelder beroligene så ville jeg faktisk ikke satset på det uansett om dyrlegen din er positiv til det. Som med så mye annet så har dyrleger som andre forskjellig toleranse nivå.

Hvorfor skal du egentlig på utstilling hvis du tror det blir så traumatisk for hunden? Det finnes da sikkert utstillinger som er nærmere der du bor?

Skrevet

Jeg bor i Oslo. Skal passe han hele sommeren, for foreldrene mine som bor i Bergen. Så verre er det ikke. Men altså, hunder tar fly hver eneste dag. Sånn er det. Har ikke tatt så mye tog i mitt liv at det gjør det noe bedre, men flybilletten er allerede bestilt. Det går helt sikkert kjempefint:)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bor i Oslo. Skal passe han hele sommeren, for foreldrene mine som bor i Bergen. Så verre er det ikke. Men altså, hunder tar fly hver eneste dag. Sånn er det. Har ikke tatt så mye tog i mitt liv at det gjør det noe bedre, men flybilletten er allerede bestilt. Det går helt sikkert kjempefint:)

Hvorfor kommer du til å hylgrine da?

Skrevet

Haha, nei vet du ka, hvis du synes det er helt feil å bli lei seg når en overlater hunden din til fremmede som skal binde buret hans fast i et lasterom på et fly mens du selv ikke har noen mulighet til å være der for han, og å stryke på ham, så får du vel synes det er teit da.

Men å sette spørsmål ved folk sine følelser er noe av det dummeste jeg har lest.

Skrevet

ville aldri i verden tatt med meg en såpass stor hund ombord i kabinen. jeg har sett hvordan folk direkte stapper dyrene sine inn i de små reiseveskene så pelsen tyter i alle retninger og hunden blir tvunget ned i en unaturlig liggestilling uten mulighet til å snu seg.

tror også at en cavalier er for stor til å få plass i de kabinveskene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...