Gå til innhold

Utlendinger i bunad ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Og Retz, hvis det ikke kunne ramla deg inn å vurdere tilhørighet til bunad når du skulle velge, så tror jeg ikke du kommer fra en familie med sterke bunadstradisjoner... Og da blir det fjasedrakt. Da har du ikke forstått hva en bunad er, og har ikke skjønt denne norske tradisjonen.

Joda, Bråka, jeg har skjønt det. Jeg bryr meg bare ikke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da gidder jeg ikke å smile og forklare mer til deg Retz, men tar oppfordringen din og sender en ørefik istedet.

Diva, derimot, får en klem som ekte bunadsmenneske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt uproblematisk. Men det blir nok kastet noen ekstra blikk på vedkommende, - det er jo fortsatt ikke helt vanlig. At mørkhudede kler seg i bunad.

Det blir omtrent som de første ganger jeg så en kvinne bære tørkle. Jeg kastet noen skråblikk - ikke vondt ment, men fordi jeg var nysgjerrig. Nå registrerer jeg dårlig om kvinnen ved siden av meg går tildekket eller ikke.....

Noen ganger føler jeg min bunad som en "tvangstrøye" og jeg ville aldri ha kjøpt den om ikke jeg hadde fått den foræret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere det er forskjell om "den annerledesfargede" personen med bunad har fremmedkulturell bakgrunn men bor i Norge og er derfor norsk også (tokulturell), eller er adoptert og har derfor ofte bare norsk bakgrunn selv om ansiktet er litt "misvisende" i forhold til bakgrunnen? (Hvis ikke foreldrene har sørget for å gi dem litt originalbakgrunn også da). Det er jo ganske mange adopterte i Norge, fra Korea etc. og de begynner jo å bli konfirmerte mange av dem, og det er ofte da man får seg bunad..

Jeg bare tenkte på dette siden dere synes det er "uvant" å se annerledesfargede mennesker i bunad. Såvidt jeg vet er det ganske vanlig at de har bunad, iallefall hvis familien deres er bunadsfamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan utlendinger, adopterte og 2.generasjons invandrere bruke bunad!

Da jeg skulle ha bunad var det ikke spørsmål om hvilken jeg skulle ha - jeg bodde i Skien og fikk Øst-Telemarkbunad (den som var mest populær blant Frognerdamene før beltestakken slo an :ler: ) Jeg synes også det er mest naturlig at man velger en bunad fra den delen av landet man har tilknytning til. Jeg tror nok ofte de som har tilknytning til Telemark ofte føler det på denne måten fordi vi kommer fra et bunadsfylke - med store tradisjoner for bunad og fordi vi har bunader som oppfattes som penere av de fleste i landet. (håper jeg ikke tråkket for på mange tær nå). Jeg synes ikke det er rart at folk leter med lys og lupe etter en tippoldefar som var på gjennomreise i Rauland :)

Et lite hjertesukk:

Jeg har flyttet mye og bodde i Skien fra jeg var 9 til 16. Store deler av familien min er født der, bor eller har bodd der. Er ikke dette tilknytning nok? Likevel føler jeg ofte at folk som ikke kjenner meg så godt og mener at jeg er fra Oslo (siden jeg har bodd her i mange år også) nærmest forhører meg om min tilknytning til Telemark. Og jeg forteller i vei om familien min og skilsmisser og så videre til folk som jeg knapt nok har truffet før for å rettferdiggjøre min bruk av bunad. Jeg synes dette er utrivlige møter med bunadpolitiet. Vi er i 2003 - folk bor ikke i ti generasjoner på samme gården og bor på det samme stedet hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adoptert og ser langt fra norsk ut, ansikts- og hårfargemessig, men bunaden er faktisk det fineste plagget jeg har. :)

Kunne ikke falt meg inn å gå med koreansk nasjonaldrakt fordi det utseendemessig er det riktige. :o

Jeg føler meg ikke koreansk, jeg har ingen minner fra landet, ingen tilknytning eller ingen interesse av landet.

For meg er det helt naturlig å gå med bunad, og jeg føler meg absolutt ikke "feilplassert" av den grunn. :lol:

Men jeg synes det er flott og stilig at folk fra andre verdensdeler bruker sine egne nasjonaldrakter på en dag som 17. mai, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er vi 'norske' som har lov til å svare her da... :D

Om utlendingene kan gå med bunad? Vel, om de er besøk i Norge i en mai måned, og synes bunaden er fin og vil ha den, så synes jeg det er feil, ja. Men om du snakker om nordmenn som har opphav i utlandet, så er det en selvfølge at de anskaffer seg bunad (etter ønske eller tradsjon) på lik linje med andre nordmenn. Selvfølgelig så synes jeg at alle som skaffer seg bunad skal følge retningslinjene, dvs at de skal ha tilknytning til den type bunad man anskaffer seg. Hvilken hudfarge man har, synes jeg ikke hører med i en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg så flere mørke barn i bunad i år, og stusset ikke over det. Bor man i norge må man gjerne få seg bunad, skulle bare mangle. De må gjerne spenne på seg ski om vinteren også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har det blitt av "regelen" med at man skal skaffe bunad som kommer fra det stedet du har røtter? Synes faktisk det spiller en stor rolle her jeg....... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monja; mener du at folk som ikke har egen blodlinje som kan spores ikke alt for langt vekk til der bunaden hører til, ikke "får lov" å ha bunad? Det holder ikke med at man bor der selv, eller er inngiftet dit hvis man originalt kommer fra utlandet? Da synes jeg du er litt for streng. Hvis en dame fra telemark gifter seg med en mann fra england og de bor i telemark og de får to barn. Så har mamma og barna bunader, mens mannen ikke får??? Det synes jeg høres litt dumt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg om de har noe slags nasjonaldrakt i england, men om de har det kan det jo være vel så fint om mannen velger å ha det. Nettopp for å vise at han er engelskmann. Om jeg fortsatt hadde vært med min svenske ex hadde det aldri falt meg inn å ha svensk nasjonaldrakt. Er norsk uansett om jeg gifter meg i utlandet eller ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel føler jeg ofte at folk som ikke kjenner meg så godt og mener at jeg er fra Oslo (siden jeg har bodd her i mange år også) nærmest forhører meg om min tilknytning til Telemark. Og jeg forteller i vei om familien min og skilsmisser og så videre til folk som jeg knapt nok har truffet før for å rettferdiggjøre min bruk av bunad. Jeg synes dette er utrivlige møter med bunadpolitiet. Vi er i 2003 - folk bor ikke i ti generasjoner på samme gården og bor på det samme stedet hele livet.

Dette er ganske vanvittig egentlig, skjønner godt at du synes disse møtene er utrivelige. Her opptrer bunadpolitiet som et slags rasepoliti som sjekker etnisk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monja, tråden startet vel egentlig med en innflytter som kan tenke seg bunad. Ikke at noen nekter ham å gå i egen nasjonaldrakt og drar en bunad ned over ørene på ham...

Jeg skjønner godt at du synes du må forsvare deg litt vel mye junebug, kan du ikke bare si "morslekten min er fra skien" eller "jeg vokste opp i skien" eller "jeg er født i skien" og forvente at folk slår seg til tåls med det? For spørsmålet starter jo egentlig med interesse, og så går det litt ut på viddene etterhvert... Jeg tror kanskje du opplever det spesielt fordi du bor i oslo og har, mja, telemarksbunad. Telemarkinger i oslo er nok litt lei av misbruket og pusher litt kanskje. Jeg har bunad som ikke er fra der jeg vokste opp, men fra der min mor kommer fra hvor jeg også er født. Jeg valgte det fordi morslekten er en mye sterkere bunadsfamilie enn farslekten. Bestemor broderte skjorta og veska, tanta mi vevde skjørt og sydde vest osv.

Men det er ingen som plager meg for det om jeg ikke har riktig dialekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg skjønner godt at du synes du må forsvare deg litt vel mye junebug' date=' kan du ikke bare si "morslekten min er fra skien" eller "jeg vokste opp i skien" eller "jeg er født i skien" og forvente at folk slår seg til tåls med det? For spørsmålet starter jo egentlig med interesse, og så går det litt ut på viddene etterhvert... Jeg tror kanskje du opplever det spesielt fordi du bor i oslo og har, mja, telemarksbunad. Telemarkinger i oslo er nok litt lei av misbruket og pusher litt kanskje. [/quote']

Det er dette jeg sier også - jeg har vokst opp i Skien. Men så sier disse menneskene at du har jo bodd i Oslo så lenge, hvor lenge bodde du i Skien, hvorfor flyttet du og så baller det på seg. Og det kommer ofte fram at de synes jeg ikke har bodd der lenge nok eller ikke har nok slekt derfra. Det er ikke bare telemarkinger som sier dette heller, det er en del oslofolk også som kanskje er litt misunnelige på at de ikke har noen aner fra Telemark?

Men for all del - jeg får mest positive tilbakemeldinger når jeg har på meg bunad. Mye ros og komplimenter og jeg liker veldig godt å bruke bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om utlendinger går i bunad. Det jeg mener er litt vesentlig med bunad er at man har en tilknytning til stedet hvor bunaden kommer fra. Ikke nødvendigvis oppvekst' date=' men en eller annen tilknytning synes jeg det bør være. Hadde jeg vært han ville jeg valgt herrebunadentil den som du har, eller herrebunaden til stedet dere bor nå. Om han er utlending har ingen betydning.[/quote']¨

Helt enig!

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majken unplugged

Til og med jeg som vil ha en innvandringsstopp av noe trangsynte grunner ser ingen grunn til at utlendinger ikke kan ha bunad. Det ser jeg heller på som at de tilvender seg vår kultur og tradisjoner, og det er det ingenting negativt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine

Det er flott med utlendinger i bunad! Folk bærer seg om integrering, men når det kommer til å bruke bunad er mange utrolig fordomsfulle (har hørt denne diskusjonen selv). Det er flott om en innflytter bryr seg så mye at han eller henne vil bruke et nasjonalplagg!

Jeg hører ikke mye bæring fra nordmenn som har vært på ferie i andre land og kjøpt med seg et "minne". Har sett mange som har hatt med seg hjem både sari, kimono og andre nasjonal"symboler". Det blir sett på som en ære i mange andre land at en utlending vil gå med deres nasjonaldrakt.

Min samboer er heller ikke norsk, men en "god Ola" i mange henseender og også han har vært inne på tanken. Han syns det er vakkert og vil evnt. ha brukt bunad for å "ære" sin nye nasjon. For å vise tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...