Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Årets Russefeiring var historiens verste! Og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en slik elendig dårlig feiring. Vi burde forby denne feiringen før det riktig går galt med ungdommen.

Vi burde forby Russefeiringen slik som vi forbyr nyttårsrakettene, begge er samfunnsonder. Politikere med litt vett burde ha gjort dette for lenge sida!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, med den mangelen på kultur vi har her i landet, så tar det fullstendig av hver gang det er noe som ikke er vanlig hverdag.

Oppfører vi oss som barnehagebarn så får vi tåle barnehagetanter som stopper oss.

Det er så enkelt. Vi er et barbarisk folkeferd med lite dannelse.

Gjest StockDama
Skrevet
Helt enig, med den mangelen på kultur vi har her i landet, så tar det fullstendig av hver gang det er noe som ikke er vanlig hverdag.

Oppfører vi oss som barnehagebarn så får vi tåle barnehagetanter som stopper oss.

Det er så enkelt. Vi er et barbarisk folkeferd med lite dannelse.

Værste er at jeg ikke vet om det innlegget var ironisk eller ikke...for jeg kunne tatt det seriøst, og vært enig. Russen tar jo helt av.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ifølge min gamle sosiologilærer vil russen alltid sjokkere fordi selve konseptet handler om å sprenge grenser. Likevel vet vi at mange feirer at de er ferdig med videregående på en rolig måte uten å gjøre annet galt enn å tygge tyggis i timen. Å skulle forby russtiden blir som med alt annet, det vil også ramme de som feirer på en snill måte.

Å sprenge grenser er en ting, men mange russeknuter er både farlige og ulovlige. Jeg tror at enten så må man avvikle hele greie eller være strenger i forhold til hva russen faktisk får lov til. Russen er myndige og godt over kriminell lavalder, derfor bør de også holde seg til norske lover.

Skrevet
Værste er at jeg ikke vet om det innlegget var ironisk eller ikke...for jeg kunne tatt det seriøst, og vært enig. Russen tar jo helt av.

Det var ikke ironisk :)

Vi er jo sånn i alle sammenhenger:

17mai - grøftefyll

Sommerparade - grøftefyll

Nyttårsaften - grøftefyll

Bursdag - grøftefyll

St. Hans - grøftefyll

Natt til 1. mai - grøftefyll

Natt til 17.mai - grøftefyll

Fredag - grøftefyll

Lørdag - grøftefyll

Julebord - grøftefyll

Nordmenn i et nøtteskall - spesielt den yngre garde, men så roer det seg jo for de fleste med tiden...

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det var ikke ironisk :)

Vi er jo sånn i alle sammenhenger:

17mai - grøftefyll

Sommerparade - grøftefyll

Nyttårsaften - grøftefyll

Bursdag - grøftefyll

St. Hans - grøftefyll

Natt til 1. mai - grøftefyll

Natt til 17.mai - grøftefyll

Fredag - grøftefyll

Lørdag - grøftefyll

Julebord - grøftefyll

Nordmenn i et nøtteskall - spesielt den yngre garde, men så roer det seg jo for de fleste med tiden...

Dessverre så har du rett. I Norge skal alt feires med å drikke seg full.

Skrevet

Ja, og jeg tar meg stadig i å være litt flau på mine landsmenns vegne. Selv om det strengt tatt ikke er verken mitt problem eller mitt ansvar.

Skrevet

Jeg synes man heller skulle innføre kollektiv straff. På den måten vil russen selv bestemme om de får feire eller ikke. Hvis en russetufs gjør noe dumt eller forkastelig - slik som i det tilfellet med 6-åringen, burde man frata hele klassen eller skolen retten til å være russ. One strike and you are out! Dette burde den kommende russen informeres om grundig, slik at det ikke finnes den minste tvil om konsekvensen av et feiltramp. Jeg tror redselen for de jevnaldrene vil virke mer preventivt enn bøter og forelegg fra Onkel Politi.

Gjest StockDama
Skrevet
Jeg synes man heller skulle innføre kollektiv straff. På den måten vil russen selv bestemme om de får feire eller ikke. Hvis en russetufs gjør noe dumt eller forkastelig - slik som i det tilfellet med 6-åringen, burde man frata hele klassen eller skolen retten til å være russ. One strike and you are out! Dette burde den kommende russen informeres om grundig, slik at det ikke finnes den minste tvil om konsekvensen av et feiltramp. Jeg tror redselen for de jevnaldrene vil virke mer preventivt enn bøter og forelegg fra Onkel Politi.

God ide...bare synd de ikke kommer til å gjøre det =/

Skrevet

God ide!

Skrevet

Så derfor skal ikke de som i fremtiden gleder seg til å være russ få oppleve det, når alle andre før oss har fått lov?

Nei, russefeiringen bør ikke forbys. Greit, det er en del forkastelige hendelser som aldri burde ha skjedd, men å straffe alle? Det er ikke rettferdig. Jeg er russ neste år og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville ha gjort noe slikt og ikke må jeg være dritfull for å ha det gøy. Slik er faktisk de fleste andre. Det er noen få som ødelegger, de bør straffes, ikke alle andre.

Nå har jo de værste russeknutene blitt forbudt, men nå vet jeg faktisk ikke alle, så det er nok noen til som kunne vært borte..hvis de går utover andre mennesker!

Gjest Gjest
Skrevet

Så hvordan mener dere at russefeiringen skal forbys? Dette er myndige personer det er snakk om; på hvilken måte skal det de gjør på fritiden forbys (for hoveddelen av feiringen skjer på fritiden)? Det ville være et langt skritt i retning diktatur å forby borgernes handlinger så sant de ikke skader andre.

Hvis handlingene skader andre så er de allerede forbudt, og et ytterligere forbud ville ikke hjelpe på noen slags måte.

Skrevet

Jeg syntes faktisk russefeiringa burde flyttes. De feirer jo at de er ferdige med skolen, men de er jo ikke det. De kan stryke og være russ igjen neste år..

Skrevet

Syns jeg har hørt denne diskusjonen hvert eneste år så lenge jeg kan huske!

Selvfølgelig handler det om kulturelle rammer, og alkoholen hører dessverre med i rikelig monn. Men, land som praktiserer et langt større konsum av alkohol enn det vi kan vise til, har likevel ikke samme infantile fylleadferd.

Det å være perfekt i samfunnet, dvs følge reger, rammer, koder osv, gjør oss til en gjeng med pedanter som bare MÅ blåse av opphopningen av frustrasjon i festlige sammenhenger. Det er jo lov da.....

Russen er et produkt av dette. De skal feire, alkoholen følger med som en selvfølge.

Skrevet

Det er nok utopisk å forby russefeiringen. Derimot synes jeg det maset om at den skal flyttes, heller ikke bør lyttes til- for hvilke tilstander ville vi DA fått, når tanken på eksamen ikke lenger summer (om enn veldig svakt) i bakhodet?

Selv satser jeg på indoktrinering av mine egne barn, og håper dermed å slippe og se dem rave rundt med spy på russebuksa mens de roper "drittunger" til småbarn som vil ha kort og har sex i buskene- og alt legges ut på Facebook.

Grøss og gru.

Skrevet (endret)
Årets Russefeiring var historiens verste! Og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en slik elendig dårlig feiring. Vi burde forby denne feiringen før det riktig går galt med ungdommen.

Vi burde forby Russefeiringen slik som vi forbyr nyttårsrakettene, begge er samfunnsonder. Politikere med litt vett burde ha gjort dette for lenge sida!

Herlighet!

La nå ungdommen feire at de er ferdig med 12-års skolegang.

Ja, noen ganger går enkelt russ over streken/begår lovbrudd og de burde helt klart bli straffet på lik linje med andre som begår lignende lovbrudd utenom russetiden.

Grøftefyll eller ikke - det må da være opp til hver enkelt.. Er mektig lei av barnhagementaliteten vi har i dagens samfunn. Vi trenger vel ikke politikerne til å fortell oss når vi kan drikke, når vi kan handle mat osv.??

Endret av wkimsy
Skrevet
Det er nok utopisk å forby russefeiringen. Derimot synes jeg det maset om at den skal flyttes, heller ikke bør lyttes til- for hvilke tilstander ville vi DA fått, når tanken på eksamen ikke lenger summer (om enn veldig svakt) i bakhodet?

Nå i år var det jo sånn at eksamen var på tirsdag for de fleste rundt her. Og når de fortsatt feirer til lang på natt på 17 mai, sover hele søndagen og dermed har da kun mandag å øve på? Vel, jeg vet nok om et par stykker som går gleden av å være russ neste år også.

Skrevet

Jeg må si jeg er sjokkert over hva enkelte sier her. Kollektiv avstraffelse? Kollektiv avstraffelse er forbudt ved norsk og internasjonal lov, og det med god grunn. Jeg regner med de fleste som roper hurra her hadde protestert rimelig kraftig om arbeidsgiveren deres f.eks hadde bestemt at de ikke fikk lønn på et halvt år fordi en eller ennen fyr de tilfeldigvis jobber med hadde stjelt fra kassa.

Og forby russefeiring? Hvordan i alle dager skal man forby det da? Skal man forby voksne mennesker (ja, for det er faktisk det vi snakker om her) å kle seg i røde (eller svarte eller blå) klær og drikke alkohol? Russefeiringen er faktisk ikke organisert av noen som helst, avgangselevene arrangerer den selv, og det er dermed rimelig vanskelig for andre å avlyse den.

Selvfølgelig skal russ straffes hvis de begår lovbrudd (de som begår lovbrudd vel og merke) på linje med alle andre mennesker i landet, men utover det har russ faktisk lov til å gjøre hva de vil de også. Jeg er enig at vi har for mye grøftefyll i Norge, jeg synes også at russen gjør utrolig mye dumt, men (for å dra en Voltaire) jeg vil dø for å forsvare deres rett til å gjøre det.

Forøvrig støtter jeg forslaget om å flytte eksamen til før russefeiringen.

Skrevet

Å feire avslutningen av 12 års skolegang er forståelig at man ønsker. For mange av dem blir det ikke avslutning. Har jeg ikke lest at skremmende mange stryker fordi hele det siste året mer eller mindre går med til russeforberedelser og festing? 17. mai er jo bare toppen av isfjellet.

Noen nevner over her at det er snakk om voksne mennesker. Javel, men se så til helvete å oppføre dere voksent da.

Som jeg sier til min datter som prøver å bruke alderen sin som argument i diverse diskusjoner: Oppfører du deg som en unge, må du forvente å bli behandlet som en. Det er så enkelt.

Rart, før i tiden var man ikke myndig før man ble 21 her i landet. De var russ i 18-19 års alderen da også, men laaaaaangt mer voksne enn samme aldersgruppe i dag. Det er ikke mye å være stolt av, er det vel?

Skrevet (endret)

For meg er det fullstendig uforståelig... hvorfor skulle en feste FØR eksamer?

Gitt, jeg er ikke fra Norge kanskje jeg har ikke fått russeinteressen med morsmelk, det vi hadde i hjemlandet var en stor fest dagen vi hadde fått diplomer. En kveld, mange ble alt for fylle, men det var det. Eksamensperioden var før og da studerte man. Etter avslutningsfesten startet man å tenke på universiteter eller jobb.

I tillegg til festen hadde vi ball i siste semesteret og mange andre 'spesielle ting' for gymnasister i løpet av våren, men det var forskjellige dager, ikke hele uker med fyll. Ingenting som kan sammenlignes med det galskapet som kalles russ i Norge.

Det med to uker av ren galskap FØR eksamene? Det er jo helt ulogisk? Hvorfor feste før du faktisk er ferdig?

Endret av mrs_bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...