Gå til innhold

Byggingeniør

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hva slags arbeid utfører en byggingeniør og hvor kan man jobbe?

Hvordan ser en arbeidsdag ut?

Vet det er forskjellig, men trenger noen eksempler på arbeidsoppgaver.

Hvordan er mulighetene for videreutdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er byggingeniør og skal prøve å gi deg et innblikk i hvilke muligheter man har.

Jeg jobber for en entreprenør og bygger større hus/næringslokaler. Min jobb er på et kontor på byggeplassen og går ut på å planlegge, styre, tilrettelegge, organisere, koordinere, finne løsninger, følge opp, kvalitetssikre, sørge for at alle kommer seg hele hjem i dag og ikke blir langtidsskadet av å være på jobb osv.

Det er alt fra å leie inn brannkonsuleter, rørlegger, elektro+++ og samkjøre disse (sitter en del i møter) til å få et bygg som kan bygges (praktisk mulig) og som er etter forskiftene. Deretter er det min jobb å dokumentere at brannveggen faktisk ble bygd som en brannvegg (etter riktige krav) (pluss alt mulig annet skal dokumenteres), at siste reviderte tegning er ute hos håndverkeren, at de har riktig utstyr, at alt foregår sikkert, at en utenlandsk arbeider som jobber for et firma som vi har leid inn, som igjen jobber for et firma det firma har leid inn, som igjen jobber for et firma det firma har leid inn (osv, kan være veldig mange ledd) ikke tjener 20kr timen. At naboen til byggeplassen skal bli hørt, at lærlingen skal følges opp og få riktig opplæring, at den med dårlige knær kommer seg til bedriftlegen og får riktige såler i skoa, at alle bruker hjelm og vernesko til enhver tid, at alt av stillas er sikkert (dvs følge opp stillasfirma), at de som har kjøpt leilighet 33 har en helt spesiell benkeplate som har 8 uker bestillingstid fra Italia, den bør havne i riktig leilighet og ikke hos naboen, målene som blir sendt til Italia må også stemme (dvs følge opp underleverandør som tar målene). Det er veldig mye HMS, dvs at alt skal være sikkert; rekkverk over alt (håndlist, knelist OG fotlist), alle stoffer som har faresignal skal ha et datablad med seg som er tilgjengelig på riktig språk for håndverkeren, at folk bruker riktig verneutstyr der det trengs, at det finnes godkjente brannslukningsapparat og førstehjelp og at dette er opplyst om hvor er. At alle som er innenfor byggegjerdet er registrert og har krysset seg inn akkurat i dag. At økonomien i hele prosjektet går bra, at byggherren (kjøperen) får sine ønsker oppfylt, betaler rett pris for jobben, er orientert om endringer osv. At alle som tegner (arkitekt, rørlegger, elektriker, ventilasjon, brannkonsulent) blir samkjørt slik at alle får oppfylt sine krav (er det plass til både stort ventilasjonsrør, avløpsrør og kabelbro på trange plasser og krysningspunkt). Har alle dokumentert opplæring på alt fra saga til boltepistol til kranførerbevis. Har arkitekten sendt inn alle papirer til kommunen slik at saksbehandlingen går sin gang og vi får starte/flytte inn til riktig tidspunkt. At ting blir ferdige til avtalt tid. Du må snakke litt med han nyskilte og huske å kjøpe kake til gutta av og til. Du må rose, kjefte, si ting på en motiverende måte, du må kort sagt behandle alle typer mennesker fra mange ulike fagfelt (som kan sitt felt best og som skal jobbe MED deg og ikke mot deg). Selv om dette høres veldig ut som praktiske ting vil jeg si at min jobb handler veldig mye om å jobbe med mennesker og få folk til å dra i samme retning. Jeg liker det og det at byggebransjen er 1000baller i lufta samtidig som alle skal lande i riktig rekkefølge og nokså på likt (kortere og kortere byggetider). Det er en million ting som skal huskes på og tas hensyn til og her tror jeg mange jenter har et veldig forsprang i forhold til "en tanke i hodet av gangen"-gutta.

I min jobb sitter jeg en del inne på kontoret på byggeplassen, jeg er ute en hel del og jeg er i møter. En veldig variert hverdag hvor få dager er like. Byggebransjen er full av rastløse folk som liker å være der det skjer. Som liker å skape noe og se resultater. Jeg kan peke på bygg til mine barnebarn og si at jeg har vært med for 30 år siden, det kan ikke broren min som er aksjemegler og som gjør at noen taper og noen vinner penger. For meg er det veldig givende å se at jeg er med på å skape noe. Et hjem, en barnehage, hvasomhelst.

Det var min jobb. Den er jo bare en bitteliten del av hele kaka.

Du kan være en som konsturerer og dermed bestemmer hvor store søyler må vi ha og i hvilket materiale, hvor store bjelker i taket, hvor mye må vi stive av for vindkraften osv. Dette er en kontorjobb (bortsett fra samkjøringsmøter som nevnt over) hvor man har formler, tabeller, standarder, ja eller nei svar. Fortsatt en del kreativitet siden det alltid finnes mange mulige løsninger, men mye "tall og formler" i forhold til hos en entreprenør.

Så har du de som jobber "på andre siden av bordet". Kommunen skal følge med på at vi gjør riktig. At alle leiligheten får nok lys, utsikt, at det stilles riktig brannkrav, at tomta ikke bygges ut for mye, at riktig type hus blir plassert i riktig område, reguleringsplan, søknader om disposisjoner fra denne (få bygge parkeringsplass på et inneklemt friareal/ boliger i steden for kontorer osv) At midlertidig brukstillatelse ikke blir gitt når papirer (og arbeid) mangler, selv om 100 leilighetseiere står klare med flyttelasset. At alle forskrifter blir fulgt, at det er nok strøm til området, at kloakknettet ikke blir overbelastet og må bygges ut om det kommer et nytt boligfelt. At det finnes en blanding næring/boliger/skoler/barnehager osv slik at området blir "sunt". At det er nok parker+++

Arbeidstilsynet skal følge med på at byggeplassene er sikre, at det gis rett lønn, at folk ikke jobber for mye, at alt av helsefarlige stoffer er oppbevart riktig. +++

Ei studievenninne jobber for et "kataloghusfirma" og tegner tegningene. Selv om det er ferdige kataloghus er det alltid endringer til hver kunde og man kan ikke alltid flytte bærevegger (får konsekvenser for grunnmuren, rør og elektro som da også må endr tegningen), minske et soverom (er krav for å få lån fra husbanken som skal være oppfylt), alt av søknader til kommunen skal sendes inn riktig og til rett tid (og ikke minst følges opp). Kunden skal få det han sist ønsket og betale for riktig endring (ikke den nest siste).

Ei annen jobber med betong og finner best mulig oppskrift (veldig mye tilsetningsstoffer man kan ha som gir betongen helt ulike egenskaper).

Ei annen jobber med teglstein(!)

Så kan man jobbe innen helt andre grener som tekniske fag. Nå mener jeg alt som ligger nedi bakken av store rør til vann, avløpsvann, overvann (fra takrenner, parkeringsplasser osv (regnvann)). Hvordan ligger disse røra i forhold til veien (bør ikke tvers over hagen til folk/under hus), hvor store må de være, hvor ofte må de byttes ut, hvilket materiale skal de ha, hvilken belastning er ventet ved 50-års flommen, hvor store vinkler kan de ha, hvor skal de kobles på hverandre osv. (Her tenker jeg på store rør sett på et kart.)

En brannkonsulent er vel også en "spesialgren" av byggingeniør.

Så har du de som jobber for eiendomsutviklere/byggherren. Som kjøper gamle bygg/tomter, utvikler hva man skal bygge her, finner noen som kan bygge det, følger det opp, tenker ut hvilken standard, for hvilken målgruppe, skal vi bygge først og finne en kjøper etterpå eller omvendt (eller noe midt i). Følger opp underveis.

Ei venninne jobber for statens vegvesen med skilting og rekkverk. Nå er det mest trafikksikkerhet. Hun hadde "grunnutdanninga" og blei lært opp videre internt. Sånn er det med mye.

En jobber for byggforsk og tester ut nye produkter som skal godkjennes (det må alltid bare brukes godkjente produkter, nok en ting å følge opp). Feks om et nytt type brannskum holder i minimum så mange minutter det sier at det skal.

Veibygging, tunell, bro og store anlegg (demninger, kraftverk osv) blir andre grener. Mye av det samme som hus, bare at man bygger noe helt annet og jobber mer med grunnforhold. Er det fjell eller leire, hvor stabil leire, er det vannårer i fjellet, hvor sikkert er fjellet (tenk på boligblokka i Ålesund), rasfare osv. Det skal tegnes, konstrueres, bygges og fungere slik det var meningen.

Mange produktleverandører har egne byggingeniører. Da kan du bli ekspert på isolasjon, takstein eller hva som helst som er et byggeprodukt. Opplæring er gjerne internt.

Vet om noen som jobber som konsulet med å skrive kontrakter etter Norsk Standard. Bare det er et yrke.

Norsk Standard har nok veldig mange andre grener som det kan jobbe folk innen.

Og sikkert veldig mye mer som jeg ennå ikke har oversikt over.

Dette er en beskrivelse fra Hist sine sider:

Byggingeniør

Har du noen gang latt deg imponere av en bro? Er det ikke rart at det kan lages tunneler langt under vann? Har du noen gang tenkt gjennom om hustaket tåler det, når det blåser kraftig? En ting er sikkert: Noen må tenke på det. I et værhardt land som Norge må vi ha gode, solide bygninger. Og veier ? ikke bare hit og dit, men etter en god plan. Og vi må ha vann inn, og avløp ut, og all den infrastruktur som skal til for at samfunnet skal ha grunnlag for å kunne fungere. Derfor har vi byggingeniører. De trengs til utredning og planlegging, prosjektering og beregning, til å lede arbeid, til å arbeide i kreative team og administrere prosjekter! Kunne du tenke deg å være med å sette ditt preg på utviklingen i samarbeid med andre, så er kanskje dette et studium for deg.

Det er ikke mange jenter i byggebransjen, men vi blir flere. På prosjektet jeg var sist var det kvinnelig arkitekt, kvinnelig byggherre, kvinnelig landskapsarkitekt og meg. Det er unormalt, men vi gjør ingen dårligere jobb enn gutta. Snarere tvert imot på flere punkt. Flere ganger har jeg følt at det byggebransjen mangler er et feminint innslag. Mye skal huskes på og følges opp og her tror jeg ei som har styrt en stor familie i flere år kan gjøre en god jobb i byggebransjen helt uten utdannelse.

Man bør like tall, logikk og "det praktiske" om man velger å bli byggingeniør.

Hva mer kan jeg si? Jo, jeg blir behandlet veldig bra av gutta. Det er ikke et så tøft cowboymiljø som mange skal ha det til. (De tøffe cowboygutta er dessuten veldig snille med jenter). Det er litt "røft" og "rett fram", men mye heller det enn en ren damebedrift med mye baksnakking.

Det er til tider mye jobbing om fristene kommer før de burde. Andre ganger er det stille og vi sitter inne på hovedkontoret og regner på nye jobber. Dvs at vi sier "vi kan gjøre denne jobben (feks bygge dette eldresenteret) for XX antall millioner. Perioder med stille er det ofte mulighet for avspasering.

Før var det en del frynsegoder fra ulike samarbeidsfirma (turer, gaver osv) men det er det lite av nå.

Det finnes som du ser mange muligheter og det er noe av det jeg synes er det beste. Jeg har en god "grunnutdanning" som gjør at jeg har veldig mange muligheter åpne. Blir jeg lei av entreprenør om 10 år vet jeg at det er mange andre steder jeg kan jobbe og at jeg kan bytte til noe helt annet, uten å få annet enn intern opplæring. Eller jeg kan gå to år til og bli sivilingeniør og bli enda mer spesialist innen ett felt.

Puh, håper du ble noe klokere.

Jeg anbefaler i alle fall deg og andre jenter å bli byggingeniør. Det er kjempespennende og veldig variabelt!

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til er at vi jobber mye i team ute på byggeplasser. Man kan ha ansvar for ulike områder, men alt flettes sammen med alt og løsninger finnes ofte ved å samarbeide med andre.

En annen ting er at man trenger ikke kunne snekre eller ha et håndverk selv for å jobbe på en byggeplass. Du lærer alt underveis (mest realfag på skolen) og får overkommelige oppgaver når du er ny. Man får ikke ansvar for alt det jeg nevner over før man er klar for det, og selv da har man støttespillere rundt seg.

Av og til kan jeg føle at det å jobbe på en byggeplass er som en barnehage med voksne unger. Jeg har nylig hatt med meg flere håndverkere inn i mange bebodde leiligheter og da må jeg si ting som "ta av deg på bena", "heng den gardina tilbake sånn den hang, ikke la den henge midt i vinduet", "du skal inn i leilighet 6, 17, 42 og 56. -Ok, ta nr 6 og 17 først, så kommer du tilbake til meg og spør hva de to neste leilighetene er". En VELDIG høy andel av håndverkere (særlig byggfolk) har dysleksi. Det er ofte en samenheng mellom dysleksi, hvor god du er på praktiske ting og evnen til å huske mange beskjeder (abstrakte ord). Da må ting legges opp etter det og det er ikke alltid like enkelt. At man tar bilder i steden for å henge opp en lapp med tekst er én måte. Man må med andre ord kunne mye mer enn bare tall og betongkvalitet. Veldig mye handler om menneskebehandling i min jobb. På en annen side kan man være ingeniør og sitte inne på sitt eget kontor og være så "nerd" man bare ønsker. Bransjen rommer mange, og trenger mange, ulike mennesker.

Det er med på å gjøre det spennende!

Nevnte jeg logistikken på en byggeplass? Du kan vite at du skal få masse kjøkkeninnredninger (som tar MYE plass) kl 7 en bestemt onsdag. Du finner et sted dette kan plasseres, men så kommer det to timer for sent fordi det har vært kø på E6. I mellomtiden har rørleggeren fått noen varer og bruker selvfølgelig det stedet du har klargjort. Han har i mellomtiden reist og har ingen på plassen som kan flytte dette. Det er også kjempestore trailere som leverer ting og ofte er det veldig trangt og lite plass. Da må dørene komme når de skal og det må du vite minst 7 uker i forkant. Man har rett og slett ikke plass til å oppbevare mye på bygget og da må planlegginga være god og framdriften stemme overens med planlegginga. Det gjør det nesten aldri 100% og dermed må man finne fleksible løsninger.

Jeg tror at min jobb kunne man hatt (i alle fall store deler av den) uten å ha særlig utdannelse. Det er mange som jobber som funksjonær som man tror er ingeniør/sivilingeniør, men som har "jobbet seg opp" internt. De blir vel så gode som de som har studert tall i tre år (bedre på enkelte områder).

Det jeg prøver å si er at det går an å søke om jobb som "anleggsassistent/sekretær" hos entreprenører og få mange spennende oppgaver ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ville bare si - et kjempebra svar på hvilke funksjoner en byggingeniør kan ha. Jeg kjenner meg igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...