Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Hei... Hvordan takler man tanker som kommer opp rundt et dårlig tidligere forhold med psykiske og seksuelle overgrep som man har opplevd når man befinner seg i et nytt forhold? Skal man si noe til kjæresten sin når tanker dukker opp? Vil ikke dette bare føre til at man aldri blir ferdig med saken og man føler seg "stakkarsliggjort" og enda dårligere til mote? Hva slags konsekvenser kan slike tanker få for det nye forholdet, og hvordan bør man takle det? Da tenker jeg på måter å håndtere tankene på når de dukker opp, så ikke skepsis og aggressivitet går utover den nye kjæresten... Noen som har noen tanker?
Gjest Trost Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Hei Tror du bør snakke med kjæresten din om det vonde forholdet du har hatt. Det er viktig at der snakker sammen om gode og vonde ting. Men siden du sier at tankene dukker til stadighet opp så tror jeg du kanskje ikke er helt ferdig med å fordøye det som ha skjedd med deg (noe som er HELT forståelig) Du kunne kanskje ha godt av å snakke med de psykolog? Vonde tanker og minder kan fort ødelege mye for deg hvis de gjør deg usikker. Tro meg:) jeg ble utsatt for voldtekt når jeg var 15. I dag er jeg 28 og har kommet over "det" sånn at jeg ikke sliter med ale di vonde tankene. Jeg gikk ikke til psykolog før jeg var 22 år gammel. Trodde ikke at det ville hjelpe, men det gjorde det. Pass også på at du og kjæresten din er litt sammen om dette. Det kan bli en litt tøff veg å gå men det er værdt det. Masse klemmer og lykke til.
Gjest Maria (TS) Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Takk for svar. Jeg har gått til psykolog to ganger, først når jeg gjorde det slutt og så tre år etterpå faktisk. Gikk da ca et halvt år. Så traff jeg kjæresten min og trodde at alt hadde forsvunnet så jeg sluttet å gå fordi jeg trodde det ikke var problematisk lenger. Det er nå gått to år, jeg er i slutten av tjue- årene og vet altså ikke helt hva som er "meg" og hva som er reaksjoner på tidligere overgrep. Har så lyst til bare å være ferdig med det! Noen ganger har jeg lyst til å ringe eksen min og bare skjelle ham ut etter noter, true ham med anmeldelse selv om det ikke er realistisk, bare for å få ting ut av systemet. For eksen min forstod aldri hva han egentlig hadde gjort. Er redd for å ta det opp med kjæresten min. Når jeg har tatt opp lignende ting tidligere har han bare, på skikkelig "guttevis" foreslått at jeg skal gå til psykolog. Vet ikke om det er så lurt å snakke med ham om det, er redd for at han skal "stemple" meg på en måte. Han sier ofte jeg er overfølsom overfor ham, mens jeg synes han er altfor "bestemt" og "aggressiv" i tonefallet når han prater av og til. Kanskje han har rett, eller kanskje vi bare ikke passer sammen kommunikativt sett? Ble et langt svar dette her,sorry! Hilsen Maria, TS
Gjest TS-Maria Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 TS her igjen.... Enda et spørsmål.... hvis man skal prate med kjæresten om slike ting, hva skal man fortelle/ ikke fortelle?? Må ikke gå for mye i detalj da..
Lissi Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Jeg la alle korta på bordet for min samboer. Med en gang. Han dømte meg ikke men syns jeg var tøff som ikke lot dette ødelegge livet mitt, men fortsatt stod oppreist. Dette har sikkert gjort at mange av utfordringene vi har hatt har vært pga lav selvtillit noen ganger, og en følelse av at noen kan vel umulig være glad i meg. Trenger mye bekreftelse og til tider kan nok dette være slitsomt. Du må jobbe med deg selv. Fortell han hva du trenger fra han, så jobber du med de tingene som du selv vet at du må jobbe med. Det er en grunn til at han er sammen med deg Hold på den tanken! Ellers kan du kontakt Dixi. De hjelper deg videre med livet!
Gjest Maria- TS Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Jeg la alle korta på bordet for min samboer. Med en gang. Han dømte meg ikke men syns jeg var tøff som ikke lot dette ødelegge livet mitt, men fortsatt stod oppreist. Dette har sikkert gjort at mange av utfordringene vi har hatt har vært pga lav selvtillit noen ganger, og en følelse av at noen kan vel umulig være glad i meg. Trenger mye bekreftelse og til tider kan nok dette være slitsomt. Du må jobbe med deg selv. Fortell han hva du trenger fra han, så jobber du med de tingene som du selv vet at du må jobbe med. Det er en grunn til at han er sammen med deg Hold på den tanken! Ellers kan du kontakt Dixi. De hjelper deg videre med livet! Tusen takk:) Jeg er litt som deg tror jeg, trenger mye bekreftelse. Synes bare synd på kjæresten min jeg... Jeg vet ikke helt om jeg "kvalifiserer" for å kontakte Dixi da... I og med at jeg var i et forhold så var det som skjedde veldig "diffust" - tok en god stund før jeg til og med innså at jeg hadde blitt utsatt for overgrep...
Lissi Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Tusen takk:) Jeg er litt som deg tror jeg, trenger mye bekreftelse. Synes bare synd på kjæresten min jeg... Jeg vet ikke helt om jeg "kvalifiserer" for å kontakte Dixi da... I og med at jeg var i et forhold så var det som skjedde veldig "diffust" - tok en god stund før jeg til og med innså at jeg hadde blitt utsatt for overgrep... Alle som trenger hjelp på Dixi får det! Uavhengig av hvilket overgrep du er utsatt for. Spiller ingen rolle når du innså det. Handler ikke om å være kvalifisert;) Det er tøft å ha dårlig selvfølelse, men det er viktig at du jobber mye med denne biten. Du fortjener å bli elsket like mye som alle andre. Du er like mye verd som alle andre mennesker. Om vi hele tiden må ha bekreftelse, samtidig som det kommer mistillit og beskyldninger vil de bli fort lei av oss. Dessverre tar man med seg dårlig erfaring fra tidligere forhold, men det er ikke riktig å la den nye "snille" få lide for det. En god åpen samtale tror jeg er på sin plass her. Forstår han deg ikke er han ikke verdt å samle på heller. Kanskje ting blir lettere når han vet hvorfor du oppfører deg som du gjør? Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Alle som trenger hjelp på Dixi får det! Uavhengig av hvilket overgrep du er utsatt for. Spiller ingen rolle når du innså det. Handler ikke om å være kvalifisert;) Det er tøft å ha dårlig selvfølelse, men det er viktig at du jobber mye med denne biten. Du fortjener å bli elsket like mye som alle andre. Du er like mye verd som alle andre mennesker. Om vi hele tiden må ha bekreftelse, samtidig som det kommer mistillit og beskyldninger vil de bli fort lei av oss. Dessverre tar man med seg dårlig erfaring fra tidligere forhold, men det er ikke riktig å la den nye "snille" få lide for det. En god åpen samtale tror jeg er på sin plass her. Forstår han deg ikke er han ikke verdt å samle på heller. Kanskje ting blir lettere når han vet hvorfor du oppfører deg som du gjør? Lykke til. Tusen takk. Blir nesten litt på gråten her jeg sitter. Er godt å vite om andre som faktisk har blitt "normalisert" etter noe sånt så de fungerer i et forhold etterpå også. Det er jo ikke bare kjæresten det går ut over heller, men familien min også. -Føler at jeg må "tøffe meg opp" hele tiden og slå ned på små ting så de ikke blir for store og jeg opplever at grensene mine blir overtrådt igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå