Gå til innhold

Hvilken bunad har man hvis man er fra.....

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Samboeren min vil gjerne ha bunad. Han er fra oslo. Men har en far fra odal. Og en bestemor fra roa i oppland.

Han kommer til å velge en av disse, den som ser finest ut. Men jeg har ikke klart å finne dem. Hva heter bunaden man bruker dersom man er fra roa eller odalen? Har faktisk ikke klart å finne den fra oslo heller jeg da....

Blir kjempeglad hvis noen har linker, eller vet navnene. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ingvild_*
Skrevet
Samboeren min vil gjerne ha bunad. Han er fra oslo. Men har en far fra odal. Og en bestemor fra roa i oppland.

Han kommer til å velge en av disse, den som ser finest ut. Men jeg har ikke klart å finne dem. Hva heter bunaden man bruker dersom man er fra roa eller odalen? Har faktisk ikke klart å finne den fra oslo heller jeg da....

Blir kjempeglad hvis noen har linker, eller vet navnene. :)

Hei!

Gå inn på http://www.husfliden.no der kan du trykke på fylket og får opp bunaden! Oslobunaden ligg under østfold.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Takk for svar og link :)

Jeg har prøvd, men blir ikke klokere.... Fant kun oslobunad for kvinne der.

Er det noen som vet hva de bestemte bunadene heter?

Lundebydrakt....? Kan det være riktig bunad for roa i oppland?

Og solør-odal? kan det være odal sin?

Gjest Gjest_L
Skrevet

Tante Marie

Legger ved en link som forteller litt mer om Lundebydrakta og Solør-Odal bunaden. Er vel slik jeg forstår vanlige bunader for både Solør og Odal, men spesielt Lundebydrakta forbinder jeg mest med Solør og Hedmark, men tror kanskje den også hører til Vest Oppland. Er også usikker på om det finnes herreversjon av Lundebydrakta, men er et bilde av herreversjonen av Solør-Odal bunaden iallefall.

Skrevet

Gå på biblioteket og se i Bunadsleksikonet, der er absolutt alle bunader og drakter fra hele landet representert (mer eller mindre i hvertfall). På Husflidens webside er det kun de som Husfliden selger, og det er ikke så mange egentlig.

Skrevet
Gå på biblioteket og se i Bunadsleksikonet, der er absolutt alle bunader og drakter fra hele landet representert (mer eller mindre i hvertfall). På Husflidens webside er det kun de som Husfliden selger, og det er ikke så mange egentlig.

Min er ikke der ;) (Hvertfall ikke i de mange bunadsleksikane jeg har sett i)

Skrevet
Min er ikke der ;) (Hvertfall ikke i de mange bunadsleksikane jeg har sett i)

Ikke i Bunadsleksikonet på 3-bind heller? De alleraller fleste både bunader og andre drakter (fantasidrakter etc) er avbildet i den i hvertfall :)

Skrevet
Ikke i Bunadsleksikonet på 3-bind heller? De alleraller fleste både bunader og andre drakter (fantasidrakter etc) er avbildet i den i hvertfall :)

Hvis den har fantasidrakter har den helt sikkert min også, siden den er en godkjent bunad.. Har sikkert ikke sett den oppdaterte utgaven (på tre bind) før.. Nå ble jeg virkelig nyskjerrig på om den er der altså :ler:

Skrevet
Hvis den har fantasidrakter har den helt sikkert min også, siden den er en godkjent bunad.. Har sikkert ikke sett den oppdaterte utgaven (på tre bind) før.. Nå ble jeg virkelig nyskjerrig på om den er der altså :ler:

Da er den der garantert :) Tidligere så har jo det kun vært et utdrag av bunader som har vært avbildet i bunadsbøker, denne har samlet absolutt alle... Fantastisk bok i hvertfall, har tenkt å bestille den etterhvert :)

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Gammel tråd, men; hadelendinger bruker Lundebydrakt, vest-opplandbunad og hadelandsbunaden (den er det busserullvest til).

"alle" har Lundebydrakt, men jeg vet ikke om den finnes i herrebunad, ei heller vest-oppland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...