Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ei dame i 30 årene som gjerne vil "lære" å drikke kaffe...Vet det kan høres dumt ut, men pytt...

Jeg har smakt masse forskjellig kaffe, men klarer ikke smaken. Da tenker jeg at ingen syntes kaffe var godt første gang? Hvordan klarte dere å like denne beske drikken?

Til og med legen anbefalte at jeg drikker en kopp kaffe hver morgen, men hvordan skal jeg klare det? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Sin_*
Skrevet

Putt oppi litt sukker, så blir det gødt.

Skrevet
Jeg er ei dame i 30 årene som gjerne vil "lære" å drikke kaffe...Vet det kan høres dumt ut, men pytt...

Jeg har smakt masse forskjellig kaffe, men klarer ikke smaken. Da tenker jeg at ingen syntes kaffe var godt første gang? Hvordan klarte dere å like denne beske drikken?

Til og med legen anbefalte at jeg drikker en kopp kaffe hver morgen, men hvordan skal jeg klare det? :sjenert:

Hvorfor anbefaler legen din at du skal drikke kaffe? Det er ingen medisinsk grunn til å drikke kaffe vel? Du får dårlig ånde, det er vanndrivende, misfargede tenner. Det er ikke kult å drikke kaffe.

Alternativt kan jo du drikke te, det finnes te med mye og lite koffein.

Gjest Gjest_Anja_*
Skrevet

Du kan jo begynne med f.eks caffe mocca, som jo nesten bare er kakao med litt kaffesmak..? Og så etterhvert bestille med dobbel espresso, og så gradvis venne deg til det på den måten?

I begynnelsen drakk jeg kaffe bare til kake osv, og syntes det var godt. Kjøp/bak ei veldig søt sjokoladekake, og ta deg en kopp svart kaffe til! (Blir jo endel kalorier hvis du skal spise sjokoladekake til alle døgnets tider, men det går jo an å prøve helt i begynnelsen?)

Ismocca er forresten også en favoritt her i gården, spesielt når det er varmt. Og da fortrinnsvis en ismocca med ekte vaniljeis i... Nesten som milkshake, men med en anelse kaffesmak!

Lykke til!

Gjest Thalee
Skrevet
Hvorfor anbefaler legen din at du skal drikke kaffe? Det er ingen medisinsk grunn til å drikke kaffe vel? Du får dårlig ånde, det er vanndrivende, misfargede tenner. Det er ikke kult å drikke kaffe.

Alternativt kan jo du drikke te, det finnes te med mye og lite koffein.

Kaffe inneholder antioksidanter, som har veldig mange positive effekter på kroppen.

TS: kan du ikke ikke like gjerne drikke grønn te (evt annen te)? sier legen at det MÅ være kaffe?

Gjest Gjest
Skrevet

Kaffe fra Costa Rica er veldig tilgivelig i smaken, det er det den er kjent for. Ha oppi melk til du orker, det gjorde jeg da jeg begynte å drikke kaffe.

Grunnen til at jeg lærte meg det var for å dekke et behov for å være oppe og gjøre skolearbeid, skippertaksmenneske som jeg er :ler: . Nå er det ingen vei tilbake, kaffe er så godt. Tenk over om du vil ha lyst på kaffe resten av livet ditt. Jeg kan fint slutte og drikke kaffe, har perioder hvor jeg drikker te i flere mnd, men jeg kommer alltid tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan jo begynne med f.eks caffe mocca, som jo nesten bare er kakao med litt kaffesmak..? Og så etterhvert bestille med dobbel espresso, og så gradvis venne deg til det på den måten?

I begynnelsen drakk jeg kaffe bare til kake osv, og syntes det var godt. Kjøp/bak ei veldig søt sjokoladekake, og ta deg en kopp svart kaffe til! (Blir jo endel kalorier hvis du skal spise sjokoladekake til alle døgnets tider, men det går jo an å prøve helt i begynnelsen?)

Ismocca er forresten også en favoritt her i gården, spesielt når det er varmt. Og da fortrinnsvis en ismocca med ekte vaniljeis i... Nesten som milkshake, men med en anelse kaffesmak!

Lykke til!

Tusen takk for et seriøst svar. Det er visst ingen selvfølge her inne skjønner jeg :-)

Du har nok rett i at det bør spises noe søtt til kaffen, hører de fleste begynte slik. Tusen takk for svar og jeg skal prøve caffe mocca...

Gjest Gjest
Skrevet
Kaffe fra Costa Rica er veldig tilgivelig i smaken, det er det den er kjent for. Ha oppi melk til du orker, det gjorde jeg da jeg begynte å drikke kaffe.

Grunnen til at jeg lærte meg det var for å dekke et behov for å være oppe og gjøre skolearbeid, skippertaksmenneske som jeg er :ler: . Nå er det ingen vei tilbake, kaffe er så godt. Tenk over om du vil ha lyst på kaffe resten av livet ditt. Jeg kan fint slutte og drikke kaffe, har perioder hvor jeg drikker te i flere mnd, men jeg kommer alltid tilbake.

Tusen takk! Skal prøve det :-)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Kjøp en skikkelig godt brygget kaffe på en kaffebar, med masse melk. Enten en mocca, som noen skrev ovenfor, eller en kaffe latte eller cappuccino. Ha litt sukker oppi, men ikke for mye slik at smaken blir helt borte.

Jeg begynte også å drikke kaffe for å holde meg våken under studiene, og nå er det ingenting som er bedre. :fnise: Fersk, nytraktet/presset kaffe en stille morgen i sole... *drømmer*

Gjest Gjest
Skrevet
Kjøp en skikkelig godt brygget kaffe på en kaffebar, med masse melk. Enten en mocca, som noen skrev ovenfor, eller en kaffe latte eller cappuccino. Ha litt sukker oppi, men ikke for mye slik at smaken blir helt borte.

Jeg begynte også å drikke kaffe for å holde meg våken under studiene, og nå er det ingenting som er bedre. :fnise: Fersk, nytraktet/presset kaffe en stille morgen i sole... *drømmer*

Der har du noen av grunnene til at jeg vil drikke kaffe...:-) Så lukter det himmelsk!

Gjest Gjest
Skrevet

Unngå traktekaffe, særlig sånn som har stått på kanne hos svigers/besteforeldre/arbeidsplassen i timesvis :ler: Det er først når du er avhengig at slik kaffe er drikkbar.

Kjøp kaffe på gode kaffebarer (i Oslo f eks på Stockfleths). Mocca, cappucino, frappe, latte o.l gir mildere og søtere smak enn sort kaffe. Men det er jo ikke spesielt sunt å helle h-melk, evt is, fløte osv i kaffen i tillegg til å spise noe søtt til for å takle smaken, så jeg vil anbefale deg å prøve å drikke sort kaffe, evt med lettmelk i, uten altfor mye tilbehør - i hvert fall til daglig.

Ellers synes jeg også te kan være et bra alternativ til kaffe. Både grønn og sort te gir mildere koffeineffekt enn kaffe, synes jeg.

Skrevet

Hvis du bestiller kaffe ute, bestil en enkel (mindre kaffe enn dobbel) mocca. Dette er en kaffe med masse melk og sjokolade :) Er du hjemme ville jeg drukket kaffe med melk i (eventuelt sukker også). Da blir ikke kaffen så besk, som du sier. Selv drikker jeg bare kaffe med melk, klarer ikke "ren" kaffe..

Skrevet
Kaffe inneholder antioksidanter, som har veldig mange positive effekter på kroppen.

TS: kan du ikke ikke like gjerne drikke grønn te (evt annen te)? sier legen at det MÅ være kaffe?

Det er mye antioksidanter i kaffe. Så i små mengder er det sunt med kaffe. Men det er koffein i det også, som slettes ikke er bra å få for mye av i seg. I tillegg er den sunneste kaffen også den uten noen tilsetninger som fløte, sukker, sirup, osv.

Jeg ville heller drukket te, eller rett og slett bare vann.

Der jeg jobber drikkes det enorme mengder kaffe, etter mitt mål. Folk drikker gjerne en kopp i timen.

Men kaffe lukter godt, det skal den ha. Selv drikker jeg det sjeldent, men da som en av de mer usunne variantene med smaksirup i. Jeg foretrekker ekte kakao, eller varm sjokolade.

Gjest Catwoman
Skrevet
Fersk, nytraktet/presset kaffe en stille morgen i sole... *drømmer*

ååå... Det beste som er :rosasmil:

Jeg begynte å drikke kaffe da jeg var 16. Synes det smakte pyton, men hadde bestemt meg for å lære å like det.

For å holde meg våken - var alltid så trøtt etter skoletid, og ville gjerne slippe å sovne hver ettermiddag.

Så jeg begynte litt forsiktig med små kopper, kjøpte kaffe med sjokolade eller vaniljeessens - hadde litt sukker i. Og etter ikke så lange tiden kuttet jeg sukkeret, og begynte å like kaffen som den var - svart. I dag hadde jeg aldri hæla å drikke kaffen med sukker i :fnise:

Det er fullt mulig å lære å like kaffe, hvis du virkelig vil :)

Skrevet

haha,akkurat som å høre meg selv for en stund tilbake :fnise:

jeg har aldri klart kaffe og hadde aldri noe ønske om det eller,men en dag ble jeg servert tyrkisk kaffe(laget på melk)og for å være høfelig ville jeg ikke si nei takk..så jeg satt og gruet meg til første slurk og drøyde i det lengste,helt ubegrunnet!!

det er faktisk utrolig godt,smaker søtt,egentlig en slags blanding av kaffe og kakao ville jeg tro :gjeiper:

prøv det,er sikker på det vil falle i smak,det gjorde det iallefall for meg,enda en kaffe hater :goodbye:

Skrevet
Tusen takk for et seriøst svar. Det er visst ingen selvfølge her inne skjønner jeg :-)

Du har nok rett i at det bør spises noe søtt til kaffen, hører de fleste begynte slik. Tusen takk for svar og jeg skal prøve caffe mocca...

Jeg skjønner deg. ;) Jeg og sambo begynte å drikke kaffe i selskaper, for man blir jo alltid tilbudt kaffe i selskaper. Jeg drakk lenge kun Kaffe Latte, men nå synes jeg den er for søt.

Lykke til med kaffedrikkinga! :kaffe:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg begynte å drikke kaffe som 11 åring etter at mamma nektet meg å bare spise sukkerbiter. Skulle jeg ha sukkerbiter, så måtte jeg drikke kaffe også. Tror ikke resultatet ble helt som hun hadde forventa ;)

Ellers tror jeg det lønner seg å prøve seg frem med forskjellige sorter kaffe. Enkelte greier å lære seg og drikke kaffe ved å ha melk i, mens jeg aldri har greid smaken av vanlig kaffe blandet med melk. Cappuccino går til nød an, men der stopper det, jeg drikker mye heller sukker i kaffen.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne tråden bare måtte jeg svare på.. Har ei venninne som hatet kaffe, men gjerne ville lære seg å like det. Vi reiste på ferie sammen i to uker - da vi kom hjem igjen laget hun seg kaffe hjemme fordi hun syntes det smakte godt. Selvsagt ikke sikkert at dette skjer med deg, men er verdt ett forsøk.

Mitt tips: start med melk, mye sukker og litt kaffe. Maks 1/4 av koppen må bestå av kaffe, resten melk. Du måå ha godt med sukker i slik at det blir søtt. Dette er en del av tilvenningen. Drikk denne blandingen flere ganger til du synes det smaker ok. Gjerne over dager/uker om nødvendig. (jeg lager en sjelden gang dette til mine to små tantebarn under skolealder - de stooorkoser seg når de får drikke "kaffe" med de voksne. Smaker nesten litt sjokolademelkaktig)

Deretter øker du mengden kaffe til ca 1/2 kopp, resten melk og fremdeles mye sukker. Sannsynligvis synes du nå at smaken av kaffe er litt bedre enn tidligere. Drikk dette og reduser litt etter litt mengden sukker. Etter hvert reduserer du også mengden melk, men ikke ta bort melk/sukker før du får lyst til å kjenne mer kaffesmak. Dette kan som nevnt ta noen uker evnt lenger tid. Før du vet ordet av det så drikker du kaffe som er både sterk og svart. Da blir det videre gøy å eksprimentere med ulike typer, smakstilsetninger osv. Brukte selv denne måten å "lære meg å like kaffe" på - nå drikker jeg alt for mye. Om den er vanlig, svart, med melk, vaniljesmak, sukker osv har ingen betydning. Lykke til - kaffe er nam nam!

Gjest Gjest_mocca_*
Skrevet

Jeg er 32 og har aldri likt kaffe jeg heller. Drikker kaffe mocca, men der går også grensa. Klarer ikke kaffe latte engang!

Jeg har dermed ikke noe råd om hvordan du skal lære deg å like kaffe. Men selv har jeg tenkt det samme som deg, at jeg "måtte" lære å like disse greiene som alle andre drikker. For meg har det særlig vært et pes på besøk hos tanter og onkler og andre på 50+ som ikke klarer å fatte at en person på over 30 fortsatt ikke har lært å drikke kaffe. For å gjøre "katastrofen" komplett så drikker jeg ikke te heller! ;) Jøsses for et styr folk lager rundt meg iblant. Enkelte bare MÅ servere gjestene noe å drikke. Jeg pleier å be om et glass kaldt vann, men det er liksom ikke bra nok for gjester. Så blir jeg tilbudt brus eller juice, og "må" si ja takk til det, selv om vann duger i massevis!

Sukk ja, hadde vært så mye enklere å bare takke ja til kaffen. Men nå har jeg funnet ut at kaffe ikke er greia for meg uansett. De få gangene jeg drikker kaffe mocca blir jeg helt rar i magen etterpå. Det kan jo være pga all sjokoladen, men jeg tror ikke det, for reagerer verken på kakao eller annen type sjokolade ellers. Så nå har jeg i hvertfall en unnskyldning for å takke nei til kaffe! :)

Får bare ønske deg lykke til i kaffetilvenningen. Misunner deg ikke!

Gjest pusla, ikke innlogget
Skrevet

Jeg har heller aldri vært særlig glad i kaffe, men de siste månedene har jeg nesten blitt avhengig. Begynte i fjor høst når vi hadde valp som holdt meg våken om natta og jeg skulle overleve morgenen på jobb ;) Drikker kaffe latte med litt brun sukker i og nå er ikke morgenen den samme uten :).

Vanlig, svart kaffe er derimot sjeldent godt, har ikke vent meg til det enda. Kang å med litt melk i. Men søs bruker å varme melka før hun har den i kaffen og det er veldig godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...