Gjest Lover Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Noen som har søkt turistvisum til Norge for gambisk kjæreste? Jeg forsøker å finne frem i visumsjungelen. Norge har ingen norsk utenriksstasjon i Gambia, hvor leveres søknaden? Hvilken andre papirer enn garantiskjema og innvitasjonsbrev legges ved søknaden? Kan søknaden levers inn til Sverige sin utenriksstasjon å så sendes til UDI for behandling? Er helt forvirret jeg.
Heritære Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Noen som har søkt turistvisum til Norge for gambisk kjæreste? Jeg forsøker å finne frem i visumsjungelen. Norge har ingen norsk utenriksstasjon i Gambia, hvor leveres søknaden? Hvilken andre papirer enn garantiskjema og innvitasjonsbrev legges ved søknaden? Kan søknaden levers inn til Sverige sin utenriksstasjon å så sendes til UDI for behandling? Er helt forvirret jeg. Ring UDI (www.udi.no) de kan svare deg for fremgangsmåten.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Jeg vet dette høres uhøflig ut, men jeg kan ikke la være å spørre: Du er vel helt sikker på at kjæresten din ikke har aids? En venninne av meg giftet seg med en afrikaner som garanterte at han ikke hadde aids. Men det hadde han. Nå har hun også det.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Jeg vet dette høres uhøflig ut, men jeg kan ikke la være å spørre: Du er vel helt sikker på at kjæresten din ikke har aids? En venninne av meg giftet seg med en afrikaner som garanterte at han ikke hadde aids. Men det hadde han. Nå har hun også det. Tro meg, du merker om noen har AIDS. HIV derimot er mer skjult. Og hvor står det at kjæresten til TS har sagt enten det ene eller det andre?
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 En venninne av meg skaffet visum til en fra afrika en gang. De endte opp med 2 unger og giftet seg. Når de 2 årene for å få statsborgerskap var oppe, banket han henne grundig opp og forlot henne og barna. I ettertid kom det frem at han hadde vært utro mot henne hele tiden også. Enkelte afrikanske menn har ganske merkelige kvinnesyn. Håper du tenker deg om 2 ganger før du gjennomfører dette. Lykke til uansett Mie.
Paladin Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Norge har konsulat i Banjul, Gambia. Sjekk nederst i denne linken: http://www.friends-of-sutukoba.org/gambia/gambia_start.htm Du kan enten ringe dit eller sende email for å spørre om hvordan en gambier kan søke turistvisum til Norge. På UDIs WEB sider står det at andre Schengenland med ambassade i landet kan motta søknader om visum til Norge. Dette fordi man faktisk søker om visum til hele Schengenområdet. Så det skal gå bra å søke om visum via den svenske ambassaden. Men sjekk med den norske konsulatet om hvilken ambassade de anbefaler samt hva som kreves av dokumentasjon for å søke. Her finnes søknadsskjema for visum: http://www.udi.no/templates/PageURL.aspx?id=7458 I tillegg til søknadsskjemaet må følgende være med: * Passfoto/bilde som tilfredsstiller bestemte krav * Kopi av alle brukte sider i passet * Skriftlig invitasjon fra norsk referanseperson * Dokumentasjon på slektskap (dersom referansepersonen er familie) * Dokumentasjon på egne midler for oppholdet, eller garantierklæring fra referansepersonen * Det skal betales saksbehandlingsgebyr for søknader om visum uavhengig av utfall. Gebyret betales ved innlevering av søknaden. * Dokumentasjon på gyldig reise- og sykeforsikring (minimum pålydende 30 000 euro) må framlegges ved utstedelse av visumet Her finner du skjema for garantierklæring: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7282 Husk at ambassadene er ganske restriktive med å gi turistvisum til personer fra land som ikke har høy levestandard. Avslagsprosenten på slike søknader er ganske høy. Det er ikke tilstrekkelig med et garantiskjema og en invitasjon. Ambassaden vil lese nøye gjennom invitasjonen for å se at den som inviterer og den som inviteres faktisk har en langvarig forhold til hverandre. En tommelfingerregel er at man bør ha kjent hverandre minst ett år samt at man bør ha møtt hverandre ansikt til ansikt noen ganger. Ambassadenen bruker ofte en "skjult" regel som sier at søkeren må dokumentere en månedlig inntekt på minst €400. Dette kan de bruke selv om søkeren er invitert. Svaret man får er at søknaden er avslått med begrunnelse i fare for at søkeren ikke vil returnere til hjemlandet innen visumtidens utløpsdato. Farene for avslag er mindre dersom søkeren kan dokumentere bra inntekt i hjemlandet og tilhørighet i hjemlandet slik som egne barn som venter i hjemlandet mens søkeren er på ferie i Norge. Norge er kjent som et av de strengeste Schengenlandene til å gi visum til mennesker fra land som ikke har høy levestandard. Det er derfor veldig vanlig for søkere fra slike land å søke turistvisum til et annet Schengenland som er snillere med å gi visum og heller reise til Norge fra dette Schengenlandet. Vennen til TS bør kunne finne ut hvilke Schengenland som gambiere typisk bruker for å komme til Schengen. Jeg tror ikke Norge er på den listen. Hvis en person har hatt Schengenvisum tidligere og returnert tilbake til hjemlandet øker sannsynligheten for at Norge vil gi denne personen visum. Men er passet til personen helt tomt for tidligere visum så tror jeg at risikoen for avslag er rimelig stor. Endret 21. mai 2008 av Paladin
Nabodama Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Paladin, hvis man da søker turistvisum til et annet Schengen land, må ikke noen i det aktuelle landet stå for invitasjon? Det kan vel ikke være sånn at norske statsborgere kan invitere noen til f.eks Tyskland når man selv ikke kommer til å ha/har opphold der?
Gjest Moll Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Hei. Både jeg og veninnene min forsøkte å skaffe visum til våre Gambiske venner. Tror du med 99% sikkerhet vil få avslag, det fikk vi. Og det til tross for at faren til veninnen min tilbød seg å stille en stor økonomisk sikkerhet for at de skulle returnere... Ellers har du fått ganske mye hjelp, det kan også leveres inn på det svnesk/norske konsulatet eller hva det er i Bakau, men det aller beste er visstnok å dra til Dakar, for det i Banjul og Bakau bare sender det videre dit uansett. Og det koster dem litt penger å søke og i tillegg må de ha en bankkonto, noe de fleste gambiere ikke har...
Gjest Gjest_Sonata_* Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Hei. Det beste er om han kjenner noen, landet er ganske korrupt. Kjæresten min fikk det med en eneste gang siden han er på det Gambiske landslaget.... Og vi har hatt besøk av familien hans her og kompiser og sånn, og da er det alltid han som ordner og styrer så får de visum. Men vet om mange andre som får avslag om de ikke kjenner noen eller kan betale mye penger... Evnet så kan han søke om å komme hit på forlovelsesvisum da, men det er kansje litt voldsomt???
Nabodama Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Hei. Det beste er om han kjenner noen, landet er ganske korrupt. Kjæresten min fikk det med en eneste gang siden han er på det Gambiske landslaget.... Og vi har hatt besøk av familien hans her og kompiser og sånn, og da er det alltid han som ordner og styrer så får de visum. Men vet om mange andre som får avslag om de ikke kjenner noen eller kan betale mye penger... Evnet så kan han søke om å komme hit på forlovelsesvisum da, men det er kansje litt voldsomt??? Denne var nå litt morsom da:) Det er faktisk UDI her i Norge som behandler søknader om visum, så det spiller liten rolle om landet han kommer fra er korrupt eller ikke. Det kommer altså ikke an på om man kjenner noen eller om man kan betale mye penger osv, det er helt andre kriterier som teller. 1
Gjest Gjest_Sonata_* Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Vel, søknadene behandles først i Gambia/Senegal før den blir behandlet av UDI og den kan påvirkes i stor grad derfra..... Både med penger eller at man kjenner inflytelsesrike personer. Tro hva du vil, men sånn fungerer det, selv i lille Norge. Vi har akkuratt hatt besøk av en kompis av kjæresten min, og han hadde aldri fått visum her om ikke kjæresten min hadde snakket med presidenten. Unge afrikansen menn har store problemer med å få opphold i dette landet.
Gjest Gjest_Sonata_* Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Unnskyld, ikke opphold mener selvfølgelig turistvisum...
Nabodama Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 Vel, søknadene behandles først i Gambia/Senegal før den blir behandlet av UDI og den kan påvirkes i stor grad derfra..... Både med penger eller at man kjenner inflytelsesrike personer. Tro hva du vil, men sånn fungerer det, selv i lille Norge. Vi har akkuratt hatt besøk av en kompis av kjæresten min, og han hadde aldri fått visum her om ikke kjæresten min hadde snakket med presidenten. Unge afrikansen menn har store problemer med å få opphold i dette landet. Vilkår i forhold til norsk lovgivning skal oppfylles uansett.
Gjest Gjest_Sonata_* Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Joda, men du må ikke stole blindt på at alt i Norge og UDI foregår etter regelboken. De får en anbefaling fra Senagal/Gambia, og følger ofte denne. Det er ikke sånn at de i Norge bedømmer det helt på egenhånd.
Paladin Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 Paladin, hvis man da søker turistvisum til et annet Schengen land, må ikke noen i det aktuelle landet stå for invitasjon? Det kan vel ikke være sånn at norske statsborgere kan invitere noen til f.eks Tyskland når man selv ikke kommer til å ha/har opphold der? Det har du helt rett i. Så metoden med å søke turistvisum til en annet Schengenland brukes kun dersom man søker om en turistreise og ordner reisen via et reisebyrå. Denne metoden er aktuell dersom man ikke regner med at en invitasjon har sjanse til å føre frem. Jeg skrev litt om betingelsene for at ambassaden vil vurdere å gi visum på grunnlag av invitasjon. Ikke alle har kjent hverandre lenge nok til at de kan bruke invitasjon. Det er et problem med å prøve å søke om visum fordi dersom man får avslag på en visumsøknad så er det ikke lett å få innvilget visum senere dersom man prøver igjen. Avslått visumsøknad skal etter sigende bli lagret i Schengenregisteret slik at dette hos kommer frem når saksbehandler sjekker databasen om man prøver på nytt. Det er derfor viktig å søke visum der man regner med å ikke få avslag. Jeg mener å ha lest at mange av de nigerianske damene som "arbeider" i Oslo har fått turistvisum til Italia. Så det er noen Schengenland som er mindre strenge enn Norge når det gjelder behandling av visumsøknader. De rumenske tiggerne i Norge pleide også å få visum til Schengen via Italia, Tyskland etc.
Paladin Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Det er faktisk UDI her i Norge som behandler søknader om visum, så det spiller liten rolle om landet han kommer fra er korrupt eller ikke. I de land hvor Norge har ambassade så har faktisk ambassadene fått myndighet til å innvilge visumsøknader. Reglene er imidlertid slik at dersom det er tvil om søknaden skal innvilges eller ikke så skal ambassaden sende søknaden til UDI for behandling. Jeg antar at i tilfellene når unge afrikanske menn søker om visum til Norge så vil nok ambassadene ofte sende søknadene til UDI for å være på den sikre siden. Men om for eksempel afrikanske businessfolk søker om visum så kan de få det innvilget av ambassaden.
Paladin Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Joda, men du må ikke stole blindt på at alt i Norge og UDI foregår etter regelboken. De får en anbefaling fra Senagal/Gambia, og følger ofte denne. Det er ikke sånn at de i Norge bedømmer det helt på egenhånd. Regelen er slik at dersom UDI eller ambassaden er i tvil om søkeren vil returnere til hjemlandet så SKAL søknaden avslås. Det er derfor ikke lett for vanlige mennesker fra fattige land å få visum til Norge. Man trenger ikke ha gjort noe galt for å få avslag.
Paladin Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 Evnet så kan han søke om å komme hit på forlovelsesvisum da, men det er kansje litt voldsomt??? Jeg ville ikke prøvd å søke om forlovelsesvisum dersom man ikke har kjent hverandre lenge og møtt hverandre diverse ganger. I tillegg må man dokumentere at man har et felles språk man kan kommunisere på. UDI er strenge med å gi forlovelsesvisum dersom man ikke kan dokumentere at man faktisk har en relasjon til hverandre som har pågått over noen år. Man må skrive antall ganger man har truffet hverandre, hvor og når og så videre. Den sikreste måten å få sin kjæreste til Norge er å gifte seg i utlandet (hjemlandet til kjæresten) og søker om D-visum til Norge slik at kjæresten kan søke om familiegjenforening her. Men dette er vel litt vel drastisk dersom man bare såvidt er kjærester og ikke vet om man ønsker å bo sammen hele livet.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Sjekk dette forumet: http://www.freeforum101.com/kulturkollisjon/ Mange som har vaert gjennom den prosessen der
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #20 Skrevet 1. november 2014 Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 235f1...d83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå