Gjest Gjest_Lilje_* Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Grovt sett deles maten inn i fire grupper: 1. Proteiner (kjøtt, melk, fisk, egg, nøtter) 2. Karbohydrater (ris, div. mel, div. korn, pasta, belgfrukter) 3. Grønnsaker 4. Frukt Kombinasjonsprinsippene går ut på at man kan kombinere maten slik: 1 + 3 = RIKTIG for optimal forbrenning 2 + 3 = RIKTIG for optimal forbrenning Det bør gå to timer etter et karbohydrat/grønnsaksmåltid før man spiser et protein/grønnsaksmåltid, og tre timer etter et protein/grønnsaksmåltid før man spiser et karbohydrat/grønnsaksmåltid. Frukt spises alene, fortrinnsvis om morgenen. Dette går på syre/base-balansen i magesekken/kroppen forøvrig, og teorien er at dersom man kombinerer 1 + 2, eller spiser frukt sammen med noen andre grupper av matvarer, så klarer ikke kroppen å fordøye maten like effektivt, maten blir liggende for lenge i tarmene og det bremser forbrenningen. Matkombinering fungerer ofte veldig bra mot fordøyelsesproblemer som luft i magen og forstoppelse. Den perioden jeg kombinerte maten som anbefalt etter disse prinsippene, gikk jeg ned i vekt, enda jeg ikke spiste noe særlig mindre enn tidligere. Er det noen andre her som har prøvd dette?
X-life Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Dette går på syre/base-balansen i magesekken/kroppen forøvrig, og teorien er at dersom man kombinerer 1 + 2, eller spiser frukt sammen med noen andre grupper av matvarer, så klarer ikke kroppen å fordøye maten like effektivt, maten blir liggende for lenge i tarmene og det bremser forbrenningen. Den konklusjonen der er det noen som har dratt ut av ræ.. si. Forskjellige matvarer i forskjellige mengder bruker forskjellig tid gjennom fordøyelsessystemet. Det skjer helt naturlig, og verken senker eller øker forbrenningen. Generelt kan man si at ett proteinrikt kosthold er bra for forbrenningen, da ca 25% av kaloriene fra proteiner forsvinner som varmeenergi, da det er en krevende prosess å fordøye proteiner. For karbohydrater og fett er det 0-5% som går til varmeenergi. (En teori jeg kunne dratt ut av ræ.. mi er at å kombinere feil mat gir økt forbrenning, da det er vanskeligere å fordøye...) Den perioden jeg kombinerte maten som anbefalt etter disse prinsippene, gikk jeg ned i vekt, enda jeg ikke spiste noe særlig mindre enn tidligere. Er det noen andre her som har prøvd dette? På en eller annen måte har du kuttet på kalorier, eller økt energinivået ditt. Mest sannsynlig har du gått over til matvarer med mindre kaloriinnhold enn tidligere, noe de fleste gjør da de skal spise sunnere. For å avslutte - Syre / base balansen har ingenting med forbrenningen å gjøre.
Gjest *Mim* Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synes ærlig talt det høres ut som tull. Hvis du fokuserer på kostholdet en periode, er det ikke så unaturlig at du går ned.
Supraspinatus Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Hvorfor er ikke frukt og grønnsaker karbohydrater? Og jeg vet om mange belg-frukter og korn som inneholder mye protein. Dette minner litt om sånn hollistisk matsyn. Slik som hun i "du är vad du äter" praktiserer
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Egg og grapefrukt sammen på morningen setter vist i gang forbrenningen. Og jeg merker det... at det er en utrolig bra sammensetning av en frokost på morningen.. ! Jeg får mye energi som varer lenge..
Gjest Bolledeig Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Dette er vel noe av det minst vitenskaplige om ernæring jeg har lest på en stund, med unntak av å spise klorofyllholdige grønnsaker for å starte fotosyntese i fordøyelsen. Frukt og grønnsaker er ikke karbohydrater, men egne næringsgrupper? Jaja... hvor kommer fett inn i bildet da? Å utelukke fett fra kosten er jo ikke akkurat sunt. Skal fett sammen med karbohydratene, sammen med proteinene? Den eneste måten jeg kan se for meg at jeg kunne gått ned i vekt på et sånt opplegg hadde vært fordi det var et så sabla styr å snekre sammen riktige måltider at jeg ikke hadde giddet å spise.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Denne måten å kombinere måltider på hørte jeg om første gangen for 20-25 år siden, og har støtt på den med jevne mellomrom siden. Det er vel en grunn til at den ikke har slått helt an...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå