Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har termin 17 juli. Og har skjønt at i Oslo er det rullerende opptak til barnehage, dvs. jeg må søke barnehageplass med en gang barnet har fått personnr. En venninne sa at man burde vurder barnehagene før man søker dit. Hvordan gjør jeg dette? Er det vanlig å dra på besøk? I så fall hva skal jeg se etter? Syns kanskje det e litt rart å gå på besøk med stor mage… og ikke noe barn enda…

Nå tror jeg ikke at jeg er så heldig at jeg får velge barnehage, men man skal vel søke i en prioritert liste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres rart ut.Sånn som jeg har forstått det må man søke barnehageplass innen 1.mars,for deg blir det da 1.mars 09.Da setter du opp ønskene dine i søknaden.Får du ikke plass i hovedopptaket er det løpende opptak for de som står på venteliste.Da går jeg utifra at du kan velge å takke nei hvis du får tilbud om en barnehage du ikke ønsker,og beholde plassen på ventelisten.Hvis du søker med en gang du har fått personnr blir den uansett ikke behandlet før 1.mars.

Endret av Honey Bee
Skrevet
Hei,

Jeg har termin 17 juli. Og har skjønt at i Oslo er det rullerende opptak til barnehage, dvs. jeg må søke barnehageplass med en gang barnet har fått personnr. En venninne sa at man burde vurder barnehagene før man søker dit. Hvordan gjør jeg dette? Er det vanlig å dra på besøk? I så fall hva skal jeg se etter? Syns kanskje det e litt rart å gå på besøk med stor mage… og ikke noe barn enda…

Nå tror jeg ikke at jeg er så heldig at jeg får velge barnehage, men man skal vel søke i en prioritert liste.

Det går an å lese litt om de fleste barnehagene på nett. Litt om filosofi, litt om tilbud, og litt om hvor mange barn som går der.

I tillegg går det jo an å ta en tur forbi på dagtid og se hvordan det er der. (Med antall barn, bruk av uteområder, og hvordan de ansatte er i forhold til barna. )

Tror ikke besøk så tidlig er vanlig, nei.

Det er forøvrig mulig å endre på søkelista etter hvert, om man ønsker det. Man beholder alikevel anseniteten.

Skrevet
Høres rart ut.Sånn som jeg har forstått det må man søke barnehageplass innen 1.mars,for deg blir det da 1.mars 09.Da setter du opp ønskene dine i søknaden.Får du ikke plass i hovedopptaket er det løpende opptak for de som står på venteliste.Da går jeg utifra at du kan velge å takke nei hvis du får tilbud om en barnehage du ikke ønsker,og beholde plassen på ventelisten.Hvis du søker med en gang du har fått personnr blir den uansett ikke behandlet før 1.mars.

Det er søknad etter ansenitet i Oslo, og det er mange steder man bør/ må søke så fort barnet får personnummer. Det er løpende opptak hele året, i tillegg til hovedopptaket.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Bare for å svare på det med å besøke barnehager. Her hvor jeg bor og jobber, er det helt vanlig å dra på besøk til forskjellige barnehager før man søker.

I denne kommunen er det 100% barnehagedekning, og foreldre "shopper" barnehage på lik linje med andre varer og tjenester. En barnehage er en offentlig virksomhet, og det er fritt fram for å dra på besøk.

Bare vær forberedt på at personalet kanskje ikke har all verdens tid til å prate med deg og vise deg rundt midt i en travel hverdag. Men du får jo et inntrykk av hvordan atmosfæren og stemningen i barnehagen er, ved å være der en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...