Gjest Fadder Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Ja, jeg er altså fadder til en som skal konfirmeres til helgen. Er usikker på om jeg bør holde tale/eller lage sang til konfirmanten. Eller blir det for mye taler når foreldre, besteforeldre, søsken osv. har kommet med sitt bidrag? Vi er 4 faddere og det blir jo veldig mye om alle skal holde tale til den samme gutten. Hva forventes av en fadder i en slik setting?
Tusenfryd Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Jeg synes det er naturlig. Men har skjønt at mange ikke synes det. Hva er vanlig hos dere?
Arwen Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Det er ikke vanlig hverken i vår familie eller i mannen sin.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Det er ikke vanlig i min slekt heller. Om det er 4 faddere så blir det jo veldig mye om alle lager sang/tale. Hos oss er det vanlig at foreldrene og/eller besteforeldrene tar seg av dette. Men så skal det jo også sies at i vår slekt er faddere kun noen folk som henger rundt døpefonten, og som man må se på gamle dåpsbilder for å finne ut hvem er
Wildy Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Oj, der var noe jeg ikke har tenkt på....Begge mine døtre har vedrens snilleste gudmor som har fulgt de hele veiene, et godt valg som fadder! Men hun elsker også taler i selskap, men hun blir jo aldri ferdig med å snakke! Kan bli en lang middag, gitt....hehe...
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 I vår slekt er det vanlig at gudmor/gudfar holder tale. I mannens familie holdes det ingen taler.
angeleyes Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Jeg satte veldig stor pris på talen til den ene fadderen min når jeg stod til konfirmasjon. Men som du sier blir det mange taler hvis alle fadderne skal holde en hver. Kan du ikke ta en snakk med dem og bli enige om noe. Kanskje en felles tale eller sang?
eximus Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 I følge skikk og bruk skal visstnok eldste fadder holde tale.
DDuck Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Jeg ville ikke forlangt det av dem, men det er selvsagt koselig om de vlle kommet med et lite innspill
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Som andre sier, så varierer det. Jeg har vært i konfirmasjoner hvor flere faddere har holdt tale, og hvor ingen har gjort det. Personlig syns jeg det fort blir mye taler, og spesielt hvis man egentlig ikke kjenner konfirmanten, syns ikke jeg det er så naturlig. Det er min oppfatning da. Jeg var nylig i en konfirmasjon hvor jeg fikk inntrykk av at den ene fadderen knapt hadde sett gutten siden dåpen (det var en venninne av moren), og da syns jeg det var litt merkelig at hun holdt tale. Det blir jo noe annet om man er fadder og samtidig faktisk har et forhold til konfirmanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå