Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å få litt panikk her. Hva er hovedmål i Bergen og hva er sidemål? Var forberedt på å gå opp i bokmål (privatisteksamen, norsk skriftlig) på norsk hovedmål skriftlig og nynorsk på norsk sidemål skriftlig. Men nå ble jeg i tvil... :forvirret:

Skrevet

Dette sitatet er hentet fra Wikipedia, men du kan finne mange flere artikler om dette på internett:

"Forvaltningsmessig har Bergen tradisjonelt vore ein bokmålskommune, men har òg hatt eit stort innslag av nynorskbrukarar i akademia og i kulturlivet. Fleire aviser som vert redigerte både på bokmål og nynorsk kjem ut i Bergen, som til dømes Dagen og Bergens Tidende. Hausten 2005 gjorde Bergen bystyre eit vedtak om å vere målnøytrale, og tillate både nynorsk og bokmål i fråsegn, vedtak, utgreiingar og anna kommunikasjon."

Skrevet
Bokmål er hovemål i Bergen

Ikke nå lengre. Bergen er nå målnøytralt.

Gjest Gjest
Skrevet

Men hva vil det tilsi at Bergen er i målnøytral i forhold til min eksamen? Jeg har ikke meldt noe sted hva som er mitt hovedmål og begynner å bli bekymret for at jeg skal opp i nynorsk allerede på torsdag.

Gjest *Mim*
Skrevet

Er det ikke slik at du selv velger hvilken målform du bruker? En dag nynorsk, en dag bokmål?

Skrevet

Hovedmål er DITT hovedmål ja, det har ingenting med den målformen som er vanlig som hovedmål på stedet å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...