Gjest ts Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Jeg begynner å få litt panikk her. Hva er hovedmål i Bergen og hva er sidemål? Var forberedt på å gå opp i bokmål (privatisteksamen, norsk skriftlig) på norsk hovedmål skriftlig og nynorsk på norsk sidemål skriftlig. Men nå ble jeg i tvil...
Alice Ayres Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Dette sitatet er hentet fra Wikipedia, men du kan finne mange flere artikler om dette på internett: "Forvaltningsmessig har Bergen tradisjonelt vore ein bokmålskommune, men har òg hatt eit stort innslag av nynorskbrukarar i akademia og i kulturlivet. Fleire aviser som vert redigerte både på bokmål og nynorsk kjem ut i Bergen, som til dømes Dagen og Bergens Tidende. Hausten 2005 gjorde Bergen bystyre eit vedtak om å vere målnøytrale, og tillate både nynorsk og bokmål i fråsegn, vedtak, utgreiingar og anna kommunikasjon."
Alice Ayres Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Bokmål er hovemål i Bergen Ikke nå lengre. Bergen er nå målnøytralt.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Men hva vil det tilsi at Bergen er i målnøytral i forhold til min eksamen? Jeg har ikke meldt noe sted hva som er mitt hovedmål og begynner å bli bekymret for at jeg skal opp i nynorsk allerede på torsdag.
Gjest *Mim* Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Er det ikke slik at du selv velger hvilken målform du bruker? En dag nynorsk, en dag bokmål?
Malibulita Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Hovedmål er DITT hovedmål ja, det har ingenting med den målformen som er vanlig som hovedmål på stedet å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå