Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Skulle hente lillesøstra mi i barnehagen i dag. Da overhørte jeg en samtale med foreldrene til en gutt og en barnehagetante. Hun kjeftet på dem for at gutten hadde peanøttsmør på maten. Hun sa det var usunt blant annet og at slikt er godteri. Men peanøttsmør er da et vanlig og også sunt pålegg. Kjønner bare ikke hvorfor folk bryr seg med hva andre har på maten, når det i tillegg er vanlige pålegg som heller ikke er usunt.
Gjest Emera Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Peanøttsmør kjøpt i butikken er fullt av sukker og hydrogenisert fett. Ikke bra. Men økologisk peanøttsmør er naturlig, og da mener jeg at det er sunt. Selvsagt inneholder det mye fett, men riktig type fett. Og brukt en gang i mellom ser jeg ikke noe problem med det. Nå vet jeg at barnehager og skoler gjerne legger seg på en null-linje uansett, så kan barna heller spise peanøttsmør hjemme.
absinthia Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Peanøttsmør inneholder faktisk mye sunt fett som vi trenger, så hun var nok litt fanatisk ja. Hun tenkte sikkert på mengden fett.
Wildy Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Er det ikke omtrent 50 % fett i det da? Greit nok at det er fett som ikke er av verste sort, men allikevel...... At det er endel fett vi har bruk for er ikke det samme som at det er sunt å bøtte innpå mengder av det......
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Det er mye det er fett i da. Kjøttpålegg har jo fett i seg, men ingen klager da på det. Peanøttsmørrt inneholder heller ikke sukker. Med mindre det ikke er flere typer av den da. Kjøper selv den med rød kork og den er sukkerfri, akkurat som polly peanøtter.
absinthia Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Nei, men man skal jo ikke bare spise peanøttsmør. Personlig så har jeg holdt ungene unna alt av sjokoladepålegg og ting med kunstige søtningsstoffer i, men peanøttsmør har ikke ligget på neilista mi ihvertfall, selv om vi ikke akkurat har spist mye av det noen av oss.
Gjest Zia Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Peanøttsmør kjøpt i butikken er fullt av sukker og hydrogenisert fett. Ikke bra. Men økologisk peanøttsmør er naturlig, og da mener jeg at det er sunt. Selvsagt inneholder det mye fett, men riktig type fett. Og brukt en gang i mellom ser jeg ikke noe problem med det. Absolutt. Økologisk peanøttsmør består utelukkende av peanøtter og peanøttolje, og er dermed sunt, men kaloririkt. Det er med andre ord ikke problematisk å gi dette til barn, selvsagt med mindre de har vektproblemer.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Det er mye det er fett i da. Kjøttpålegg har jo fett i seg, men ingen klager da på det. Peanøttsmørrt inneholder heller ikke sukker. Med mindre det ikke er flere typer av den da. Kjøper selv den med rød kork og den er sukkerfri, akkurat som polly peanøtter. Den på vanlige butikker? Den hadde sukker i seg sist jeg så (for en ukes tid siden). Men det er et par ok på helsekosten, eller lage det selv
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Den på vanlige butikker? Den hadde sukker i seg sist jeg så (for en ukes tid siden). Men det er et par ok på helsekosten, eller lage det selv Da har de enten forandret på det siden sist jeg kjøpte (mamma kjøpte) eller så er det økologisk vi har alltid kjøpt uten at jeg er klar over det. Eneste jeg vet er at den har rød kork og er 100% naturlig (har dobbeltkjekket) og er også kjøpt på matbutikk. Men uansett, jeg synes nå det er utrolig teit å stå med ei pølse i hånda for så å klage på en som spiser sjokolade. Satt veldig på spissen.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Det er jo kolesterolsenkende fett. Om barnet ikke har et vektproblem så er fettet en ikke-sak. Fettfanatismen hører hjemme på 90-tallet, da du skulle leve av banan og agurk. Selv kjøper jeg peanøttsmør uten sukker.
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Herregud, snakk om å bli fanatisk. Så lenge man varierer pålegget på maten er det ikke noe i veien med peanøttsmør, men neida la oss strippe alt pålegg for sukker og fett, hva sitter man igjen med da? Penøttsmør er en av flere ting jeg har blitt rådet av ernæringsfysiolog å spise pga mye sunt fett.
Gjest Zia Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Herregud, snakk om å bli fanatisk. Så lenge man varierer pålegget på maten er det ikke noe i veien med peanøttsmør, men neida la oss strippe alt pålegg for sukker og fett, hva sitter man igjen med da? Penøttsmør er en av flere ting jeg har blitt rådet av ernæringsfysiolog å spise pga mye sunt fett. Jeg synes ikke at det å bevisst holde seg til sunt pålegg er fanatisk. Og som sagt, økologisk peanøttsmør er sunt. Og man kan gjerne spise litt usunt pålegg innimellom også, så lenge det ikke blir for mye av det. Jeg tror det er få som mener noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Da har de enten forandret på det siden sist jeg kjøpte (mamma kjøpte) eller så er det økologisk vi har alltid kjøpt uten at jeg er klar over det. Eneste jeg vet er at den har rød kork og er 100% naturlig (har dobbeltkjekket) og er også kjøpt på matbutikk. Men uansett, jeg synes nå det er utrolig teit å stå med ei pølse i hånda for så å klage på en som spiser sjokolade. Satt veldig på spissen. Tenke bare på den millsen jeg, og den mener jeg har både sukker og palmeolje. Men er sikkert flere med rødt lokk Husker du hvilken butikk? Fikk lyst på peanøttsmør nå
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 Tenke bare på den millsen jeg, og den mener jeg har både sukker og palmeolje. Men er sikkert flere med rødt lokk Husker du hvilken butikk? Fikk lyst på peanøttsmør nå Både kiwi og meny. Den har rød kork og det er grove peanøtter. Altså det er små peanøttbiter i den.
Fluffie Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Jeg synes det hoeres snodig ut at barnehageansatte legger seg oppi hva foreldre gir ungene av paalegg. Altsaa, er det noen som alltid sender med ungen sjokoladepaalegg og saant saa greit nok at man tar en samtale paa det og oppfordrer foreldrene til aa bruke sunnere og mer variert paalegg. Men man skal vel ikke staa og kjefte paa voksne mennesker paa den maaten. Jeg er helt for at barn skal ha et sunt kosthold, men saa lenge barnehagen ikke selv ordner alle maaltider for barna saa er det foreldrene som selv bestemmer hva de vil sende med ungen.
Gjest Casey Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 Men peanøttsmør er da et vanlig og også sunt pålegg. Kjønner bare ikke hvorfor folk bryr seg med hva andre har på maten, når det i tillegg er vanlige pålegg som heller ikke er usunt. Peanøttsmør er usunt for barn og voksne (mye usunt fett). Det er en hårfin grense mellom å gi et velment råd og å formane på en moraliserende og anklagende måte...
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 Peanøttsmør er usunt for barn og voksne (mye usunt fett). Det er en hårfin grense mellom å gi et velment råd og å formane på en moraliserende og anklagende måte... For det første er det ingenting som er usunt i seg selv, det er variasjonen, mengden og sammensetningen i kostholdet som teller. For det andre så er ikke peanøttsmør usunt i moderate mengder, spes ikke økologisk. Mye sunt fett i det, og man dør heller ikke av å få i seg litt mettet fett....(selv om noen tror det)
Gjest Bastian Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 Nevøen min levde "sukkerfritt" til han var fire år. Nå klarer han ikke gå forbi en skål med sukkerbiter uten å tømme den. På lørdager står han over godteriskåler og stopper aldri før det er tomt. "Underernæring" på sukker medfører større sukkersug enn hos barn som har vært underlagt litt mer avslappede regimer. Husker utrolig godt det salige blikket til ett-åringen første gang hun fikk et lite glass cola...
Karmela Skrevet 21. mai 2008 #19 Skrevet 21. mai 2008 Fettet er vel sunt for barn, da det er spsesielt viktig under utvikling? De skal da ikke slankes!
ashera Skrevet 21. mai 2008 #20 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Peanøttsmør har også lav GI, noe som absolutt må være et pluss. Selv har jeg slitt mye med å spise til frokost, noe som forsterker uopplagtheten jeg som b-menneske har om formiddagen, men etter at jeg begynte med peanøttsmør på den ene frokostskiva jeg klarer å få i meg, har dette blitt mye bedre. Endret 21. mai 2008 av junia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå