Alice Ayres Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Nå har jeg lest flere artikler hvor det står at lightbrus fører til vektøkning. Tror dere det noe hold i dette? Og kan dere vise til at dette er/ikke er sant i praksis?
Skrika89 Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Det gjelder i hvertfall ikke i mitt tilfellet. Jeg kuttet ut sukkerbrus og erstattet det med lightbrus, gikk ned ganske mange kg og har da ikke lagt på meg de igjen, begynte med lightbrus for et par år siden.
Gjest vel.. Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Jeg tror ikke light produkter er noe bra, man føler seg mett på en helt annen måte når man ikke spiser kunstige søtningsmidler synes jeg. Men å si at det fører til vektøkning, sure, jeg har hatt anoreksi og var dødelig tynn selv om jeg drakk store mengder lightbrus, ser ikke helt sammenhengen der nei... (Dette er selvsagt ikke å anbefale, men det er en annen sak)
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Det gjelder i hvertfall ikke i mitt tilfellet. Jeg kuttet ut sukkerbrus og erstattet det med lightbrus, gikk ned ganske mange kg og har da ikke lagt på meg de igjen, begynte med lightbrus for et par år siden. jøss for en drømmesituasjon. Tenk hvor enkelt det hadde vært å gå ned i vekt om det bare var at man kuttet ut noe sånt som brus eller godteri Selv drikker jeg verken brus, spiser gotheri, junkfood, ect, men går ikke ned. Jada, jeg trimmer, og er på vektklubben og teller kcalorier, men til ingen nytte.
angeleyes Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Lightbrus i seg selv fører ikke til vektøkning. Vektøkning kommer når man spiser flere kalorier enn man forbrenner. Siden det er nesten null kalorier i lightbrus kan ikke dette alene føre til vektøkning. Men mange føler kanskje en økt matlyst eller mer sukkersug av det kunstige søtningsmiddelet. Hvis man da spiser mer kommer også kiloene.
Skrika89 Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Men jeg er ganske mange kg overvektig da, så regner ikke med at de 10 siste kilonene er like enkle:P
eriksen Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Men jeg er ganske mange kg overvektig da, så regner ikke med at de 10 siste kilonene er like enkle:P Det er ikke sikkert det er så enkelt nei, men du har samme fysiologiske og biologiske forutsetninger for å gå ned i vekt som en er kraftig overvektig. Det er forholdet mellom det du spiser og det du forbrenner som avgjør uansett. Det er kjedelig å høre det, man skulle jo gjerne ha hatt et mirakelsvar, men det finnes dessverre ikke noe bedre alternativ Bare husk at en som veier lite har et mindre kaloribehov enn en som veier mer.
Gjest Pupsilure Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Jeg gikk over fra cola til pepsi max for ca 4-5 år siden. Gikk da ned ca 7 kg. Fra ca 64 til 57. Kan ikke ha vært noe annet enn brusen. Spiste akkurat like mye godteri som før. Og trente ikke. Mistet vekten over ca 6 mnd tror jeg.
Gjest Casey Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Nå har jeg lest flere artikler hvor det står at lightbrus fører til vektøkning. Tror dere det noe hold i dette? Og kan dere vise til at dette er/ikke er sant i praksis? Nei, tror ikke på det. Nei, kan ikke vise til forskning som styrker min antakelse.
Gjest Bolledeig Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Det er jo ikke så vanskelig å "vise" at det kan stemme, og at det kan være feil Scenario 1 Person A drikker lightbrus hver eneste dag, og dette øker apetitten (og dette er det rimelig bevist at lightbrus gjør). Person A begynner derfor å spise mer enn hun forbrenner, og legger dermed på seg. Scenario 2 Person B drikker en halv liter cola hver dag, og bytter dette ut med cola light, uten å gjøre noen andre endringer på kostholdet. Dette fører til en reduksjon i antall kalorier per dag med ca 200 kalorier. Dette vil etter en måned utgjøre pluss minus 6000 kalorier spart, eller nærmere et kilo fett. Hvis vedkommende tidligere var på et "nullpunkt", altså gikk verken opp eller ned, vil dette si ca en kilo ned i måneden. Pupsilures regnestykke passer jo nesten perfekt med dette regnestykket her med 7 kg ned på 6 mnd. Lightbrusen har med andre ord lite med det å gjøre, maten man spiser er alfa og omega
Gjest kkkwww Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Kunstig søtstoff og matinntak hos rotter. http://www.forskning.no/artikler/2008/februar/1202472293.91 http://www.apa.org/journals/bne/ Denne pdf-fila: http://www.apa.org/journals/releases/bne-feb08-swithers.pdf
Gjest Huldali Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Jeg tror dette med søtsug av lightprodukter er individuelt. Jeg har aldri merket noe mer søtsug, selv om jeg bruker en del lightprodukter. Heller ingen av de jeg kjenner har merket noe ektra sug etter noe søtt når de bruker lightprodukter. Så det varierer nok fra person til person. Men lightbrus i seg selv kan vel ikke gi en vektøktning, når det så og si ikke innholder kcal. Hvis det nå ikke aktiverer et eller annet merkelig stoff i hjernen som setter i gang en prosess der kroppen forbrenner ekstremt mye mindre, men det har jeg ikke lest noe forsking på. Mattilsynet har hatt en sak om dette tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå