Gå til innhold

barnesikring i bil

Tule

bør vi pålegge bakovervent sikring til 18 kg?  

16 stemmer

1. 1. bør vi pålegge bakovervent sikring av barn i bil til 18kg?

• Ja
      11
    • Nei
      5
    • Vet ikke trenger mer kunskap
      0

Anbefalte innlegg

hei

her er en artikkel om sikring av barn i bil gamle og nye biler har kan dere ogsa fine filmer om va som skjer med forovervent og bakovervent sikring

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...blicShow;ID=926

i tileg fik jeg trafikanten i posten i dag og der star det i styke

"Ved barneintensiv avdeling har overlege Tor Einar Calish behandlet mange barn etter trafikulyker. Han mener at minst halvparten av dem kunne vært spart for store skader med riktig sikring i bilen. Og Calish er helt klar på hva riktig sikring er: - Det burde vært påbudt med bakovervente barnestoler fram til ungene når vektklasen over 18 kilo, sier han."

videre star det at

"Overlegen mener at det er et stort gap mellom hva som er lovpålagt sikrig og hva som er trygt og fornuftig.

- Hos voksne utjgør hodet kun seks prosent av kropsvekten. Hos mindre barn er hodet mye større i forhold til resten av kroppen. Her utgjør det 25 prosent. Sitter barnet forovervent io en kolisjon kastes hodet fram noe som kan gi store hode- og rygmargskader, sier Calish.

Han forteller at ryggsøylen som skal beskytte rygmargen ikke er ferdig utviklet før femårsalderen."

videre sier han

"- Små barns skulder er ofte svært smale. De kan risikere å forsvinne ut av selen i forovervente stoler. Brystkasen er ogsa relativt myk, fordi det er brusk der. Hos voksne kan ribein kneke. Det tar av en del energi i en kolisjon. Men små barn får langt støre engergi mot hjertet og lungene sier overlegen"

mange slurver ogsa med sikringen pa korte turer di tenker at det ikke kan skje noe pa sm turer men det er da det ofte skjer i og i lave hastigheter

legen sier avslutningsvis

"Et av de mange trafikskade barna han har behandlet satt sansynligvis helt usikret i bilen da det smalt.

- Jenta var tre år gamel og satt trolig løst i baksetet da bilen frontkoliderte i 60 km/t. Hun fikk en alvorlig hodeskade med brudd i skallen der deler av hjernen ble preset samen. Det førte til en venstresidig lamelse i kroppen som hun har livet ut, forteller overlegen"

dete til et apropos til di som vil ta det letvint pa sam turer

en ting jeg altid har lurt på er at dersom jeg for eksempel kjører for fort og treffer et barn slik at det skades da kan jeg blir palakt erstatning til det barnet, det er jo riktig, men dersom foreldren kjorer med barnet sit usikret sa kan de vis di blir tat fa en bot på fem hundre kroner men ike noe mer, va med og apen for at foreldre som er ansvarlige for sit barns skade kan bli palakt og betale erstatning og og betale for deler av behanlingen sel ut fra intektsevne kanskje flere hade tenkt sikerhet da

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke forstå at man ikke sikrer barn bedre i bil. Når man vet hva man vet i dag (da jeg vokste opp hadde vi ikke seler i baksetet en gang).

Naboen har en treåring som "ikke liker" å sitte bakovervendt. Vår har ikke noe valg. Ja, det kan være klønete. Ja, det blir trangt i forsetet for passasjeren - men å sjanse når det gjelder barnet mitt, gjør jeg bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi burde pålegge det.

Lillegutten min skal sitte bakover lenge ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte snu vår da han var nesten 2 1/2 år. Superfestlig med utspydd unge hver gang vi kjørte en tur.

Men 18 kg? Han passerte vel det på omtrent samme tid tipper jeg.

Endret av monja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte snu vår da han var nesten 2 1/2 år. Superfestlig med utspydd unge hver gang vi kjørte en tur.

Men 18 kg? Han passerte vel det på omtrent samme tid tipper jeg.

hei

na fins det jo reisesyketableter da, det blir og veie ondene mot verandre, en annen ting er at mange seter bare gar til atten kilo det er vel derfor di foreslar pabud til det, men na fins det og seter som gar op til 25 kilo bakovervent da og det er bra

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart det beste for barna. Men det bør produseres flere seter for større barn som kan brukes begge veier....

nå sitter ikke jenta mi bakovervendt lenger, snudde henne da hun var 3,5 år.. Da hun var blitt for stor for stolen... skulle kjøpe ny, men var ingen som kunne brukes begge veier..

Men en annen ting som jeg synes er rart er at man bare får 750 kr i bot når barn sitter usikret i bilen. Jeg synes man bør miste førerkortet jeg! Det ville nok ført til at alle foreldre sikret barna sine, uansett om de bare skal en liten tur......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...